Barça

El Messi que el Barça sí que ha pogut mantenir

Té 67 anys, treballa al club des de finals dels 90 i és l'únic executiu de primer nivell del comitè de direcció que Joan Laporta no ha fitxat

Un esglaó d'eescala amb el nom de Leo Messi, botiga del Barça, Passeig de Gracia

BarcelonaEl Barça ha actualitzat recentment el seu organigrama executiu després de la sortida d'Àlex Barbany, que deixarà Joan Sentelles i Maribel Meléndez com a principals responsables de l'Espai Barça. En aquesta estructura hi ha en aquests moments un total de 20 professionals repartits en dos nivells. D'una banda, hi ha el que reporta al tresorer, Ferran Olivé, que agafarà les regnes de la relació amb la Lliga després de la renúncia amistosa de Mateu Alemany. I, de l'altra, el que reporta directament al president executiu, Joan Laporta, que segueix "tancat en banda", segons apunten des del seu entorn, a contractar un CEO o director general que ompli el buit que va deixar Ferran Reverter farà dos anys.

Entre els 10 caps de departament que no necessiten filtres per parlar amb el plenipotenciari dirigent, hi ha un supervivent clau. Té 67 anys, treballa al Barça des de finals dels 90 –en temps de Josep Lluís Núñez–, és l'únic executiu de primer ordre que Laporta no ha fitxat expressament per al seu segon mandat i es dona per al·ludit quan algú crida "Messi" als passadissos i despatxos de les oficines. És Josep Maria Meseguer, el responsable de Barça Licensing & Merchandising (BLM), la societat mercantil que gestiona la venda de productes oficials amb l'escut blaugrana: des de samarretes de joc o d'entrenament fins a articles d'ús diari com tasses, pins o bolígrafs, passant per col·leccions limitades de roba casual.

Organigrama general del FC Barcelona.

Laporta ha canviat gairebé tots els càrrecs de confiança des de les eleccions del 2021, però amb BLM ha trobat l'estabilitat en un home de club després de fer fora Joan Carles Raventós i d'una brevíssima etapa amb Jordi Balsells, que va saltar arran de la renúncia de Reverter, al capdavant d'aquest departament. El mandatari coneixia Meseguer del seu primer mandat, però a diferència de Toni Ruiz, un històric de comunicació a qui va acomiadar per veure'l massa relacionat amb les presidències de Sandro Rosell i Josep Maria Bartomeu, no només el va conservar en la plantilla, sinó que el va promocionar a una posició molt sensible en un context de falta d'ingressos a l'entitat. Hi va ajudar la seva vinculació amb el comitè d'empresa, també.

"El Jan va entendre que necessitava un gat vell a BLM, algú que conegués la casa, que tingués molta capacitat negociadora i que no es plegués davant de Nike. Per això va recórrer al Messi", expliquen a aquest diari des del Camp Nou, on es recorda que Meseguer va ser responsable de la botiga de l'estadi i que va treballar durant uns anys a l'àrea de compres. Un exdirectiu també subratlla el seu olfacte per impulsar els Barça Legends: "Fins que això no va passar, els veterans feien negoci pel seu compte i el club no veia ni un duro. Ara, per sort, els exjugadors no negocien els amistosos que fan pel món. Només els cobren". Sense anar més lluny, el caixet dels Legends en l'amistós de fa unes setmanes al Kirguizstan va oscil·lar entre els 8.000 i els 12.000 euros per cap per als futbolistes que no eren Ronaldinho, Rivaldo i Puyol, que van percebre més diners. El Barça també es va quedar amb una part del pastís.

La samarreta blanca del Barça és un èxit

Sigui com sigui, l'aposta de Laporta per un vell roquer com Meseguer és motiu perquè el Barça celebri la formidable salut de BLM malgrat l'exili del primer equip. "El club no ha notat la pujada a Montjuïc gràcies a l’expansió realitzada el darrer any", afirma un comunicat difós aquest mateix dilluns. El tancament de l'exercici econòmic 22-23 recull 100 milions d'euros d'ingressos per venda de marxandatge amb dos indicatius que expliquen la citada "expansió": un 54% d'increment en la distribució en botigues físiques i un 47% a través del comerç digital, amb una forta pujada del 275% en roba de dona. D'aquests 100 milions, aproximadament la meitat els va generar la botiga del Camp Nou, que mentre durin les obres de l'estadi veurà reduïda la seva activitat.

L'equip de Messi s'ha avançat a aquesta dificultat obrint nous punts de venda els últims mesos (un d'ells a Madrid) i potenciant tant la venda en línia com les col·leccions de roba vintage, que tenen més marge de negoci que les equipacions oficials. A més, l'entitat es felicita per l'acollida que ha tingut la polèmica segona indumentària d'aquest any. Un 50% de les samarretes venudes a botiga són blanques. L'aposta funciona.

El Barça ha proclamat optimisme en un moment en què necessita consolidar el seu modus vivendi ordinari. L'objectiu entre patrocinis i ingressos comercials és molt ambiciós: 378 M€ la temporada 23-24, un 8% més que el curs passat. És la partida més ambiciosa d'un pressupost sense palanques. De fet, BLM era una de les possibles vies per generar cash amb vendes de patrimoni, però Meseguer ha convençut Laporta que el negoci té recorregut i que val la pena preservar-ne la plena propietat. De fet, al club hi ha qui creu que l'altre Messi, que també serà clau per redefinir l'acord amb Nike, es jubilarà si BLM passa a estar participat per socis externs. "Si està entretingut, encara té corda per estona", diu sobre ell un company de feina.

stats