FÓRMULA 1
Esports24/05/2015

La cursa de F-1 de Mònaco, en cinc moments clau

Un error d'estratègia de Mercedes frustra la victòria de Hamilton

Martí Molina
i Martí Molina

BarcelonaSemblava que tot anava sobre rodes per a Hamilton, a Mònaco, fins que un error d'estratègia del seu equip ha fet que perdés la primera posició i acabés tercer. Nico Rosberg ha sumat la segona victòria consecutiva de la temporada i retalla punts al Mundial, i Vettel suma un altre podi que confirma que, ara per ara, és l'únic que pot acostar-se mínimament als Mercedes.

  1. Mònaco, la trampa de sempreHi ha curses que només es poden entendre pel traçat. I Mònaco n'és una. El circuit urbà de Montecarlo és particular i condiciona totes les errades que puguin cometre els pilots, per petites que siguin. Sortir de la pista vol dir xocar contra les tanques i quedar-se sense opcions. O passar-se de frenada intentant un avançament impossible pot implicar que acabis fora de cursa i que malbaratis la carrera d'un altre pilot. És l'encant enverinat d'aquest traçat urbà i revirat. Perquè els pilots condueixen amb una barreja d'agressivitat i prudència, i a la llarga gairebé sempre s'acaba veient com el cotxe de seguretat ha d'intervenir per ajudar els comissaris a treure les restes d'algun monoplaça que ha "llepat" els murs abans d'hora. Aquest diumenge no ha estat una excepció.
  2. La sortida sense incidènciesI com que tothom sap que els errors són fàcils de produir-se, tothom ha pres la sortida amb guants de seda. A l'embut del primer revolt gairebé no hi ha hagut problemes i la prova s'ha desenvolupat sense més entrebancs. Un descans per als comissaris, i una bona notícia per a pilots com Hamilton, que ha mantingut el primer lloc i ha pogut distanciar-se del seu company Nico Rosberg. Almenys, al principi.
  3. El pecat de joventut de VerstappenAmb només 17 anys, Max Verstappen ha demostrat que és un pilot amb molt de futur encara. Condueix molt bé, amb agressivitat i perícia, i si la sort l'acompanya acabarà tenint un cotxe per aspirar a guanyar el Mundial. Però abans no arribi això, cal temps… i aprenentatge. Molt d'aprenentatge. Verstappen és un diamant per polir i aquest diumenge ha comès un pecat de joventut d'aquells que es recorden durant força temps. Ha aprofitat una estratègia diferent de la del seu company Carlos Sainz júnior per tenir més bon ritme de carrera a la segona meitat de la prova i –després que Sainz el deixés passar perquè tenia pneumàtics més frescos– ha provat de menjar-se el món. I ha acabat topant de morros contra el mur. Ha lluitat cos a cos amb Grosjean i l'ha intentat superar al final de la recta de meta, on no hi havia espai material: ha topat contra el pneumàtic del seu rival, ha destrossat la suspensió i ha impactat finalment contra el mur, de manera que ha hagut d'abandonar i ha provocat l'entrada del 'safety car'.
  4. L'error imperdonable de MercedesI en aquesta entrada del 'safety' s'ha capgirat la cursa, en una decisió incomprensible de Mercedes. Hamilton era primer, quedaven poques voltes i no tenia necessitat de canviar els pneumàtics, i menys tenint en compte que amb el cotxe de seguretat tindria una mica de descans per evitar malmetre les gomes. Però el seu equip l'ha fet entrar igualment al box. Quan ha tornat a la pista, Rosberg i Vettel l'havien superat. I, evidentment, quan ha marxat el cotxe de seguretat (era tercer) no ha tingut opcions de superar cap dels rivals. A l'escuderia Mercedes s'ha fet el silenci i els enginyers no han pogut fer altra cosa que demanar disculpes per aquell error. Hamilton no havia d'aturar-se més, i menys a falta de 15 voltes i amb el 'safety' a pista. La cara del britànic després de la cursa era un autèntic poema.
  5. El Mundial s'animaHamilton va començar la temporada dominant amb mà de ferro i demostrant que era el gran candidat per revalidar el Mundial. Però les dues darreres curses (amb incidents o sense) han evidenciat que Rosberg no llança encara la tovallola. El pilot alemany va criticar amb duresa el seu company i va donar a entendre que des de l'escuderia el beneficiaven expressament. Ara, després d'aquesta cursa de Mònaco, Rosberg es queda sense arguments de cara a la galeria. De portes endins, però, la situació pot enterbolir l'ambient a can Mercedes. Rosberg és a només 10 punts de Hamilton (126 a 116), mentre que Vettel continua traient el cap per la classificació amb 98 punts. Hi ha Mundial. Però, sobretot, torna a haver-hi dos galls amb opcions reals. I tots dos són del mateix galliner. A Mercedes tenen feina a calmar els ànims. I Vettel, des de Ferrari, s'ho mira somrient pensant que aquesta lluita interna el pot beneficiar a ell. Temps al temps.