RCD Espanyol

La milionària factura impagada dels patrocinis més arriscats de l’Espanyol

La rescissió precipitada d’almenys cinc contractes d’empreses de sectors emergents provoca que l’entitat hagi deixat de facturar molt diners

4 min
Stage Front desapareixerà de les grades de l'RCDE Stadium en les properes setmanes

BarcelonaL’Espanyol torna a acusar el fet de ser un dels clubs pioners de la Lliga pel que fa a iniciatives en l'àmbit comercial. Va ser el primer a posar una gran pantalla LED XXL a la façana del seu estadi i també el primer que acceptava pagaments en criptomonedes per als serveis que oferia als seus socis. Va ser el segon, després del Mallorca, a vendre els naming rights. I també un dels primers clubs espanyols que entrava en el negoci dels fan tokens

Uns acords atractius en l'àmbit econòmic per a un club que, en les últimes dues temporades a Primera (2021-22 i 2022-23), va facturar més de 13 milions en concepte de publicitat. Només en l’última dècada, però, l’entitat blanc-i-blava ha hagut de resoldre de forma precipitada un mínim de cinc d’aquests contractes de patrocini o comercials, dos dels quals incloïen els naming rights de Cornellà-el Prat, a causa de diferents impagaments. Un problema per a una entitat que hauria pogut acabar cobrant més de 40 milions si les altres parts haguessin respectat els acords firmats. 

L’entitat, que actualment manté vigents un centenar de patrocinis, fa força temps que busca en sectors emergents oportunitats de negoci per poder elevar els seus ingressos ordinaris. "Tenim una base de patrocinadors forta i arrisquem segons les oportunitats, sigui en sectors nous o menys estables", explica a l’ARA Toni Alegre, subdirector general i responsable de màrqueting de l’Espanyol. No és casual, per tant, que les cinc resolucions mencionades afectin empreses estrangeres de dos sectors: el tecnològic i les criptomonedes. 

L'augment de la competència a l'hora de buscar patrocinadors a la Lliga és un altre factor que obliga a ser original i optar, sovint, per empreses menys convencionals. "Abans érem un dels pocs clubs emprenedors, ara molts s'han posat les piles i les empreses negocien amb diversos en paral·lel", apunten fonts de l'Espanyol.

Ara fa deu anys, l’estiu del 2014, una suposada empresa tecnològica xinesa vinculada a les apostes esportives, Power8, va irrompre en el negoci de l’Espanyol oferint un contracte per a set temporades valorat en 38,5 milions (5,5 milions anuals). Aquest incloïa els naming rights de l’estadi i la presència al frontal de la samarreta. Seguint un criteri de prudència econòmica, l’entitat blanc-i-blava va exigir cobrar-ne una part per avançat, fet que li va permetre ingressar 7,5 milions d'una empresa que va resultar una pantalla per estafar inversors asiàtics. A banda de l’Espanyol, també s’havia arribat a associar amb clubs de la Premier com l’Everton i el Fulham. 

Gairebé dos anys després, la primavera del 2016, l’Espanyol va trobar en l’empresa alemanya Powerpixxel un nou soci per explotar comercialment una façana de l’estadi que veuen cada dia prop de 120.000 vehicles diaris, unes 300.000 persones. El contracte, firmat per un mínim de deu anys, havia de reportar a l’Espanyol uns 300.000 euros per temporada entre una prima fixa i diferents variables. Aquell acord, però, també va ser fugaç. Menys d’un any després l’empresa constructora va entrar en liquidació i la pantalla es va aturar. L’Espanyol va iniciar un litigi per tal d’aconseguir al jutjat un traspàs d’actius sense el qual no podia explotar-la de nou. No va ser fins al passat febrer que el club va aconseguir trobar-li un relleu: va firmar amb l’inversor Publimaes un contracte similar, també per a deu temporades (fins al 2034), per explotar comercialment una nova pantalla LED.

De les criptomonedes a la venda d'entrades

En els últims anys l’aposta del club va ser pel món blockchain. Primer convertint l’empresa de criptomonedes Bitci en el seu segon principal patrocinador. La firma turca, que també s’havia associat amb clubs de la Lliga com el Celta, l’Alabès o el Cadis, així com amb seleccions com Espanya, el Brasil o l’Uruguai, va deixar de pagar menys d’un any després d’haver firmat amb l’equip periquito. Això tot i haver generat transaccions per valor d’uns 2 milions d’euros amb fan token amb el nom de l’Espanyol. El club blanc-i-blau reclama prop d’un milió d’euros a l’empresa en un litigi que encara es manté obert. 

Del mateix sector és Crypto Snack, empresa nascuda a Estònia que el 2022 va permetre que els socis de l’Espanyol poguessin pagar amb criptomonedes el seu abonament, entrades o altres productes de l’RCDE Stadium. Això sí, sense cap mena d’avantatge o descompte. El vincle es va trencar un any després, dos abans de la seva finalització. No van transcendir els detalls econòmics de l’operació.  

Stage Front és l’últim cas. L’associació amb l’empresa tecnològica nord-americana especialitzada en la venda d’entrades d’esdeveniments hauria pogut deixar prop de 10 milions als comptes del club, entre fix i variables. El contracte superava el milió d’euros anuals a Segona i estava per sota dels dos a Primera. Stage Front, però, només va arribar a pagar una mica més de la meitat del primer any. També tenia acords amb la Lliga i la RFEF. L’Espanyol, que intentarà reclamar als tribunals tot el que pugui dels cinc anys de contracte que va firmar, assumeix que serà complicat tornar a trobar, almenys a curt termini, un nou cognom comercial per a l’estadi. Un problema que afectarà el marge salarial en aquest mercat. "Hem de passar pàgina ràpidament i pensar en noves oportunitats", asseguren des de Cornellà-el Prat, que tornarà a anomenar-se RCDE Stadium.

stats