Les cent vides de la Volta Ciclista a Catalunya
Pocs dies abans de la seva edició número 100, el covid-19 va posposar una prova que torna la setmana que ve a les carreters catalanes
BarcelonaFaltaven menys de 15 dies per poder donar el tret de sortida a l’edició més especial de la Volta Ciclista a Catalunya, la que feia la número 100, quan el covid-19 va arribar. "Em va afectar molt. Et quedes molt tocat quan portes tants mesos de feina i de sobte t’arriba aquesta notícia. Però després, vist amb perspectiva, veus que les coses més tristes han passat a les cases, a les famílies. Que cancel·lar la Volta no va ser el pitjor", diu, sempre positiu, el director de la cursa, Rubén Peris (Barcelona, 1953). Un any més tard del previst, la Volta a Catalunya ja està llesta per convertir-se en la tercera gran prova ciclista que arriba al seu centenari, després del Tour de França i el Giro d’Itàlia. Serà una edició diferent, però Peris transmet optimisme. "Serà una Volta estranya, una edició número 100 que no serà com teníem pensat, potser una mica descafeïnada, sense públic a les arribades, però esportivament el cartell és magnífic. Per televisió, arribarem directament o de forma indirecta a 190 països. I les xarxes aquests dies estan que bullen, amb les curses ciclistes", explica a la seu de la Volta, al mateix edifici d'on la té la UE Sants.
Al cor del barri de Sants, desenes de voluntaris preparen aquesta edició. Però a diferència d’altres anys, amb mascaretes i amagant-se darrere de pantalles per reunir-se. La seu de la UE Sants és plena de velles fotografies de l’equip de futbol i de guanyadors de la Volta, la prova que l’any 1923 va començar a organitzar aquest club, que va fer-se càrrec de la prova impulsada abans per altres entitats. Per això el mallot de líder és com la samarreta del club de futbol, que ara juga a Tercera. "Per facilitar les coses, la Volta es va constituir en entitat sense ànim de lucre separada del club", explica Peris, que porta més de 35 anys vinculat a una prova que han guanyat estrelles com Indurain, Merckx o Anquetil, o grans noms locals, com Cañardo, Poblet o el Purito Rodríguez, l'últim català en fer-ho, el 2014.
El mateix dia que rep l’ARA, a Peris li arriba la confirmació que l’eslovac Peter Sagan, tres cops campió del món, rodarà per les carreteres catalanes. La feina no s'atura. Quan el dilluns 22 de març la cursa es posi en marxa a Calella, serà un final feliç per a un any durant el qual els organitzadors de la Volta han passat per diferents estats anímics. "No, no estava preparat, però veient tot el que ha passat després, posposar la Volta va ser peccata minuta. Quan va arribar la notícia de la pandèmia, pensava que en unes setmanes tot tornaria a la normalitat. Era una edició especial, la número 100. Ho teníem tot a punt. La cancel·lació va generar un problema econòmic, ja que va caldre llançar molt material amb la data impresa; es va perdre molta feina. Gràcies al suport de la Generalitat, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, però, hem pogut fer front a les despeses, perquè nosaltres som una entitat sense ànim de lucre", afegeix.
Un nou protocol
Quan faltaven pocs dies per a l’inici de la Volta es van detectar els primers positius entre participants al Tour dels Emirats Àrabs Units. "Després es va fer la París-Niça, però ja no la van poder acabar. I la següent cursa ja era la nostra. Començava el dia 23 i el dijous anterior el secretari general de l’Esport va avisar-me que no es podria fer. I el divendres 13 es va posposar oficialment", explica Peris, que recorda: "Aquells dies pensàvem que es podria fer en unes setmanes, es mirava com modificar el calendari...". El Tour de França aconseguiria salvar la seva edició creant una bombolla, ja que tenia més temps per preparar el protocol amb el suport del govern francès. Altres proves, com la catalana, no van tenir temps. Però en poques setmanes, Peris ja treballava pensant en el 2021. "Vaig trucar a tots els alcaldes de les ciutats amb inici i final d’etapa, als patrocinadors... Tothom s’hi ha posat bé", diu Peris, que també recorda que el 30 de juny es podrà fer la ReVolta, l’edició d’un dia de la Volta femenina, a Sant Cugat del Vallès. A més, es farà una marxa cicloturista de Camprodon fins Vallter 2000 "seguint un tros del recorregut que hauran fet els professionals mesos abans, per comparar les marques".
La Volta comença dilluns que ve a Calella i acabarà a Barcelona el 28 de març, després d’un recorregut similar al planificat a la carretera però diferent quan toca baixar de la bicicleta. "Hem agafat el protocol del Tour de França, que va ser gairebé perfecte. I hi hem afegit el protocol de l’empresa ASO i el de la Unió Ciclista Internacional per crear el nostre. Ha rebut l’aprovació de la secretaria general de l’Esport i del Procicat. Així que ja ho tenim tot llest", comenta Peris, que les últimes setmanes no s’escapa d’un test PCR setmanal. "Crearem tres bombolles. A més, tothom que vingui de fora, ja sigui premsa o empreses, haurà de portar un test PCR fet. La primera bombolla serà per als equips, la segona per als propers i la tercera per a qui, com en el meu cas, haurà de parlar amb gent de fora, com alcaldes, encarregats de seguretat... Això vol dir que jo no puc acostar-me a dos metres d’un corredor, per exemple. Els ciclistes ja s’hi han acostumat. Certament ningú porta bé estar tant de temps confinat en hotels, però durant les grans curses ells ja no fan gaire vida, cansats com van", mig bromeja un Peris que no amaga la seva esperança de veure gent. "Si li passa la Volta per casa, la gent baixarà al carrer, amb mascareta. No podrem tenir gent a les arribades, però quan passi per un poble, la seva gent podrà veure un gran espectacle sense trencar cap norma. És la gràcia del ciclisme: pots veure els millors corredors del món sense pagar", diu el director de la Volta, que admet que navega entre l'optimisme -perquè una de les conseqüències de la pandèmia ha estat que la gent té ganes de fer ciclisme i de veure’n, pel seu esperit de llibertat- i una certa preocupació pel futur, ja que el ciclisme cada cop és més professional i la Volta, des de sempre, ha estat en part amateur. "Cal pujar a aquest tren. Ens cal una Volta més professional, i per aconseguir-ho ens caldria el suport de les institucions, del país. Entendre quines proves volem cuidar a nivell internacional. I cap com la Volta permet vendre la imatge del país al turisme, mostrant els nostres cims, la costa, els pobles... A França i Itàlia ho han entès. Veus les curses per televisió i vols anar-hi. Però per mantenir aquest nivell ens cal professionalitzar-nos. Abans, per fer la ruta, sortíem en cotxe quatre amics amb un entrepà el dia de festa. Ara els equips et demanen un recorregut ple de tags per seguir-lo per internet; una feina professional, perquè ells ho són. Ens cal que tothom hi cregui, a Catalunya; no demanen fortunes, demanen complicitats com es troben altres curses a l’estranger, per defensar una cursa que és una gran ambaixadora del país i cuida un esport tan bonic com el ciclisme".
Un any més tard, la Volta arriba al seu centenari. Només la Primera Guerra Mundial, una crisi interna del 1921 al 1923 i la Guerra Civil l’havien aturat abans de la pandèmia. Però en unes setmanes la cursa tornarà a rodar per les carreteres del país gràcies als voluntaris. "Quan llegeixes el que va escriure Josep Maria Planes als anys 30 ja veus la força de la gent. És emocionant veure tanta gent que cuida la prova", conclou Peris.