Esports 09/08/2024

De l’Enllaç a l’ermita del Sant Crist de la Salut i del Remei

Una caminada llarga i planera entre Inca, Sencelles i Llubí per vells camins i senders per gaudir dels tresors del cor de l’illa

La ruta.

PalmaEn aquesta ruta traçam un itinerari llarg i planer que travessa els termes municipals d’Inca, Sencelles i Llubí. Una caminada que arrenca a la històrica estació de l’Enllaç i que té com a objectiu principal l’ermita del Sant Crist de la Salut i del Remei. Per la passa i la mirada gaudirem d’una part del patrimoni ferroviari de Mallorca, bastit en el segle XIX –viaducte de Son Bordils– i recuperat a començament del segle XXI, i de l’immens patrimoni històric i natural del cor de l’illa –torrent de Vinagrella, curs d’aigua que sorgeix de la unió dels torrents d’Almadrà i de Pina, i que desemboca a l’Albufera–. El transport públic recomanat en aquesta ocasió és el tren (trensfm.com), atès que el punt d’inici i arribada és l’estació de l’Empalme.

[00 min] Des de l’antiga estació de Son Bordils, dita popularment de l’Empalme, ens posam a caminar cap a xaloc per un camí de terra que discorre paral·lel a la via en direcció a Sineu. Poc després d’haver iniciat la marxa, [05 min] topam amb un pont, a l’esquerra, que ens permet guaitar sobre l’Enllaç, allà on se separen –a l’anada– o s’ajunten –a la tornada– el ramal de sa Pobla (1878) i la línia de Manacor (1879). La nostra caminada continua ara vorejant les vies que fan camí cap a la capital del Llevant de Mallorca. Deixam a la dreta el Vinyó de Son Bordils i uns minuts després passam per davall del pas elevat del camí vell de Costitx (tb. camí vell de Sencelles a Llubí) [15 min]. Continuam avançant sense separar-nos del ferrocarril, mentre deixam de banda dos ramals a la dreta. Finalment, el camí es decanta cap a la dreta, perdent de vista momentàniament la via fèrria i introduint-nos en una zona de comellars on s’ajunten els torrents de Rafal Encès, provinent del Clot d’Almedrà, i de Pina, per formar el torrent de Son Bordils.

Sortim del terme d’Inca i entram en el de Sineu [30 min]. El camí descriu una sèrie de revolts a esquerra i dreta i es deixa caure dins el comellar del torrent de Vinagrella. Un cop assolim el centre de la vall [40 min], abandonam el camí de terra pel costat esquerre i ens introduïm dins la llera. Un senderó ens mena fins al viaducte de Son Bordils o pont de Corbera, la major obra de fàbrica de la línia Inca-Manacor. Travessa el torrent de Vinagrella i té quatre ulls, un de 15 m i tres de 7 m; la seva alçada és de 10,90 m, i la seva longitud total, de 53 m. No deixam el torrent fins a travessar el camí de Son Costa [45 min], possessió derivada de l’antiga alqueria musulmana de Corbera. Les cases les tenim a escassos minuts a la nostra dreta. Recomanam fer-ne una visita.

L’itinerari continua pel torrent de Vinagrella (nord-est/est). Hi avançam a través d’una vegetació espessa, a trams, fins a topar amb un camí de terra que travessa el torrent. El seguim cap a l’esquerra. [1 h 25 min] En un revolt molt tancat, tenim a la dreta el pou de Corbera i, uns metres més amunt, les cases. La possessió de Corbera confronta amb Serritxola, Son Creixell, Son Pere, Son Rossinyol i els termes d’Inca i Llubí. Havia estat una alqueria musulmana i apareix en el Llibre del Repartiment amb el nom de Corbeira; la meitat de l’alqueria correspongué a Pere de Palau i l’altra meitat, a Guillem Descamp de Barcelona. La seva principal dedicació ha estat el conreu de cereals i la ramaderia ovina. [1 h 30 min] Deixam les cases a l’esquerra i el camí gira a la dreta, cap a llevant.

Després de travessar novament el torrent de Vinagrella, [1 h 45 min] el camí de Corbera gira a l’esquerra. Immediatament després, voltam a la dreta pel camí de Son Jordi per dirigir-nos a Llubí. Hi entrarem primer per la carretera de Sineu (Ma-3511) i, poc després, travessant la rotonda de la via de circumval·lació (Ma-3440/Inca-Santa Margalida) ens acostam a la vila pel camí del Dau. Ja en tram urbà, la via rep el nom de carrer de Sineu [2 h 05 min]. Pel carrer de la Costa davallam a la plaça de la Carretera i pel carrer Nou pujam a la plaça de l’Església. Sense perdre el sentit de la nostra marxa (oest/nord-oest), anam a cercar el camí de la Canastreta. El trobam a l’esquerra de la Sala Multifuncional de Llubí, espai que ofereix i completa l’oferta sociocultural del municipi, ubicat al número 10 del carrer de la Creu. La camada que seguim desemboca sobre el camí de l’Ermita [2 h 15 min], just en el punt que el travessa el torrent de Son Marget, continuació de Vinagrella. Som en el punt central del comellar i hem de remuntar fins a situar-nos sobre el turó allargassat de l’ermita del Sant Crist de la Salut i del Remei, que trobam en el punt més alt, a la nostra esquerra [2 h 25 min].

El pont de Corbera (1879) és la major obra de fàbrica de la línia Inca-Manacor.

Situada a un quilòmetre del nucli urbà, en direcció cap a ponent, quasi a la partió que separa els municipis de Llubí i Inca, va ser edificada l’any 1896 a iniciativa del prevere de la Missió Antoni Cladera i Fornés i del seu germà, també prevere, Josep. Entre 1897 i 1900, l’edifici albergà una petita comunitat d’ermitans que s’hostatjaven a tres cel·les que s’habilitaren a les cases veïnes de Son Brindis. A mitjan segle XX, se’n reformà la cúpula i la sagristia es convertí en cambril del Sant Crist de la Salut i del Remei, a qui està dedicada l’ermita. La talla del Sant Crist és de Lluís Font i Martorell (1839-1904).

Connexió amb el camí de Son Marget

Seguint el camí de l’Ermita, però sense desviar-nos, arribam a l’estació del tren [2 h 35 min], reoberta el gener de 2001. Llubí quedà enllaçat amb Palma per tren el 1878 i fins al 1981 en una primera etapa. L’andana es troba a l’esquerra del camí, abans de travessar les vies per un pas elevat. Ens hi adreçam i seguim el camí que, paral·lel a les vies, avança dret cap a la carretera d’Inca a Santa Margalida (Ma-3440). Abans d’arribar-hi, [2 h 45 min] trobam a l’esquerra un camí, inicialment de terra, que pel bosquet de So n’Arnau baixa fins al torrent de Vinagrella i connecta amb el camí de Son Marget. Però és en aquest punt, sobre el llit del torrent, [2 h 55 min] que hem de girar a la dreta, a l’altura de la depuradora i del cementeri municipal, passar per davall de la carretera i seguir un camí que ens ajudarà a connectar amb el camí vell de Costitx [3 h 10 min], al qual ens incorporam per la dreta. Tot dret, cap a migjorn, fins a travessar per un pas elevat la línia ferroviària de Manacor [3 h 45 min]. Aquí tancam el circuit que hem obert a l’inici de la ruta i ara tot just ens queda desfer passes fins a l’estació de l’Enllaç [4 h 00 min], seguint un tram del camí que discorre paral·lel a la línia, ara a la nostra dreta.