Barça

Barça Vision: quan només les prebendes serveixen per convèncer nous inversors

L'entrada d'Aramark i la sortida de Socios.com comporten que aquest negoci del club es quedi sense socis estrictament estratègics

Joan Laporta durant una compareixença recent.
22/08/2024
3 min

BarcelonaDe tots els inversors que han format part de Barça Vision, només n'hi ha un que sigui estrictament estratègic: Socios.com. Els altres, Libero, NIPA Capital i Orpheus Media, són fons inversors o societats patrimonials que no aspiren a omplir de contingut el projecte i desenvolupar-lo, sinó a invertir-hi per treure'n profit financer. Amb l'entrada de l'empresa estatunidenca Aramark, que arriba per posar 25 dels milions d'euros que Socios.com s'ha desdit d'aportar enguany, el projecte de Barça Vision es queda sense socis estratègics especialitzats en l'objecte de negoci: els NFT, la web3 i el metavers. Ara tots són financers.

Socios.com s'ha deslligat del Barça després de quedar-se lluny de complir les expectatives que es va posar quan va entrar com a inversor a Barça Vision l'estiu del 2022. L'empresa especialitzada en productes de fidelització del seguidor esportiu cap al seu club (mitjançant eines digitals com els tokens) aleshores va veure l'entitat blaugrana com una plataforma idònia per demostrar al món tot allò que era capaç de fer. Però, segons expliquen diverses fonts a aquest diari, en part ho ha impedit la manca de profunditat amb què el Barça afronta els projectes pertanyents a aquesta àrea del club.

El Barça, a causa dels seus greus problemes econòmics, acumula anys donant prioritat al curt termini. La necessitat de solucionar els impagaments de Libero i Socios.com durant l'estiu i que l'operació computés a l'exercici econòmic 2023-2024 —encara sense tancar— per no perdre el valor comptable de 408 milions de Barça Media —el paraigua de continguts digitals sota el qual hi ha Barça Vision— han comportat que el marge de maniobra per escollir el millor inversor no hagi estat el més desitjable.

L'ARA té constància que durant els últims mesos han arribat al club ofertes de potencials socis estratègics amb ganes d'entrar a formar part de Barça Vision. Aquestes ofertes tenien tres pretensions: poder de decisió, omplir de contingut el projecte i temps per generar valor a mitjà-llarg termini. I, si alguna cosa no té el Barça ara mateix, és temps.

Per què Aramark?

A diferència dels socis estratègics especialitzats en la temàtica, Aramark assegura al Barça solucionar el problema comptable i financer de forma immediata —sempre que l'auditor del club, Grant Thornton, i la Lliga de Javier Tebas, que està en permanent contacte amb el Barça, donin el vistiplau a l'operació— a canvi que Barça Vision segueixi feble pel que fa al contingut i a les seves aspiracions de creixement. "L'operació de Barça Vision només es pot tancar amb inversors amics incloent-hi prebendes. El valor real pel 100% és molt inferior al comptable", considera un expert financer consultat per aquest diari.

Aramark entra en aquesta categoria d'inversor amic perquè ja s'ocupava de la restauració i el càtering de les instal·lacions del Barça. De fet, gràcies a aquesta operació encara agafarà més volada en aquest sentit. Perquè malgrat que l'acord tingui com a concepte de portada Barça Vision, està directament relacionat amb l'avançament per explotar les zones de restauració estàndard i vip del nou Camp Nou durant els pròxims 25 anys. És a dir, a una prebenda. Aquesta concessió li costarà a Aramark 15 milions. Els 25 restants fins a arribar als 40 totals són els que serviran per comprar una part de Bridgeburg Invest, la societat que gestiona Barça Vision.

De totes maneres, però, aquesta operació amb Aramark és insuficient perquè el Barça pugui inscriure Dani Olmo, la seva prioritat esportiva abans de dissabte, i torni a la norma 1:1 que permet treballar sense limitacions financeres. Per aquest motiu se li ha mogut la cadira a Gündogan perquè busqui un altre destí —que serà el seu retorn al Manchester City de Pep Guardiola—. L'estiu passat la junta de Joan Laporta va atorgar al migcampista alemany un dels salaris més elevats de la plantilla, uns 20 milions d'euros bruts anuals. Però tot i desprendre-se'n, encara no n'hi ha prou per registrar Olmo. Caldran més estalvis perquè el terrassenc pugui jugar contra l'Athletic.

Nike s'ho pren amb calma

Que aquesta sortida de Gündogan sigui una necessitat imperiosa té a veure amb el fet que difícilment el Barça complirà el seu objectiu de renovar el contracte amb Nike abans que acabi l'agost. Les negociacions busquen que la multinacional nord-americana de roba esportiva pagui al club blaugrana una bonificació de renovació del voltant dels 100 milions d'euros, que només es podran ingressar de cop comptablement —en cas contrari, s'hauran de periodificar per anys de duració del contracte— si el Barça cedeix algun actiu a Nike.

Però des d'Oregon no tenen gens de pressa. De fet, segons ha pogut saber l'ARA, ara mateix el seu director de màrqueting del sud d'Europa, el català Albert Baronet, està de vacances. I la seva presència és indispensable perquè les negociacions amb el Barça acabin fructificant.

stats