Kilian Jornet vol revolucionar la manera com correm
Ha dissenyat unes sabatilles amb soles que es poden canviar perquè els productes durin més i contaminin menys
BarcelonaSi algú en sap, quan parlem de gastar sabatilles, és Kilian Jornet. Durant anys ha gastat soles amb les seves expedicions i aventures, pujant muntanyes i passant-se dies sencers corrent, com va fer fa poc pujant a 175 cims de més de 3.000 metres en vuit dies al Pirineu, l'escenari de la seva infància. Però, amb 36 anys, l'atleta català vol canviar les normes del joc. La seva passió per la natura, unida al que ha vist viatjant pel món, li ha servit per anar creant un discurs ecologista ferm, prenent decisions com la d'intentar no agafar gairebé mai avions per no contaminar. Avui en dia, només viatja un cop a l'any fora d'Europa per competir i dins el Vell Continent es mou per carretera, encara que sigui per anar de Noruega, on viu, a Catalunya per veure els pares. Per cuidar la natura, cal estar atent a tot. Menys vols llargs, però també cuidar el material esportiu.
Així, el seu nou repte és canviar la manera de consumir les sabatilles. NNormal, la marca d'equipament esportiu fundada per ell mateix i Camper el 2022, acaba de llançar el model Kboix. "Quan es va crear la marca NNormal, la nostra idea era canviar les normes del joc a la indústria del material esportiu, volíem una marca responsable. Però ens vam adonar que, si parlem de material, ja està tot inventat. Per exemple amb les sabatilles, el producte ja funciona. La sabatilla protegeix el peu, el turmell i la sola assegura poder trepitjar fort. Calia capgirar-la per veure com podíem fer les coses millor", explica l'atleta.
Kboix és una sabatilla que arriba amb tres plantilles intercanviables, de manera que cada persona pot triar quina utilitzar per a cada tipus d'aventura. La idea és allargar la vida de les sabatilles, per contaminar menys, perquè les velles costen molt de reciclar i s'han convertit en un problema, tal com va documentar l'artista i atleta Max Romey amb un documental que va rebre el suport de Nnormal. Romey viatjava als racons més perduts de la costa d'Alaska per descobrir-hi com la marea deixava a la platja sabatilles velles que havien acabat al mar. Allà on anava, Romey sempre acabava trobant un tros de sabatilla vella, elements molt difícils de reciclar. Es calcula que al món es venen uns 20.000 milions de parells de sabatilles cada any i el 90% no acaben reciclades. La majoria solen acabar dins d'abocadors i en molts casos arriben al mar.
Jornet i l'equip d'experts de Nnormal han treballat els últims mesos per poder concebre una sabatilla que pugui durar molts anys, gràcies a les seves plantilles. Tot, amb l'objectiu de contaminar menys i adaptar-se als nous temps, fugint d'aquesta dèria de canviar-les cada any. Ell mateix predica amb l'exemple i fa servir les sabatilles fins al límit. I, últimament, posant-se el model Kboix. "El nom de Kboix s'inspira en la paraula boig, en català, i el boix, un arbre fort", explica en un vídeo promocional en anglès Jornet. "Si en algun moment un dels elements de la sabatilla es fa malbé, se'n pot comprar un recanvi sense haver de tornar a comprar tota la sabatilla", hi diu. Quan es compri la sabatilla, vindrà amb tres soles: una de suau, una de reactiva i una que rebota, per a terrenys més durs. "Les pots canviar en pocs segons. Les pots portar a sobre i de seguida canviar-les segons com et sents o del terreny", afegeix.
Per millorar l'experiència, Nnormal convida voluntaris a provar l'últim prototip de KBoix. Fins a 150 persones seran seleccionades entre tots aquells que s'hi registrin per formar part de la Kboix Experience, a la web de Nnormal. En principi, les Kboix sortiran al mercat el 2024, després de valorar els resultats amb els voluntaris, que seran de diferents edats, físic i amb rutines diferents.
"Som en un moment en què tothom sap que hi ha un problema molt gros amb el canvi climàtic, amb els recursos naturals... Tothom sap que calen canvis estructurals. A nivell de companyia no creiem en aquest model de consumir més, de produir més, fent que la vida dels productes sigui molt curta. El màrqueting, les col·leccions... Tot està pensat perquè es compri per raons estètiques o per modes, no pas perquè la roba s’hagi fet malbé. Un producte fet amb materials sostenibles que vas canviant cada tres mesos també deixa una empremta ecològica. El nostre repte serà tenir una empresa sostenible, que pagui a la gent que hi treballa, però amb un model de negoci que promogui que els productes durin més temps", explicava Jornet a l'ARA. De moment, el primer producte revolucionari ja ha arribat.