Ha complert les expectatives, la Copa Amèrica?
Barcelona sospesa repetir només si s'hi han d'invertir menys diners que els de l'edició que s'acaba d'acabar
BarcelonaLa Copa Amèrica seguirà marcant l'agenda a Barcelona. Després de la fi del torneig, l'equip de Nova Zelanda inicia un període de converses amb les ciutats que estiguin interessades per ser la seu de la propera edició. A Barcelona, seu per primer cop de la competició més antiga de vela, s'ha passat de l'eufòria a la prudència. Si durant els darrers mesos s'havia comparat l'impacte emocional d'aquest torneig amb uns Jocs Olímpics, ara s'admet de forma no oficial que la Copa no ha connectat amb la ciutadania. I oficialment no es vol parlar de sol·licitar tornar-ne a ser seu. El discurs dels polítics, especialment l'alcalde Jaume Collboni, parla d'èxit. Però algunes veus admeten que les previsions inicials no s'han complert, en espera de xifres definitives. Els pròxims mesos, Barcelona parlarà amb els organitzadors sobre les condicions per repetir en dos o tres anys al Port de Barcelona. La intenció de les autoritats catalanes és fer-ho només si s'hi han d'invertir menys diners que en aquesta ocasió, fet que refreda la possibilitat de repetir.
Visitants: una mica per sota del previst
Inicialment, les autoritats i els organitzadors van parlar de 2,5 milions de visitants en els més de dos mesos de competició. L'Ajuntament, en declaracions de Jordi Valls, quart tinent d'alcalde i regidor d'Economia i Hisenda de Barcelona, afirma que la xifra de visitants estarà entre els 2,3 i els 2,5 milions. És a dir, una mica per sota del previst. Cal recordar, però, que el còmput inclou totes les persones que en algun moment han passat pels diferents espais dedicats a la Copa al litoral barceloní. És a dir, no són les persones que han vingut de l'estranger per seguir la copa en directe, sinó que també compta els veïns que han entrat a les diferents zones dedicades a la competició; amb tot, no s'hi han sumat les persones que s'han acostat a les pantalles gegants de la platja, per no barrejar banyistes i espectadors. De moment, no s'ha informat de dades sobre persones que hagin vingut expressament de l'estranger. "60.000 persones van gaudir de la inauguració. Objectivament, la Copa Amèrica ha estat extraordinàriament positiva per a la ciutat de Barcelona", defensa Valls.
Impacte econòmic: objectius no assolits
Segons l’informe elaborat per la UPF abans de la competició, la Copa Amèrica hauria de generar un impacte econòmic de 1.239 milions d'euros, xifra que representa al voltant del 0,5% del PIB català. Llavors també es va parlar de crear gairebé 19.000 llocs de treball. Però segons el tinent d’alcalde d’Economia, Hisenda i Turisme, en espera de desgranar els detalls, no s'ha arribat a aquestes xifres. Amb tot, Valls valora positivament l’impacte de la competició i l’impuls que ha suposat per a la marca Barcelona. “En faig una valoració positiva i no veig en aquests moments un plantejament negatiu respecte a haver celebrat la Copa Amèrica”, afirma. Inicialment, es va parlar de 45 milions d'inversió pública en l'esdeveniment, però al final han estat gairebé 60. D'aquests, 23,5 milions els ha aportat l'estat espanyol, 16 la Generalitat, 10 l’Ajuntament, 5 el consorci Turisme de Barcelona i 4,35 la Diputació de Barcelona. Valls ha admès despeses extres en conceptes de seguretat i neteja que s'han assumit via pressupost municipal. Les entitats agrupades a la plataforma No a la Copa Amèrica han demanat a l'Oficina Antifrau que investigui els contractes entre les administracions i la competició.
Restauració: queixes del sector
Tot i que el Gremi de restauradors no ha fet ni té previst fer una valoració oficial, l'ARA ha parlat amb diferents treballadors i restauradors que admeten que "la cosa no ha anat bé: la major part de dies estàvem oberts fins tard en una zona totalment buida. A més, en dependre del clima, a vegades et deien que havies de tancar quan tenies personal treballant. Altres dies et deien de seguir obert quan allò estava desert", diu un treballador. De fet, segons ha pogut saber aquest mitjà, en algunes zones de restauració on hi havia food tracks, després de la primera setmana alguns restaurants van decidir deixar d'anar-hi, ja que hi perdien diners. La darrera setmana i especialment el dissabte, la xifra de persones que van consumir als espais sí que va ser bona. "El darrer dissabte va ser el millor dia. Però en general la sensació que ens queda és que no ha anat bé. Es va crear una gran oferta, suposo que pensant en la gent de Barcelona, però no ha vingut ningú. Tampoc tinc clar si tenien previst que coincidiria amb els actes de la Mercè durant els primers dies", diuen persones que han treballat a la zona. "Dependre del clima tampoc ajuda, ha plogut bastant. I la gent que venia eren estrangers que seguien la competició i que en lloc de buscar una bona oferta local, amb una hamburguesa ja feien".
Hotels, bona ocupació però sense eufòria
"El nivell d'ocupació hotelera ha estat del 80% aquestes setmanes i s'ha vist un volum important i significatiu de públic", defensa el quart tinent d'alcalde i regidor d'Economia i Hisenda. En general, el sector dels hotels considera que la cosa ha anat prou bé, però sense eufòria. "No s'ha omplert com esperàvem. En general, no ha anat malament, però tampoc ha estat una bogeria", diu una font del sector. “És un esdeveniment amb un alt impacte econòmic i que contribueix a diversificar l’oferta turística, en aquest cas en l’àmbit del turisme esportiu”, defensava Josep Santacreu, president de la Cambra de comerç. "Permet portar turisme fora de la temporada alta i turisme de qualitat", afirma Aurora Catà, vicepresidenta del comitè organitzador.
Audiències: un suspens
Les xifres de les audiències de televisió globals no es coneixen. Només els organitzadors poden tenir-ne d'aproximades. A casa, les audiències d'Esport3 i Teledeporte han estat molt baixes. Segons va publicar La Directa, ja es van exagerar les xifres d’audiència televisada i per internet, que parlaven de 941 milions d’espectadors en l'edició del 2021. El truc hauria estat incloure-hi qualsevol notícia relacionada amb la Copa emesa en informatius de tot el món. "Les xifres d’audiència de televisió i radiodifusió s’han comunicat clarament, tant l'audiència total com l'audiència específica, d’acord amb els estàndards del sector de l’empresa de mesurament d’audiències més reputada del món, Nielsen", diuen des de l'organització. Les dades de les transmissions televisives a Catalunya, tant les d'Esport3 com les de Teledeporte, han estat molt baixes, gairebé sempre per sota de l'1%.