Les dificultats del nou projecte del Barça: publicitat bloquejada, pocs treballadors i sèries aturades
Barça One, la nova plataforma de 'streaming' anunciada per la junta de Joan Laporta, començarà a emetre en les pròximes setmanes
Barcelona"És el mateix gos amb un altre collar", sentencia a l'ARA una font coneixedora dels projectes audiovisuals del Barça sobre quina és la diferència entre Barça One, la nova plataforma de streaming que acaba d'anunciar la junta directiva de Joan Laporta i la ja extinta Barça TV+, la que va posar en marxa la junta de Josep Maria Bartomeu el 2020. "Vam portar a terme un treball d'anys, amb el millor programari del mercat i una plantilla de continguts treballada. Ara no hi ha equip, no hi ha plantilla de continguts i s'ha renovat un programari que pràcticament no s'havia utilitzat. És un moviment que no entén ningú del sector digital", exposa, per la seva banda, un dels responsables de la posada en marxa de Barça TV+.
Barça One, segons va anunciar el club, es considera "una evolució natural i necessària de Barça TV+ per generar noves vies d'ingressos" i començarà a emetre en les pròximes setmanes de forma gratuïta. Així, la manera de guanyar diners serà mitjançant la publicitat. Però també existirà una modalitat de pagament per estalviar-se els anuncis que serà gratuïta per als socis del Barça. "El fet que hi hagi publicitat és la gran diferència amb Barça TV+. De totes maneres, això comportarà que els anunciants s'hagin de barallar amb el departament comercial perquè el club té més d'una trentena de patrocinadors oficials que bloquegen la seva categoria. És a dir, difícilment es podran anunciar cotxes, assegurances o begudes que no siguin Cupra, Assistència Sanitària i Coca-Cola", explica una font experta en la logística d'aquest tipus de patrocinis.
En relació amb això, sorgeix una altra dificultat: la necessitat de tenir un mínim de visualitzacions –en el molt competitiu sector de les plataformes– per entrar a les centrals de compres de publicitat. Persones que van tenir responsabilitats a Barça TV+ admeten a aquest diari que l'anterior projecte no va assolir grans xifres en aquest sentit i que, per aconseguir rellevància, cal "invertir fort en continguts en exclusiva com un biopic de Robert Lewandowski o les rodes de premsa de Xavi Hernández". Reial Madrid TV, per exemple, aconsegueix assolir la fita de l'1% de quota de pantalla de mitjana –a la televisió lineal– gràcies a les pel·lícules de cowboys que emet en horari de màxima audiència, no precisament pels seus continguts relacionats amb el club blanc.
De 130 treballadors a 30
"L'únic contingut realment nou que s'ha fet des de Barça Studios [una de les tres potes de Barça Media, que és una de les palanques que han servit per fitxar jugadors] des de finals del 2021 és el documental Orígens/ Araujo.Abans de la pandèmia,hi havia uns 130 treballadors entre Barça Studios i Barça TV –la televisió lineal del club que va deixar d'emetre el 30 de juny– treballant en continguts per a l'entitat catalana. Ara, només n'hi ha una trentena", diuen les mateixes fonts. Segons ha pogut saber l'ARA, després del tancament de Barça TV, Barça Studios es va quedar amb una dotzena de treballadors, que a la tardor es van doblar amb els 14 procedents de Barça TV que el club es va comprometre per contracte a absorbir quan va decidir prescindir del canal blaugrana.
En resum: Barça TV+ tenia més d'un centenar de treballadors a l'hora d'elaborar continguts i Barça One en té una trentena en un moment que s'està vivint una delicada situació econòmica al club blaugrana. Aquest diari ha preguntat a fonts oficials del Barça si té la intenció de contractar més personal i la resposta ha estat la següent: "La incorporació de personal anirà en funció del creixement de la plataforma audiovisual Barça One. Tot es farà de manera sostenible en funció de les necessitats reals, no com en l’època de Barça TV, que hi havia una plantilla sobredimensionada". Mentrestant, treballadors actuals del projecte expliquen a l'ARA que no els han explicat amb detall quines seran les passes a seguir a curt termini.
Sèries aturades
Barça TV+ es pretenia alimentar amb continguts produïts de forma interna i externa. Així, segons expliquen antics responsables de l'àrea audiovisual del Barça, sobre la taula hi havia projectes externs com Talent Explorers, una sèrie de dibuixos animats de la qual ja s'havia fet un episodi pilot i uns quants guions per sortir a vendre-la amb Sony Pictures; un contracte amb la productora Brutal Media i Albert Espinosa, el creador de Polseres vermelles, per fer una sèrie sobre La Masia, i un precontracte signat amb l'escriptor Albert Sánchez Piñol i la productora Minoria Absoluta per elaborar una sèrie històrica sobre Catalunya amb el punt de partida de la fundació del Barça el 1899.
Pel que fa a l'estat actual d'aquests projectes, fonts oficials del Barça expliquen que no saben res dels de l'Albert Espinosa i l'Albert Sánchez Piñol. Curiosament, 3Cat i Prime Video estan a punt d'estrenar L'acadèmia, una sèrie de ficció coproduïda per Brutal Media i Sony Pictures que està inspirada en la vida a La Masia del Barça. La producció ha tingut un cost de sis milions d'euros.