Barça

El Barça s’encalla amb Qatar

El club allarga un any més l’acord de patrocini amb l’aerolínia però no millora el preu de 35 milions i es quedarà lluny dels 60 milions que aspirava a rebre

Qatar Airways és un dels candidats a reeditar el patrocini.
Natalia Arroyo
20/07/2016
4 min

BarcelonaNi l’oferta milionària que s’havia estat prometent, ni la proposta alternativa a Qatar Airways que s’estava anunciant, ni cap nova fórmula que permeti dividir els espais de patrocini per multiplicar els ingressos, com s’havia presumit des dels despatxos del Camp Nou. Res no es mourà al Barça en termes de patrocini, almenys, durant un any més. El Barça es va mantenir fidel a Qatar Airways, amb qui va prorrogar el seu acord de patrocini principal per a una temporada més, fins al 30 de juny del 2017, mantenint les mateixes condicions del seu contracte actual. És a dir, que el Barça percebrà 35 milions anuals, acceptant les condicions del contracte del 2013 i que són lluny de les ofertes que l'entitat havia admès que estava valorant i que havien de reportar al club un mínim de 60 milions. El mateix Josep Maria Bartomeu havia assegurat en junta directiva abans de les eleccions que tenia pactat amb Qatar Airways un acord de quatre anys per valor de més de 240 milions d'euros i sense incloure-hi la samarreta d'entrenament –un patrocini extra que podria reportar encara més diners a l'entitat.

No és aquesta l'única contradicció del ball de patrocinis del Barça els últims mesos. Fa tot just 20 dies, des del club es descartava precisament la decisió que s'ha pres, la d'allargar la relació amb Qatar Airways. De tota manera, en els últims dies ja s'havia començat a preparar el terreny per a aquest anunci. Com va explicar l'ARA, i davant la impossibilitat d'aconseguir l'acord milionari que es desitjava, el Barça s'ha hagut de conformar amb un contracte de mínims per guanyar un any de negociacions.

Arma electoral i estratègica

Quan Bartomeu va deixar que es filtrés aquell embrionari acord emparaulat, conscient que podia ser una carta guanyadora en la batalla electoral, no s’esperava que se li pogués girar en contra. Semblava només una exhibició de fortalesa econòmica i institucional. La junta va salvar el cop de les eleccions el juliol passat, malgrat les dures crítiques dels candidats Laporta, Benedito i Freixa per haver deixat compromeses les negociacions sense esperar a l’elecció del nou president. Però ara la promesa de 60 milions d’euros fa ombra als 35 que s’han pactat i deixa al descobert la incapacitat negociadora del Barça amb l’aerolínia àrab.

Per això el club s’ha afanyat a explicar més detalls de l’acord, que considera un pas obligat dins una estratègia a llarg termini. Repetir patrocini un any més amb Qatar serà una manera de guanyar temps per seguir negociant un contracte més bo que garanteixi aquestes xifres milionàries que el club ha previst per al pròxim cicle. Una quantitat que ara no es concreta amb la mateixa alegria que fa uns mesos, quan fins i tot s’especulava amb 65 milions, i que s’intenta deixar en un horitzó menys imminent. I és el que Barça s’ha vist obligat a adaptar el seu discurs a fórmules més prudents durant els últims dies, víctima de les seves contradiccions en la laberíntica recerca de patrocinadors que va iniciar al desembre. Fa tot just 20 dies, des del club es descartava precisament la decisió que s’ha pres ara: allargar la relació amb Qatar Airways. Les complicacions de les últimes hores, però, van anar obligant el club a canviar el discurs per preparar el terreny per a aquest anunci. Com va explicar l’ARA, i davant la impossibilitat d’aconseguir a temps l’acord milionari que es desitjava, el Barça s’ha hagut de conformar amb un contracte de mínims per guanyar un any de negociacions. És, diuen des del club, una manera “d’acabar amb les especulacions” i donar-se més marge per tancar el “gran” patrocini. Com un pas enrere per fer-ne dos endavant.

Agraïment mutu

És l’esperança que té el Barça i que expressava d’aquesta manera el vicepresident de màrqueting i comunicació del club, Manel Arroyo, responsable de tancar l’acord. “Qatar Airways ens ha ajudat a fer més gran el Barça en aquests últims anys. Els èxits que han acompanyat el club són, en part, obra seva. És un plaer poder treballar conjuntament durant una temporada més i esperem seguir la mateixa línia de creixement mutu”.

"Seguim aspirant als 65 milions per temporada", ha reconegut Arroyo en una entrevista a 'La Vanguardia', on nega que li hagi quedat un regust "amarg" després de no haver assolit un acord més profitós econòmicament. "No hem acabat res, sinó que tanquem una pròrroga amb Qatar que ens permet tenir més temps", argumenta el vicepresident, que reclama temps per poder assolir un millor acord. Arroyo també assegura que, més enllà dels termes econòmics, el club busca una marca que permeti "expandir la imatge i el missatge del Barça per tot el món". "L'acord que estem buscant no el tenim, només hem refusat firmar amb urgències", matisa Arroyo, que reitera que el patrocini de la samarreta del Barça s'ha de moure en un ventall que estigui entre els 60 i els 65 milions anuals. "Hem estat en contacte amb multinacionals que ens han manifestat el seu màxim interès per patrocinar el Barça i que tenien els 60-65 milions que demanem, però els faltaven els diners per poder activar-ho", afegeix, insistint en la idea que l'empresa que exploti l'acord "haurà de canviar tota la seva estratègia de màrqueting, i això requereix temps".

Arroyo també afirma que Qatar està "content" amb el paquet d'elements de què disposen, i puntualitza que mai s'ha plantejat l'opció de donar cognom al Camp Nou. Pel que fa a la producció de samarretes, explica que estaran llestes en la propera producció de material, i que l'equip ja les durà en el primer partit oficial del proper curs, la Supercopa d'Espanya. La publicitat serà per al primer equip i el Barça B, mentre que en quedaran exempts el futbol base i el femení.

“Ens sentim molt orgullosos de l'associació emblemàtica que vam establir fa tres anys i és un gran honor continuar amb aquesta relació. Esperem fer una gran temporada junts”, va declarar el director general del Grup Qatar Airways, Akbar Al Baker, orgullós de repetir la relació que es va establir el 2013.

stats