Dakar
Esports19/01/2024

El Dakar dels catalans: molta glòria esportiva i una tragèdia humana

L'edició d'enguany ha estat marcada per la quarta victòria de Lucas Cruz amb Carlos Sainz i la mort del motorista tarragoní Carles Falcón

Pau Pedraza i Sopena
i Pau Pedraza i Sopena

BarcelonaMés de 7.500 quilòmetres han hagut de recórrer els pilots del Dakar que han pogut dir que han acabat una de les competicions més difícils del món del motor. Són 12 les etapes que han separat les ciutats d'Al-Ula i Yanbu, a l'Aràbia Saudita. Tot un món que ha deixat molta glòria esportiva i una tragèdia humana. El català que més ha triomfat en l'edició d'aquest any ha estat Lucas Cruz. Barceloní de naixement, el copilot de Carlos Sainz ha estat treballant estretament amb el madrileny i s'ha pogut penjar la medalla d'or del Dakar del 2024 amb un Audi després d'una llarga lluita amb el francès Sébastien Loeb, que es va quedar tirat en la penúltima etapa.

Cargando
No hay anuncios

La parella ha travessat avui la línia de meta pujada a sobre del capó del cotxe mentre conduïa un dels mecànics. Una entrada triomfal per a dos corredors que ja sumen quatre victòries plegats, la primera de la història amb un vehicle de quatre rodes electrificat. "Tinc la sort de tenir el millor al meu costat! Lucas, has fet un Dakar fantàstic! Tot això és gràcies a tu!", ha dit Sainz sobre el treball del seu company després d'arribar a Yanbu.

Cargando
No hay anuncios

Laia Sanz aconsegueix el seu millor resultat

Laia Sanz ha estat la primera pilot catalana en cotxes amb una brillant quinzena posició a la classificació general, de manera que ha millorat els seus registres de les edicions anteriors. En el seu tercer any sobre les quatre rodes, la de Corbera de Llobregat ha superat les expectatives. A més, ha estat tercera en la categoria de les dues rodes motrius i ha finalitzat per catorzena vegada consecutiva el Dakar. Sanz encara no sap què és abandonar aquesta prova. Molt pocs ho poden dir.

Cargando
No hay anuncios

Amb l'ajuda del copilot italià Maurizio Gerini, la parella va acabar els últims deu quilòmetres de la penúltima etapa sense la roda davantera de l'esquerra. Van ser uns moments de dubte i de por a causa del perill d'un possible avançament del seu perseguidor. Tot i això, van arribar a meta per preparar-se l'etapa final. "Un top 15seria una victòria", confessava Sanz en una entrevista amb l'ARA abans de viatjar cap al Dakar. Dit i fet.

Cargando
No hay anuncios

Més enllà de la quinzena posició de Laia Sanz, Nani Roma ha acabat el Dakar en els últims llocs de la classificació, 44è, vuit llocs per darrere d'Isidre Esteve. Nani Roma, que fa 10 anys va aconseguir al Dakar la seva victòria a la general de les quatre rodes i en fa 20 el seu triomf en motos, va reenganxar-se amb el seu Ford malgrat haver-se retirat a la setena etapa arran d'un problema mecànic. El català, que recentment ha superat un càncer de bufeta, ha volgut agrair el treball dels sanitaris de la Vall d'Hebron que han fet possible que hagi participat en el Dakar: "Vull expressar el meu agraïment als doctors, oncòlegs i companyia i a tot el món pel treball que han fet. Han fet un petit miracle".

La mort de Carles Falcón

Però aquesta edició del ral·li Dakar ha quedat tenyida de negre per la mort de Carles Falcón. El motorista tarragoní va perdre la vida arran d'un accident durant la segona etapa. Va caure al quilòmetre 463 de l'especial entre Al-Henakiyah i Al-Duwadimi i, després de reanimar-lo, els metges el van posar en coma induït per controlar-li l'edema cerebral i el trencament de la vèrtebra C2. Després de ser traslladat a Catalunya, Falcón va morir a causa de la gravetat de les seves lesions. El català competia per segona vegada a la cursa més dura del món després d'una primera experiència marcada per un altre accident, el del seu amic i company Isaac Feliu, que va abandonar en la present edició a l'assabentar-se de la gravetat de la situació de Falcón.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, quatre integrants de l'equip ALL1, nascut d'una llista de 101 coses que cal fer a la vida, han pogut acabar el Dakar. El millor dels quatre ha estat Josep Pedró, 37è a la general. Pedró és company de Carlos Llibre (77è), el bessó de l'Àlex, que va perdre la vida en moto i s'ha convertit en la principal raó per la qual han corregut en aquesta edició. "Ha sigut brutal i molt bonic. L'última etapa ha estat maquíssima vorejant el mar. Un luxe de Dakar", ha explicat Pedró una vegada complert l'objectiu. A la categoria de motos, en la qual històricament els catalans han tingut moltes coses a dir, el més ben classificat ha estat Albert Martín amb la seva 35a posició a la general.

Dos triomfs catalans més

Jordi Juvanteny ha guanyat en la categoria de Future Mission 1000, la competència paral·lela amb prototips impulsats per energies renovables. El català, que ja va acabar primer l'any passat amb un camió d'hidrogen, ha expressat la seva felicitat al travessar la línia de meta: "Només podem donar-vos les gràcies! A tots els que han aportat el seu gra de sorra perquè això sigui possible, gràcies!" I, en la categoria de clàssics, s'han imposat els també catalans Carlos Santaolalla i Jan Rosa, pilot i copilot, respectivament.