Sergio 'Checo' Pérez: "No veig cap inconvenient perquè una dona sigui pilot de F1"
Després de més de deu anys a la Fórmula 1, Sergio Checo Pérez va estar a punt d'abandonar-la després de quedar-se sense un seient a Racing Point. Gràcies a un final de temporada espectacular, i la seva primera victòria en tota la seva carrera, Red Bull va decidir donar-li una oportunitat. Ara, dues curses després que comencés el Mundial, encara està agafant el ritme de competició en un dels millors equips del Mundial. El mexicà espera fer un gran pas endavant en el Gran Premi que tindrà lloc aquest cap de setmana al Circuit de Barcelona-Catalunya.
Només sis mexicans han competit a la F1 en tota la història. Tu sempre has sigut un gran ambaixador del teu país en qualsevol equip on fossis. ¿Ara, a Red Bull, és un pes més afegit?
— És una cosa molt especial representar Mèxic però intento no pensar-ho gaire. Carrera a carrera intento superar-me i donar els millors resultats al nivell que estic, que és al millor del món. El meu objectiu és ser el número 1 del món.
Vas aconseguir la primera victòria d'un mexicà en els més de 50 anys d'història. Just en un any marcat per la pandèmia i sense tenir clar el teu futur. Com va ser per a tu aquell moment?
— Va ser molt especial per tot el que havia viscut aquell any. Després de curses molt dures va arribar la victòria i em va portar molta pau a nivell personal. Passés el que passés a l'acabar la temporada, ja havia guanyat a la F1 i és una cosa que ningú em podrà treure. És un orgull a nivell personal.
El que vas sentir al pujar a l'esgraó més alt del podi no ho oblidaràs mai.
— És una sensació increïble. Ho somies tants cops però quan ho vius, és un moment que estàs sol, amb tu mateix, i et passen pel cap molts moments. Em venien flaixos de la meva carrera, tot el que he hagut de sacrificar. Va ser com que tot, per fi, havia valgut la pena. Em vaig demostrar a mi mateix com de bo soc i que tot l'esforç no havia sigut en va.
Tot i que portis poc temps a Red Bull, ja has patit situacions incòmodes, sobretot amb Helmut Marko. L'assessor de l'escuderia va passar de lloar-te davant la premsa a ser molt crític i dur amb tu davant de tothom. Com és la vostra relació?
— Estic encantat amb Helmut. Sempre em diu el que pensa, sigui bo o dolent, i no només m'ho diu a mi, sinó a la premsa. És una persona molt directa i a qui respecto molt. Tenir algú així a la F1 no és comú i tenir sempre el seu punt de vista és especial. Crec que tenim una bona relació, ens estem coneixent cada cop més. Després de cada cursa ens truquem i xerrem de si ho vaig fer malament o no.
A l'inici de la temporada et vas donar un marge de cinc curses per haver acabat l'adaptació al nou equip. Tenint en compte això, què et falta a nivell físic i de cotxe per estar al 100%?
— Em queda encara acabar de conèixer el cotxe. Cada cap de setmana anem a una pista molt diferent amb condicions que no tenen res a veure. Això també fa que l'adaptació sigui més farragosa i acabar d'entendre com funciona el cotxe també es complica. En cursa crec que és l'aspecte en què més he millorat. El que feia als altres equips anteriors no funciona per a res amb Red Bull. He hagut de canviar totalment la meva aproximació cap a les curses. Vaig fer una millora clau el cap de setmana passat a Portugal i espero fer un altre gran pas a Barcelona.
Tenir Max Verstappen com a company d'equip no ha de ser gens fàcil pel seu tarannà extremadament competitiu. Tu, en tots els equips on has estat, has acabat superant els teus companys d'equip en la teva trajectòria. ¿Creus que tens la possibilitat que això passi a Red Bull?
— Tinc una gran referència amb en Max. Porta cinc anys a l'equip i te n'adones que des de la primera volta maximitza pràcticament tot el cotxe. Té una confiança en ell mateix, en el cotxe i en l'equip molt gran i que només s'adquireix passant temps amb l'equip. Crec que la meva adaptació encara està en procés, em falta molt per millorar. Ell està al límit en cada cursa i ho està demostrant traient el 100%, jo encara tinc molt per millorar. Ara mateix és molt d'hora per pensar en això. A l'última cursa del Mundial a Abu Dhabi ja sabrem què haurà passat i veurem com de positiu ha sigut el meu any.
Quin és l'objectiu que et marques aquest any, tenint en compte el salt que ha fet Red Bull en la lluita pel títol?
— La meva aspiració és guanyar. És molt aviat a la temporada encara i cal que tingui paciència. Sé que d'aquí deu curses sabré exactament a quin nivell estic i quines possibilitats reals tinc en el campionat. Això acaba de començar i no he d'analitzar més les coses. Les temporades a la F1 són molt llargues i no importa tant com i on comencis, com on acabis a Abu Dhabi. Cal prendre-s'ho amb calma i crec que pas a pas estan arribant els resultats.
Has arribat a Red Bull l'any que més obert està el Mundial. La lluita entre Mercedes i el teu equip mai havia sigut tan ajustada. Has arribat al millor moment.
— És increïble i una motivació molt gran. Arribes al circuit i saps que si ets perfecte i ho fas tot bé, pots guanyar la carrera. Depèn de tu i això abans no ho tenia. És un esforç i una responsabilitat molt gran i provoca que carrera rere carrera la intensitat sigui major.
El cap de setmana passat molts pilots de la F1 us vau pronunciar contra els abusos a les xarxes socials fent un silenci mediàtic. Tu has rebut moltes faltes de respecte en tot aquest temps. Com t'afecten en la teva feina?
— Les crítiques no em perjudiquen i, en certa manera, formen part de la meva professió. El que sí que m'afecta i no porto bé són les faltes de respecte que rebo sense justificacions de gent covarda que està darrere d'un ordinador, en l'anonimat, atacant esportistes i persones en general. És una cosa que hem de parar i els esportistes hem de fer el que estigui a les nostres mans.
¿Els esportistes heu de ser líders socials, doncs?
— Hi ha moments en què cal que aixequem la veu per promoure coses positives, siguin pels nostres països o pel món en general. Per la posició que tenim, hem de fer aquesta tasca. Estem, en certa manera, obligats a ser líders que ajudin a canviar el món i donar una mica de pau, que tanta falta fa.
Un moviment a què també cal donar suport és al feminisme dins la F1. Aquest és el primer any que les W Series acompanyen la F1 en la majoria de circuits. ¿Creus que és un primer pas perquè les dones puguin competir a la F1?
— És un pas important i un reclam per al públic femení a les curses. Cada vegada les segueixen més i això és molt positiu. Serà molt bo veure les W Series i, per què no, en un futur veure pilots dones a la F1. No veig per què una dona no ha de poder ser pilot de F1.