Esports 02/08/2024

La font de Dalt, l’insondable patrimoni de Son Fortuny

Itinerari per l’entorn de la possessió més important del municipi d’Estellencs que s’estén pel vessant de tramuntana del Galatzó

La ruta.

PalmaEn aquesta ruta exploram una part de Son Fortuny, històricament, una de les possessions més grans del municipi d’Estellencs (gairebé ocupa mig terme municipal), que s’estén pel vessant de tramuntana del puig de Galatzó (1.027 m). Actualment està dividida en dues parts. La més gran, que inclou les cases i els molins, s’estén al llarg de 380 ha. La nostra ruta transita majoritàriament per aquests dominis. Mentre que l’altra part, propietat del Consell Insular de Mallorca des de 1981, abasta la part menys productiva de la finca. Aquesta gran propietat, ara mig pública i mig privada, limita amb tres municipis –Banyalbufar, Puigpunyent i Calvià– i té com a veïnes possessions tan importants com Planícia, Son Fortesa o Son Net.

El recorregut circular que us proposam segueix en part el vell camí Reial que unia Estellencs i Puigpunyent, i després tomba cap als límits de la finca pública, a la banda de ponent, per continuar per vells camins de ferradura i carreters. Tot plegat, una descoberta del paisatge i de la història d’una àrea geogràfica molt important del terme municipal, descrita magistralment per Antoni Orinas Garau, Gabriel Ordinas Marcé i Antoni Reynés Trias en el llibre ‘Son Fortuny, nom per nom’ (Consell de Mallorca, 1999). Pels que desitgin accedir-hi en transport públic, les línies 202 i 131 comuniquen Estellencs des de Palma i Santa Ponça (podeu consultar-ne horaris en el web tib.org).

[00 min] Ens posam a caminar des de la mateixa parada del bus en direcció a Banyalbufar. Abans de sortir del poble, vora els rentadors, uns metres més endavant a la dreta, ja hi trobam els indicadors de fusta del GR-221.2, variant de la Ruta de Pedra en Sec que uneix Calvià i Estellencs per Puigpunyent. [05 min] El camí, acuradament restaurant pel Consell de Mallorca, ressegueix en un primer tram el torrent de l’Aigua o Major, que neix en el mateix comellar on s’ubica la font de Dalt de Son Fortuny. Es tracta d’un vell camí de ferradura, bellament empedrat, que travessa camins carreters i pistes. Vials oberts en diferents moments de parcel·lació de la possessió i dels seus voltants. Seguim els indicadors que, inicialment marquen la direcció a Puigpunyent (3 h 15 min/8,5 km) i Calvià (6 h 25 min/18 km).

El conjunt aturonat de les cases de Son Fortuny, bessó de la medieval cavalleria d'Estellencs.

Ràpidament se’ns fa visible des del camí el conjunt aturonat de les cases de Son Fortuny. Després de la conquesta del rei en Jaume, aquestes terres formaven part, juntament amb la veïna Son Serralta, de la cavalleria d’Estellencs, atorgada al bisbe de Barcelona. Inicialment, els Mora i els Serralta figuren com a titulars de tot aquell entorn, fins que a mitjan segle XV Jordi Fortuny de Ruesta i de Mora hereta la possessió i li dona nom. Vinya, olivar i cereals, a més de la producció de carbó i l’existència de molins d’aigua, defineixen els principals recursos sobre els quals es basava l’economia d’aquesta extensa possessió.

Passam una barrera i travessam el torrent de Son Jover [20 min], deixam les cases de Son Fortuny a la nostra dreta i seguim el camí que ara tomba a l’esquerra. Després d’un breu tram de camí carreter [40 min] recuperam el de ferradura i continuam ascendint pels costers pròxims al sementer d’Enmig. La pujada és ràpida i variada. [50 min] Travessam la cruïlla del pas del Salt –ruta descrita en aquest mateix diari el 22 de juny passat– i seguim els indicadors de GR. Passam un portell de ferro [1 h 00 min] on els indicadors ens informen que ja hem recorregut prop de tres quilòmetres des de l’inici de la caminada. Però atenció, perquè després d’haver deixat a l’esquerra el camí de na Jovera, assolim un revolt tancat del camí a pocs metres del coll d’Estellencs. [1 h 10 min] A la dreta hem de veure una estaca de fusta que indica la direcció al coll i una fita que ens assenyala l’inici d’un tirany per on hem d’anar a partir d’ara. Avançam cap a ponent per un caminet estret i bell, que ens fa avinent la pau que traspua tot l’entorn, un atapeït alzinar. [1 h 30 min] Assolim una plana petita on topam amb una cruïlla, prenem cap a la dreta (sud-oest/oest) fins a topar amb un portell sense barrera. Un poc més endavant, ja som a l’altura de la font de Dalt [1 h 35 min].

La font de Dalt, també dita de la Boal, és una de les dues surgències que, juntament amb la font de Baix, dona nom a la zona de les Fonts. Situada arran de la Carbonera –vella construcció mig derruïda que era utilitzada prioritàriament com a magatzem de la gran quantitat de carbó que es produïa a la zona–, la font consta d’una petita mina i d’un abeurador rectangular. Malgrat pertànyer a la part pública de Son Fortuny, el sobrant de l’aigua es reserva per a la disposició de la part privada.

La font de Dalt és una de les dues surgències que, juntament amb la font de Baix, dóna nom a la zona de ses Fonts.

Sortim de la font, el camí s’eleva un poc i voreja una paret, que deixam a la dreta. El senderó gira a l’esquerra i connecta amb la ruta circular del Galatzó que, partint de la Boal de les Serveres, travessa el pas de na Sabatera i volta pel pla de les Fonts, on ens situam ara [1 h 45 min]. Voltam a la dreta i seguim els indicadors en direcció a la Boal. Aviat topam amb un aljub mig esbucat al costat dret del camí i poc després, també a la dreta, una esplanada amb molt belles vistes sobre les cases de Son Fortuny i Estellencs [2 h 00 min]. A tots els mapes figura com a una miranda natural excepcional, fins i tot un penyal, molt accessible, que tenim a la nostra esquerra, ens ofereix belles vistes de tot l’entorn.

La font més important d’Estellencs

Continuam la nostra marxa cap a la Boal de les Serveres. Ara ens ve un tram aeri, molt espectacular, on el camí voreja el penyalar per damunt una cinglera. Paga la pena donar una ullada a aquesta agosarada prova d’enginyeria popular. Tot seguit, el camí s’arreplega dins un comellar. [2 h 15 min] Som a una important cruïlla, sobre el torrent d’en Miquelet, que solca la coma del Moro. Deixam el camí principal i giram a la dreta per un camí carreter que descendeix pel seu interior. [2 h 25 min] Després d’un revolt a la dreta, unes branques ben disposades en terra ens indiquen que hem d’abandonar el camí i girar a l’esquerra per un caminet que ens condueix cap a una nova cruïlla, senyat per la presència d’un gran forn de calç. Giram a la dreta, cap a gregal, i avançam cap a un portell, que hem de deixar sempre tancat. Passam del bosc de muntanya cap a les marjades d’olivar. El camí carreter, modificat a trams amb maquinària moderna, desemboca sobre la carrereta (carrer de la Síquia) que puja de la vila a les cases de Son Fortuny [2 h 40 min], ara a la nostra dreta.

Iniciam un ràpid i còmode descens cap a la vila. En un revolt, a l’esquerra, podem veure una estació reguladora de l’aigua provinent de l’Ull de l’Aigua. [2 h 50 min] És la font més important d’Estellencs i la principal proveïdora d’aigua del municipi. Està situada dins el llit del torrent de l’Aigua, molt a prop del camí Reial, a la part de llevant de les cases de Son Fortuny. Sortim a la carretera general (Ma-10), a l’altura dels rentadors. Voltam a l’esquerra i entram dins el poble per acabar la nostra caminada davant l’església parroquial de Sant Joan Baptista [3 h 00 min].