El Mundial més igualat dels últims anys arriba a l'equador
Els quatre primers classificats tan sols estan separats per 11 punts
BarcelonaAquest diumenge, el Mundial de MotoGP arribarà a l'equador: el Gran Premi d'Alemanya és la novena cursa de les 18 a què està programat el campionat d'enguany. Els pilots, doncs, se n'aniran de vacances (la pròxima cursa no es disputarà fins al primer cap de setmana d'agost) sense un dominador clar. Andrea Dovizioso és el líder de la categoria reina del campionat, però Maverick Viñales és el pilot que ha guanyat més curses: tres, enfront de les dues de Dovizioso. Les altres tres victòries se les reparteixen a parts iguals Marc Márquez, Dani Pedrosa i Valentino Rossi.
Els quatre primers classificats estan separats per tan sols 11 punts de diferència, és a dir, ni una cursa (25 punts) entre ells. La regularitat d'Andrea Dovizioso (només no ha acabat una cursa) el fa encapçalar la classificació després de vuit curses. De tots quatre, el de Ducati és el que menys cops s'ha enfilat al podi durant la temporada (tres cops –dos triomfs i un segon lloc–, pels quatre de Viñales, Rossi i Márquez), però la seva regularitat el fa escapar-se a la general amb quatre punts de marge sobre Viñales. "És estrany, fins i tot per a mi. Estic molt content de com hem treballat en aquestes vuit curses. Ser el primer en aquest moment de la temporada és un somni", diu l'italià, que afegeix: "El campionat està molt obert i és impossible dir a quins circuits podem ser més competitius respecte a la resta. Amb els Michelin cada setmana és una història diferent".
Qui va perdre el lideratge a Assen, la setmana passada, va ser Maverick Viñales. "Estic decebut per haver perdut el lideratge però alhora content que Dovizioso m'esquivés, perquè si no probablement no podria estar a Sachsenring", ha assegurat el de Roses.
De fet, la diferència d'11 punts entre el primer (Dovizioso) i el quart (Marc Márquez) després de vuit curses fa que aquest sigui el Mundial més igualat dels últims anys. El rècord previ de diferència més petita de punts entre els quatre primers en aquest moment del campionat data del 1998, quan Mick Doohan, líder, i Carles Checa, quart classificat, estaven separats per 29 punts. A l'altra banda de l'estadística hi ha els 109 punts que separaven –amb els papers canviats– Márquez i Dovizioso l'any 2014. Llavors, el de Cervera encapçalava la general després de guanyar les vuit curses disputades.
I és que Dovizioso és el líder que ha sumat menys punts en vuit curses des que es va instaurar el nou sistema de puntuacions l'any 93: l'italià en té 115, pels 125 que sumava el 2000 Kenny Roberts Jr., que fins ara era qui tenia aquest rècord. El nord-americà, de fet, contra pronòstic, va aconseguir el títol aquella temporada amb Suzuki.
Cinc guanyadors en vuit curses
El triomf de Valentino Rossi a Assen la setmana passada va fer que l'italià s'afegís a una llista de guanyadors on ja consten cinc noms en tan sols vuit curses disputades. Això fa que aquest 2017 sigui el primer des del 2006 en què passa això. Aquell any les victòries se les van repartir Valentino Rossi (3), Marco Melandri (2), Loris Capirossi, Dani Pedrosa i Nicky Hayden. "És molt difícil planejar o entendre aquest campionat. Fa dues curses estava pràcticament fora de la lluita pel títol i ara estic a 7 punts de Maverick i a 11 de Dovizioso", comentava Marc Márquez.
No descarten Pedrosa
Tot i que Dani Pedrosa no està entre els quatre primers, el de Castellar del Vallès és cinquè, a 28 punts de Dovizioso. És per això que els seus rivals no el descarten en la lluita pel títol. "Esclar que té opcions de lluitar pel campionat", reconeixia el líder de la competició, i Rossi afegia: "La situació de Pedrosa explica aquest campionat. Sembla que estigui fora de la lluita, però no és així. Aquest campionat canvia molt ràpid i no podem oblidar-nos d'ell: 28 punts és poc més que una cursa".
De tots ells, els quatre primers (Dovizioso, Viñales, Rossi i Márquez) tenen opcions de sortir de Sachsenring com a líders del campionat, depenent del que passi aquest diumenge. I caldrà veure si es confirma, altra vegada, la regla que diu que qui surt líder del traçat alemany aconsegueix el títol a final de temporada. Aquesta norma, que es compleix des del 1998, només ha tingut una excepció: l'any 2015. Rossi va sortir d'Alemanya líder, però el títol va ser per a Lorenzo. I el títol es va decidir en l'última cursa… i amb polèmica.