"Molta gent que es pensava que no podia fer esport ara en fa gràcies a les bicis elèctriques"
La demanda d'e-bikes s'ha disparat un 150% i els usuaris destaquen que poden fer més quilòmetres, més desnivells i sortides més interessants
BarcelonaQuin infant no ha gaudit d’una bicicleta? Una activitat que gairebé tothom en el món occidental ha practicat en algun moment de la seva vida. Per a molts nens i nenes és el gran regal de la seva infància, un d’aquells que recordaran al llarg de la vida: la seva primera bicicleta nova!
Amb els anys, els hàbits i els rumbs que van prenent les vides, és una de les activitats que es van deixant de banda: la falta de temps, la manca de preparació o, fins i tot, la mandra en són alguns dels factors principals. Realment, la bicicleta, sobretot tal com la tenim entesa en el nostre país –majoritàriament com a mitjà esportiu–, és una activitat que requereix una mínima preparació física per poder-ne gaudir i aquest fet acaba resultant en l’abandó o en la pèrdua d’interès per practicar-la.
Però aquesta tendència està canviant a marxes forçades amb la irrupció de la bicicleta elèctrica, l’e-bike. L'AMBE (Asociación de Marcas y Bicicletas de España) xifra en un 150% l’increment de demanda de bicicletes durant el 2021. “És cert que durant la pandèmia el creixement ha sigut exponencial i això s’ha de racionalitzar i frenarà una mica, però estem davant d’un clar canvi de paradigma i, en gran part, és gràcies a l’arribada de les e-bikes”, explica Jaume Marcó, propietari de la botiga E!bikes Area de Palafrugell.
La bicicleta elèctrica obre un ventall de possibilitats als ja practicants, però també anima aquelles persones que, fins al moment, no s’hi havien atrevit o havien abandonat.
És una molt bona opció per a persones que es volen iniciar a fer una activitat física, ja que l’esforç que requereix el tria l’usuari i la iniciació és molt més progressiva, agradable i, per tant, motivadora. Per altra banda, “obre un ventall de possibilitats enorme per a aquells ciclistes que, per la causa que sigui, han perdut facultats o la forma física per lesió, malaltia o vellesa i sobre una bicicleta convencional –o muscular, com també s’anomena– no podrien seguir el seu grup o haurien de restringir molt les sortides; l’ús d’una e-bike els permet continuar gaudint d’aquest esport”, explica Amand Redondo, llicenciat en activitat física i esport i amb una llarga experiència en el sector. “Evita abandons i desmotivació, cosa molt important per tenir una població activa”, confirma l’Amand.
“Des dels anys 90 que practico bicicleta de muntanya, però al voltant del 2017 vaig patir uns dolors importants a l’esquena que em van limitar molt la seva pràctica. El meu home em va regalar una e-bikei en aquell moment no em va agradar gens, vaig pensar que m’havia fet gran irreversiblement, però amb els anys m’he adonat que les possibilitats són múltiples i que sobre una bicicleta elèctrica pots fer tant o més esforç que en una de muscular. El que té de bo és que pots regular aquest esforç depenent del teu estat en cada moment”, explica Assumpta Casellas, una persona molt activa que ha practicat esports de muntanya durant tota la seva vida. “Molta gent que es pensava que no podia fer activitat física ara en fa gràcies a les e-bikes. Persones, sobretot d’avançada edat, que estaven a casa escarxofades al sofà ara agafen la bicicleta i s’ho passen molt bé”, afirma Jaume Marcó.
En el nostre territori tenim una concepció de la bicicleta –si ens centrem en la bicicleta elèctrica– molt enquadrada en la pràctica esportiva pura i dura: bicicleta de muntanya per fer excursions, practicar enduro, descens i BTT, o la bicicleta de carretera per sumar quilometres. Però també cal destacar el paper de les bicis elèctriques en la nova mobilitat, molt estesa i arrelada en la majoria de països d’Europa, però poc assumida en els carrers de les nostres principals ciutats. “Actualment, el 70% o 80% de les e-bikes a Espanya són de muntanya, però el sector ha d’evolucionar cap a les e-bikes de trekking, de ciutat”, explica Jaume Marcó, que continua: “Això ho veiem molt en el perfil del llogater que tenim a la botiga. Tenim una demanda important de bici de trekking per part dels clients estrangers; en canvi, el llogater nacional, per fer exactament les mateixes excursions, demana bicicletes de muntanya”.
Sílvia Casorrán, experta en mobilitat, detallava en una trobada del sector de la bicicleta organitzada per l’AMBE que “en aquest aspecte les administracions públiques encara tenen molta feina a fer tant en l’adaptació de les infraestructures com en l’educació viària”. Però, durant la mateixa trobada, Ruth Lamas, coordinadora tècnica de la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, donava un missatge encoratjador, ja que s’està observant un canvi important en aquest sentit: “Un estudi fet el 2020 conclou que la bicicleta va captar 700.000 usuaris nous arreu d’Espanya i també es va observar una disminució de la bretxa de gènere en el seu ús, amb un increment superior en dones que en homes”.
Finalment, cal destacar també la irrupció de les bicis elèctriques en el món competitiu, sobretot en competicions d’enduro, en què la seva pràctica està molt estesa. “En competicions, ara ja som aproximadament un 25% dels bikers d’enduro que competim amb bici elèctrica”, comenta Gerard Pintó, biker amateur amb una llarga trajectòria en la competició d’enduro i que el 2021 es va canviar a la bici elèctrica. “Després de vuit temporades competint amb bici muscular, tot i que aquest concepte el trobo poc encertat, ja que amb una d'elèctrica pots fer tant o més esforç que amb una bici convencional, tenia ganes de fer un canvi i buscar noves experiències”, conclou el Gerard.
Un tret comú que destaquen els practicants que han fet el canvi d’una bicicleta a l’altra és el fet que amb la bici elèctrica sempre es pot fer més: més quilòmetres, més desnivell, excursions més llargues i gaudir-les més. “Últimament, m’han tornat els problemes d’esquena i amb la bicicleta convencional hauria hagut de quedar-me a casa. La bici elèctrica em permet continuar gaudint de l’esport, de les sortides i del grup”, afirma contenta Assumpta Casellas.
Pros i contres
És evident que queden alguns aspectes per millorar i evolucionar també en aquest sector: “Per a mi els preus encara són una mica elevats –explica Gerard Pintó–, i també necessiten evolucionar les bateries, ja que depens de la seva durada i sempre hi estàs supeditat”. Amand Redondo, que està més amb contacte amb la comunitat ciclista més esportiva, destaca rient que “alguns puristes de la bicicleta es queixen que hi hauria d’haver dues categories a la coneguda aplicació de Strava –una aplicació enfocada a l’activitat física al medi natural en què els usuaris comparteixen les seves rutes, els temps, els quilòmetres, i en què hi ha també una alta competitivitat entre ells–, ja que els practicants d’e-bike destrossen alguns dels rècords que s’han establert amb bici convencional i costa de valorar”.
Però, deixant de banda aquestes puntualitzacions, pocs aspectes negatius hi troben, es parli amb qui es parli: botiguers, nous usuaris, usuaris que han fet el canvi, competidors, especialistes de l’activitat física o especialistes del sector i de la mobilitat. La bicicleta elèctrica ha arribat per quedar-se i estendre’s, obrir un nou ventall de possibilitats i oferir als nous usuaris una nova pràctica esportiva molt necessària en una societat, en general, poc activa.
“Un aspecte a tenir en compte que no és gens menyspreable és la possibilitat que ofereixen aquestes bicicletes a les persones que sense aquest mitjà haurien d’abandonar el grup de ciclistes i amics amb qui tradicionalment han sortit amb bicicleta i perdrien aquest contacte social”, afirma Amand Redondo, que dona un valor socialitzador molt important i imprescindible a l’activitat física.