Esports 30/08/2024

La Moleta de Pastoritx, la muntanya del sol ixent

Tresca pel sector de llevant de Valldemossa a través de camins i paisatges encisadors, amb un patrimoni natural i cultural molt valuós

La ruta de la setmana

PalmaAquesta és una caminada per fer a la fresca, a primera hora del matí, ben hidratats, amb capell i la crema solar ben a mà. Ens situam a Valldemossa, un dels espais geogràfics de la serra de Tramuntana-Patrimoni de la Humanitat més atractius per a la pràctica del senderisme; com sempre, amb molt d’amor i respecte cap a l’entorn i amb una gran dosi de seny, és a dir, no arriscar mai per damunt de les nostres possibilitats. Aquest no és un itinerari difícil, tot i que requereix certa pràctica en recorreguts de mitja muntanya. Posarem a prova totes les nostres capacitats, d’orientació i de discerniment per llocs on els camins no són prou clars.

El nostre objectiu és la Moleta de Pastoritx, una muntanya ubicada al costat de llevant del poble de Valldemossa. La muntanya del sol ixent. El recorregut ens durà per possessions emblemàtiques com Sa Coma, Pastoritx i Son Verí, sempre a través de camins que, sense que la majoria siguin públics, mai no hi trobarem problemes de pas. Passarem per dos punts de captació d’aigua tan importants com la font Nova o de la Coma –antigament regava horts i movia molins, en l’actualitat serveix aigua al poble– i la monumental font de Son Verí o de la Gruta, tot i haver-se’n esfondrat la coberta.

Abans de calçar-nos les botes i penjar-nos la motxilla a l’esquena, hem de recordar que disposam de transport públic per accedir al punt d’inici de la ruta. La L-203 ens deixa a l’entrada de Valldemossa (consultau-ne horaris al web tib.org), a la plaça de Campdevànol just a l’inici de l’avinguda de l’Arxiduc Lluis Salvador. Si volem fer ús de mapes, recoman el de l’Editorial Alpina (Tramuntana sud, 1:25.000), perquè és el més complet i precís.

[00 min] Ens posam a caminar des de la mateixa parada del bus en direcció cap a Palma. Quan la carretera (Ma-1110) comença a baixar cap a l’Estret, allà on acaba la vorera s’inicia un pas per a vianants que no deixarem fins arribar al revolt de la Coma, als peus de les cases d’aquesta emblemàtica possessió valldemossina [10 min]. Seguim els indicadors del GR-221, que ens orienten cap a l’interior del bosc dels Cairats. Ascendim suaument per un camí asfaltat en el qual trobam, com a primer punt d’interès, uns rentadors. Ja ben davant les cases [15min], podem gaudir del pi de Sa Coma. Inclòs en el Catàleg d’arbres singulars de les Illes Balears, és l’exemplar més alt registrat fins ara a l’Arxipèlag: 17 metres d’alt i un perímetre de soca de més de 4 metres.

L'eslésia de Cartoixa i el palau del rei Sanç des del camí de la font de sa Coma.

Continuam uns metres endavant pel mateix camí que condueix a Son Verí, per on tornarem, i deixam a l’esquerra un primer portell, per on continua el GR, i prenem el següent, a la dreta d’una petita construcció. Un camí de carro, ample i còmode, ens guia entre vells sementers. Tot d’una que iniciam els revolts de pujada, trobam a la dreta la font de la Coma. Actualment és un dels pous de captació municipal que serveix aigua a tot el poble. Tornam al camí i continuam ascendint per les faldes de la Moleta de Pastoritx. Passam dues bifurcacions, a dreta i esquerra, però nosaltres sempre dret fins arribar al pla dels Xots [30 min], un planiol fitat per una paret que marca la divisòria entre els antics conreus –ara coberts de garriga i pinar– i el bosc de muntanya. Travessam el marge per l’extrem que ens queda a la dreta, vora una barraca i un forn de calç.

Enganxam un tirany que s’estén cap a xaloc, per dins l’alzinar i paral·lel a la paret. Passam una paret seca que baixa perpendicular de la muntanya per un portellet sense barrera. Giram tot d’una a la dreta i escometem una darrera pujada que ens menarà fins al pla de la Moleta [45 min]. Poc abans, passarem el marge que marca la partió entre Sa Coma i Pastoritx. Des d’aquí avançam cap a migjorn per un caminet fins topar amb una gran bassa i una barraca [50 min]. Just per darrere de l’esmentada construcció arranca un senderó fitat que ens guiarà (sud) fins a la carena, un entorn conegut pels caçadors com els penyals d’en Garavat. El punt es troba coronat per un coll de caçador amb filats [1 h 00 min]. Cap a la dreta, pocs metres per davall la carena, hem de veure la continuació de les fites cap a ponent. Passarem una sèrie de colls de caçadors, autèntics miradors naturals cap al migjorn de l’illa. Travessam un collet i connectam amb el camí oficial de la Moleta de Pastoritx [1 h 25 min], que ja tenim a pocs metres de la nostra posició, coronada per una gran fita de pedres [1 h 35 min].

Font de la Gruta de Son Verí

Iniciam el descens. Tornam enrere pel mateix senderó fins a l’esmentat collet [1 h 45 min] i giram a l’esquerra per un tirany ben fitat que ens baixarà fins a un altre camí més ample, que prendrem cap a la dreta (nord-est). Passarem novament per la barraca i la bassa que hem vist abans [1 h 55 min]. Continuam tot dret fins a una nova bifurcació. Seguim el camí de la dreta que ràpidament s’engorja per un pas estret entre penyes mentre descriu uns revolts tancats en forma de caragol. Deixam una primera desviació a l’esquerra [1 h 55 min] i continuam tot dret (sud-oest). Abandonam el bosc de muntanya i entram dins l’olivar de Pastoritx, connectam amb el camí que puja des de les cases i avançam cap a migjorn [2 h 05 min]. Ara ens venen uns revolts de pujada que ens menen cap al bosc del Serral del Pi. Al final el camí de carro topa amb la partió entre Pastoritx i Son Verí [2 h 25 min]. Unes pedres encastades a la paret seca fan d’esglaons i ens faciliten el pas d’un costat a l’altre. Ara continuam per un sender ben fitat que travessa un tram de bosc visiblement tocat per la tempesta Juliette de final de febrer de 2023. Descendim ràpidament fins enllaçar amb un camí més ample que seguirem fins enllaçar amb el GR-221.5, a l’altura de Son Verí [2 h 35 min]. Prenem cap a la dreta i d’immediat ens situam davant la font de la Gruta de Son Verí, dita també d’en Porcell. Una bella construcció del segle XVI, lamentablement en runes des que una esllavissada s’ho endugué tot per endavant. “Al peu d’una abrupta roca coberta d’heura es troba la gruta de Son Verí, amb dos arcs de mig punt com a entrada, un capitell amb la data de 1591 i un frontó coronat pel bust d’una figura humana amb una esfera al cap; en el timpà apareixen el nom de Jesús i un escut d’armes amb mitja lluna; als costats, copes heràldiques amb bolla i botó”. (Die Balearem, Arxiduc Lluís Salvador).

El puig de na Fàtima des dels penyals d'en Garavat.

El mateix camí que ens ha conduït a la font ens acompanyarà fins a la carretera que uneix Son Verí i Sa Coma [2 h 45 min], l’antic camí de Valldemossa a Bunyola. Tot just ens queda seguir-lo fins a Valldemossa, passant per la Coma, on tancarem el circuit. La ruta finalitza a la mateixa parada del bus [3 h 15 min].