MOTOR - DAKAR 2016

L’exigència al Dakar s’incrementa després del dia de descans

Etapes amb més navegació posaran a prova els pilots en la segona setmana

La catalana Laia Sanz, que ocupa la quinzena posició en motos, durant la sisena etapa del Dakar.
Nuria García
10/01/2016
3 min

BarcelonaEls participants del Dakar han pogut gaudir a Salta d’una jornada de descans. No hi va haver etapa i, per tant, els pilots van poder relaxar-se una mica al bivac mentre feien altres tasques que el dia a dia els impedeix fer: rentar la roba, l’autocaravana... i preparar-ho tot per a una segona setmana serà decisiva. Una setmana molt més dura que la primera en què la caravana transcorrerà etapa darrere etapa paral·lela als Andes i en què els pilots hauran de fer front a les dunes, a la calor extrema que en aquestes dates fa a l’Argentina i a una navegació molt més complicada que els obligarà a no abaixar la guàrdia si no volen cometre errades que els facin perdre les opcions al títol.

De fet, la segona setmana arrenca aquest dilluns amb una exigent etapa que enllaça Salta i Belén (766 quilòmetres, dels quals 393 cronomentrats, sempre que el Niño ho permeti) sense 53 dels participants que van prendre la sortida el dia 2 de gener des de Buenos Aires: dels 346 vehicles que van començar el ral·li, només en queden 293, ja que 24 motos (entre els quals el torreblanquí Joan Barreda), 16 cotxes, 9 quads i 4 camions s’han vist obligats a abandonar. “Continuo dient que el Dakar encara no ha començat. Després de la jornada de descans ens esperen quatre dies molt complicats en què potser canvien moltes coses”, recorda Laia Sanz, que espera la seva oportunitat en les etapes en què la navegació sigui important per escalar posicions en la classificació general.

Exigència màxima

La duresa de la segona setmana del Dakar està en boca de tots els pilots. “El principi de la segona setmana és més favorable als pilots més experimentats, però ja se sap que aquí pot passar de tot”, reconeix Stéphane Peterhansel, segon classificat de la categoria de cotxes. “Les pròximes etapes seran complicades, es pot perdre molt”, comenta Sébastien Loeb, el debutant que ha sorprès aquesta setmana situant-se líder amb el Peugeot. “Intentarem fer-ho bé”, afegeix. Nani Roma, per la seva banda, també espera que la segona setmana vagi millor que la primera, en què ha anat de menys a més a causa dels problemes que va tenir en la segona etapa del Dakar, quan es va quedar encallat al fang. “La jornada de descans ens va bé per recarregar bateries i encarar les pròximes etapes, que seran molt més exigents”, diu el de Folgueroles, que sap que en el segon tram del ral·li “la navegació serà decisiva” i que, per tant “segur que hi haurà sorpreses”. “Nosaltres sabem que si fem bé les coses aconseguirem obrir forat amb els rivals i recuperar posicions”, apunta.

La segona setmana del ral·li arrenca encara sense clars favorits. En la categoria de cotxes, els primers dies els Peugeot han sorprès tothom per la seva regularitat en unes etapes que a priori beneficiaven més els Mini. Per tant, en les pròximes etapes els lleons podrien brillar encara més. El dubte, doncs, és saber quin Peugeot serà capaç de destacar-se: Sébastien Loeb manté el lideratge, però Stéphane Peterhansel, Monsieur Dakar, està a tan sols 2 minuts i 22 segons del seu compatriota i Carlos Sainz -tercer- ha reaccionat en els últims dies. A banda, caldrà veure de què són capaços els Mini, que s’han imposat en les últimes quatre edicions del ral·li.

Pel que fa a les motos, el pronòstic és encara més incert després de l’abandonament del torreblanquí Joan Barreda, un dels candidats a heretar la corona de Marc Coma. Paulo Gonçalves lidera la general, però Toby Price, que ja ha guanyat tres etapes, li trepitja els talons (és segon, a 3 min 12 s). Pel que fa als catalans, el més ben classificat és Gerard Farrés (vuitè, a gairebé mitja hora de Gonçalves) i Joan Pedrero tanca el top ten.

En la categoria de camions, cal estar pendents de la reacció dels Kamaz, que encara no han tret el cap per les primeres posicions de la general. El primer és el Man de l’holandès Peter Versluis, seguit de l’Iveco de Gerard de Rooy. Pep Vila és el català més ben classificat: és 12è, a 1 h 26 min i 7 s del capdavant.

stats