Barça
Esports10/02/2024

Alexia Putellas, un negoci bombolla i el soci del Barça que l'ha volgut salvar

L'empresari català Antoni Martin Bertran va comprar l'NFT de la futbolista blaugrana, que la seva empresa havia emès prèviament

BarcelonaAntoni Martin Bertran, l'empresari català que l'ARA va revelar que va comprar l'NFT d'Alexia Putellas en una subhasta anòmala, és el cofundador de Polygon, la companyia de blockchain que va emetre aquesta obra d'art digital, segons ha pogut certificar aquest diari. Aquesta nova dada ratifica les anomalies detectades durant la subhasta que el Barça va fer el juny passat a la plataforma OpenSea. Tot seguit les desgranem amb preguntes i respostes.

Què és un NFT? És, com diu la mateixa sigla en anglès, un non-fungible token. Un token és la representació digital d'alguna cosa que existeix al món real. La particularitat de la tecnologia amb què estan fets els NFT, la cadena de blocs (blockchain), és que certifiquen l'autenticitat d'una obra única i també la propietat.

Qui va impulsar l'NFT d'Alexia? Barça Vision, que és la divisió de negoci del club dedicada a l'explotació del negoci del metavers, el web3 i els NFT. Barça Vision és el 49,5% de Barça Media (la nova denominació de Barça Studios) i està capitalitzat per quatre inversors: NIPA Capital (19,7%), Socios.com (17,1%), Libero Football Finance (9,8%) i Orpheus Media (2,4%). L'entitat la valora en 200 milions d'euros, que li van servir per elevar el límit salarial del primer equip de futbol a la Lliga l'estiu del 2022. Però d'aquests 200 milions, només n'ha ingressat 60.

Com es diu l'NFT d'Alexia?Masterpiece #2 - Empowerment. És el segon d'una col·lecció de deu obres. El primer va ser In a way, inmortal, dedicat a Johan Cruyff i venut via subhasta a Sotherby's a canvi de 678.000 euros.

Cargando
No hay anuncios

Qui va crear l'NFT d'Alexia? Per encàrrec de Barça Vision, l'artista canadenca Rhi Madeline va fer un homenatge a l'aleshores vigent Pilota d'Or i a la seva actuació en el rècord mundial d'assistència en un partit de futbol femení.

Quan es va subhastar l'NFT d'Alexia? Entre els dies 26 i 28 de juny del 2023, a través d'una plataforma digital anomenada OpenSea. Barça Vision hi opera amb els comptes FCB-Masterpiece-Desployer i BarcaVision.

Qui va emetre l'NFT d'Alexia? L'empresa Polygon. El 28 de juny del 2023, quan va finalitzar la subhasta (que va durar 48 hores), el Barça va enviar un comunicat en el qual explicava que "el mètode de pagament" havia estat "en criptomoneda (ETH a Polygon)". La sigla ETH correspon a la criptomoneda Ethereum i Polygon és la companyia que emet l'obra d'art digital i aporta eines per realitzar d'una manera eficient aquesta mena de transaccions, que van més enllà de les monedes comunes. La pàgina web que Barça Vision va obrir per informar de la subhasta va definir l'NFT d'Alexia com una "peça única d'art digital 1/1 dipositada al blockchain de Polygon i que té beneficis únics per al guanyador de la subhasta".

Cargando
No hay anuncios

Qui va comprar l'NFT d'Alexia? Antoni Martin Bertran, cofundador i actual CEO de Polygon, que és l'empresa que va emetre l'obra. Martin és el titular del compte amartinb a OpenSea. Va pagar 162 ETH (286.589 euros) per quedar-se l'obra Masterpiece #2. Va assolir la quantitat final després que en l'última hora i quart de la subhasta el preu pugés un 548% (de 58.306 euros a 286.589), malgrat que només hi hagués dues licitacions en aquest període de temps: la seva i la d'un usuari anònim que operava des del compte MoonPayHQ. En declaracions a l'ARA, Martin va admetre que des de l'equip de Barça Vision li van demanar que fes "un esforç extra" per augmentar l'oferta "com a favor" al club.

Les proves d'una subhasta anòmala

La coincidència entre el comprador de l'obra i l'emissió d'aquesta és una anomalia que se suma a una altra de les explicades en els dos anteriors articles publicats a l'ARA sobre el tema: el fet que l'usuari d'Antoni Martin (amartinb) ja fos propietari, abans que acabés la subhasta, d'una col·lecció paral·lela de l'NFT d'Alexia que mai s'ha posat a la venda al públic general. La col·lecció es deia Gold Edition.

El Barça s'hi va referir en un comunicat oficial arran de la primera informació publicada en aquest diari: "El club vol aclarir que no existeix cap col·lecció anomenada Gold Edition de l'NFT ni cap projecte en aquest sentit a curt o mitjà termini". Tanmateix, aquest diari ratifica l'existència de la Gold Edition que Martin va rebre abans de la finalització de la subhasta. És veritat que mai ha sortit a la venda ni s'ha subhastat, però hi ha proves que en demostren l'existència i la vinculació a Martin.

Cargando
No hay anuncios

Primera prova: a Zapper, que és una plataforma que serveix per seguir aquesta mena de transaccions, es pot comprovar que el compte FCB-Masterpiece-Deployer tenia la col·lecció Gold Edition a banda de l'obra digital principal d'Alexia i altres col·leccions que tampoc s'han posat mai a la venda al públic en general. Això es pot comprovar a la captura següent.

Segona prova: com es pot apreciar en la captura següent, a sota de l'àlies cada usuari de la plataforma OpenSea té un número de sèrie que l'identifica. En el cas de FCB-Masterpiece Deployer és el 0xb7B8d13d8EF9491a5768507A04609e820bedEFCb. El codi és el mateix que el del compte que rep les col·leccions de la captura anterior.

Tercera prova: ala tercera captura es veu com FCB-Masterpiece-Deployer va transferir l'NFT subhastat d'Alexia a BarcaVision (el compte de Barça Vision) després d'encunyar-lo (donar-li un valor). Una vegada finalitzada la subhasta, BarcaVision va transferir-lo al guanyador, amartinb (l'àlies d'Antoni Martin). Finalment, amartinb el va transferir a un altre compte de la seva propietat que quan l'ARA va publicar el primer article sobre el tema tenia com a àlies AntonMart. Ara s'anomena SonofArathorn.

Cargando
No hay anuncios

Antoni Martin té aspiracions empresarials al Barça

A banda de les proves que ha pogut acumular l'ARA per demostrar les anomalies de la subhasta, el mateix Antoni Martin va ser entrevistat fa uns dies al pòdcast Team Barça arran de les informacions publicades per aquest diari. Durant la conversa, va admetre l'estreta relació amb responsables del club. "Jo he parlat de diversos productes amb ells. Des de fa dos anys i mig estem parlant d'una manera fluida", va explicar.

A més, va revelar que abans de la subhasta de l'NFT d'Alexia va preguntar als seus interlocutors de l'entitat quan "sortiria" el següent NFT del club, "qui en seria el protagonista" i "quina xifra [de diners]" tenien al cap. "Jo sé que ells esperaven obtenir uns 300.000 euros, que és on al final vam acabar. Tot quadrava", va sentenciar. També va informar que va oferir "els altaveus de Polygon per fer retuits" i que els mesos previs a la subhasta el club tenia por que econòmicament no anés com pretenia.

Cargando
No hay anuncios

Martin també va explicar que el 2022, durant la gira d'estiu, a Nova York va presentar un fons de capital risc als responsables de l'entitat per ajudar-los a trobar finançament per a Barça Media (inclou Barça Vision, Barça Studios i Barça e-sports), un pastís que ara, de la mà de Mountain and Co, el Barça pretén que cotitzi al Nasdaq. D'altra banda, aquest passat desembre Martin va fer una proposta al Barça per entrar en aquesta part del club. "Vaig buscar un grup d'empresaris catalans i vaig fer una oferta al Barça per substituir Libero [que no va pagar el previst abans que s'acabés el 2023], dient que era capaç de portar ara mateix 100 milions amb la condició que nosaltres poguéssim implementar l'estratègia", va explicar. És a dir, el vincle del comprador de l'NFT d'Alexia amb el Barça és fefaent i les seves aspiracions empresarials amb el projecte Barça Vision, el qual ha volgut salvar, també. No obstant això, la resposta del club a l'oferiment és que, de moment, no hi està interessat.