MOTOR - MUNDIAL DE MOTOGP

L’aigua destapa les vergonyes del nou traçat de Silverstone

La pluja obliga a suspendre per primer cop una cursa de MotoGP

El ‘safety car’ analitzant l’estat de l’asfalt del circuit de Silverstone durant un moment de pluja.
Roger Requena
26/08/2018
3 min

BarcelonaEl que s’havia de convertir en un nou traçat per batre rècords de temps tant en Fórmula 1 com en MotoGP va esdevenir un autèntic malson al circuit de Silverstone, que va haver de cancel·lar el seu Gran Premi per primer cop en la història “a causa de l’aigua acumulada a la pista, que no va ser drenada i no hi havia una seguretat mínima”, segons va reconèixer Mike Webb, director de cursa del Mundial de motociclisme.

L’aigua, però, no va fer més que exposar les vergonyes d’un traçat mal renovat pel British Racing Drivers Club, propietari del circuit, i que el març passat, escoltant les crítiques de diversos pilots, havia acceptat reasfaltar el traçat. El nou asfalt va costar uns dos milions d’euros, però no va solucionar ni de bon tros uns problemes que ja havien aixecat força polseguera durant els entrenaments lliures i classificatoris, perquè la majoria de pilots es van queixar d’un circuit que no havia resolt els problemes dels anys previs. Silverstone no s’havia renovat des del 1996 i, tot i la reforma, ahir seguia presentant uns sots ben visibles que van convertir l’asfalt en una autèntica piscina. Dissabte, de fet, van ser la causa d’una fractura de fèmur, tíbia i peroné de la cama dreta de Tito Rabat, motiu pel qual les crítiques dels pilots i dels responsables dels equips van anar augmentant a mesura que passava la jornada. “Al Mundial hem vist de tot: neu, el tornado d’Indianapolis, els problemes amb la llum a Qatar... però una carrera suspesa només per pluja, mai”, lamentava Jorge Martínez Aspar, cap de l’equip Ángel Nieto. “Hauria de drenar millor i no haver-hi sotracs. Però quan plou és quan es veuen les debilitats dels circuits, i ara ens estem trobant el pitjor d’aquest. De tots els circuits, aquest és el que té l’asfalt pitjor. És estrany que l’hagin asfaltat per a aquest any i que ja estiguem demanant que hi tornin”, va afegir Álvaro Bautista. Piero Taramasso, mànager de Michelin MotoGP, va explicar que “quan l’asfalt és nou té productes químics que dificulten que dreni igual que els altres”.

Primera suspensió des del 2011

Per trobar un precedent de Gran Premi suspès pel mal temps cal remuntar-se al 1980, quan es va cancel·lar el de Veneçuela per pluja i el d’Àustria per neu. El cas més recent és el de Malàisia, el 23 d’octubre del 2011, que es va cancel·lar quan només s’havien disputat dues voltes a causa de la caiguda mortal de Marco Simoncelli. Dos anys abans, l’abril del 2009, la pluja ja havia fet de les seves al circuit de Losail, Qatar. Aleshores el conjunt d’equips van acordar ajornar la disputa de la prova fins avui. Alguns equips van defensar aquesta mesura perquè millorarien les condicions meteorològiques i es tractava d’un dia festiu, però no va prosperar en una reunió amb els caps d’equip una hora després de l’hora prevista per començar la cursa. La prova es disputaria ahir o no es disputaria. “Farem tot el que puguem per poder córrer, per respecte als 90.000 espectadors que estan passant fred per tot el circuit. Però primer, i sobretot, ha de ser segur”, va anunciar Hervé Poncharal, president de la International Road-Racing Teams Association (IRTA). Direcció de cursa va mantenir els pilots a l’espera: “A causa de la naturalesa de la superfície de la cursa, és poc probable que es pugui disputar fins que hagi parat de ploure”. Durant gairebé cinc hores el missatge oficial era d’esperar que el temporal millorés. Tot es va resoldre a les quatre de la tarda, hora local, amb una reunió entre els dirigents de l’IRTA, els pilots, MotoGP i Dorna, que van acordar cancel·lar la prova. “Tots els pilots, excepte Miller, teníem clar que no volíem córrer”, va dir Jorge Lorenzo.

stats