Barça

Barça i Nike: les ferides obertes d'un "acord històric"

Darren Dein va demanar cobrar una comissió de més de 50 milions d'euros per la seva intermediació, un fet que no va agradar dins del club

Joan Laporta en una recent compareixença pública.

BarcelonaL'estira-i-arronsa entre el Barça i Nike ha tingut un final feliç amb la renovació del contracte, però ha ocasionat algunes ferides a causa de les tensions viscudes. El català Albert Baronet, màxim executiu de Nike al sud d'Europa, ha deixat d'anar assíduament a la llotja del Barça com feia amb anterioritat, segons expliquen a l'ARA fonts del seu entorn, malgrat que la relació amb Joan Laporta ve de lluny. Durant el primer mandat de l'advocat al capdavant del club blaugrana va proposar-li ser el director general. Baronet ho va rebutjar i Laporta va acabar incorporant Joan Oliver.

Les tensions i les demandes creuades que hi ha hagut entre el Barça i Nike durant l'últim any han deixat tocades les relacions malgrat l'acord de renovació i, precisament, aquest és l'argument que s'exposa internament en el club per justificar la participació com a intermediari de Darren Dein, exagent de Cesc Fàbregas i fill de l'exvicepresident de l'Arsenal David Dein. Aquest advocat ja va fer d'intermediari en les negociacions entre el Barça i Spotify. De fet, Laporta va agrair-li públicament la feina feta durant l'assemblea extraordinària per aprovar l'acord, celebrada el 2022. Fonts coneixedores de les negociacions entre el Barça i Nike asseguren a l'ARA que Dein va demanar ingressar més de 50 milions del club gràcies a la seva intermediació, de la qual Nike s'ha volgut desvincular per escrit. Qui pagarà pels serveis serà el club, tot i que no hi ha detall exacte de la xifra.

Les reunions amb Nike, d'altra banda, han evidenciat el poder absolut de Laporta en el Barça, un fet que també ha deixat ferides dins de l'entitat. A diferència de les negociacions amb Spotify, en què van tenir un paper rellevant noms com Juli Guiu, vicepresident de l'àrea de màrqueting; Eduard Romeu, aleshores vicepresident econòmic del club, i Ferran Reverter, aleshores CEO del Barça, en les negociacions amb Nike l'únic protagonista de la part blaugrana ha estat Laporta.

Juli Guiu i Joan Laporta en un acte públic del Barça.

Guiu, malgrat que segueix en l'actualitat com a vicepresident del Barça i que el de Nike es tracta d'un afer clarament de la seva àrea, ha tingut aquesta vegada un paper testimonial en les negociacions i no ha trobat idònia la intermediació de Dein. Això ha comportat que el director del Festival de Cap Roig estigui molest amb el president i hagi renunciat a tenir un paper principal en l'assemblea extraordinària telemàtica que se celebrarà dissabte per ratificar l'acord. Portaran la veu cantant davant dels socis compromissaris el mateix Laporta i Ferran Olivé, el tresorer del Barça, que exerceix algunes funcions pròpies d'un director general.

Les xifres a l'engròs

El club blaugrana, fins ara, ha donat pocs detalls respecte a les xifres i les clàusules d'una renovació amb Nike que es dona per fet que els socis compromissaris aprovaran per una àmplia majoria. Fonts del Barça afirmen que es tracta d'un "acord històric" que suposarà per a l'entitat catalana 1.700 milions d'euros en total fins al 2038. Significa que el Barça percebrà fins al curs 2027-2028 (quan expira l'encara contracte vigent) uns 105 milions d'euros de Nike per temporada (ara, segons l'actual junta directiva, es cobren uns 60 milions per any). Des del 2028-2029 fins al 2037-2038 seran 120 milions per curs.

En aquests números s'hi inclouen els 158 milions de bonificació per renovació que Nike ha pagat al Barça. Des dels despatxos d'Arístides Maillol expliquen que la intenció era que aquests milions servissin per resoldre definitivament les inscripcions de Dani Olmo i Pau Víctor a partir de l'1 de gener, però que la Lliga, instada per l'Athletic Club, l'Atlètic de Madrid i el Sevilla, ha obligat el Barça a prorratejar-los pels anys de duració del contracte. A causa d'això, en 20 de desembre, el fair play econòmic blaugrana segueix excedit.

El precedent de l'anterior contracte

El contracte amb Nike vigent fins dissabte, signat en època de Josep Maria Bartomeu, des del club es diu ara que suposa uns 60 milions d'euros per any més bonificacions per títols. Però quan es va tancar el 2016, l'aleshores vicepresident de les àrees de màrqueting i comunicació, Manel Arroyo, va assegurar que suposaria uns 150 milions d'euros per any. L'afirmació tenia lletra petita. Això és el que hauria ingressat el Barça per temporada si s'haguessin complert sempre totes les clàusules positives que hi ha en el contracte, que bàsicament tenen a veure amb guanyar títols i amb els aspectes de Barça Licensing & Merchandising (BLM) que el club es reparteix amb Nike.

Per aquest motiu, diverses fonts expertes en l'economia del Barça consultades per l'ARA consideren que la xifra anunciada per la junta de Laporta de 1.700 milions fins al 2038 s'ha de posar en guaret. El més rellevant, més enllà de si el Barça masculí i el Barça femení s'inflen a guanyar títols o no durant aquest període, és què diu el nou contracte sobre la relació entre BLM i Nike. Fins ara, el club s'ha limitat a explicar que "Nike té un paper estratègic clau a les operacions de retail del club i, juntament amb BLM, uniran forces en el desenvolupament de plans específics en la creació de productes, la cadena de subministrament i la distribució global". 

stats