La pèrdua de pes en el Barça d'un dels inversors del club
Socios.com no ha arribat a tenir en l'àrea digital del club blaugrana la força que s'esperava quan va entrar
BarcelonaLa subhasta de l'NFT (actiu digital únic) d'Alexia Putellas de l'estiu passat, més enllà de les anomalies desvelades per l'ARA, és un exemple de com la participació en el Barça d'un dels inversors que van fer possible la palanca de Barça Studios (actualment Barça Media) és enrevessada. Socios.com, que va entrar al Barça el 2022 adquirint un 24,5% d'aquesta àrea de l'entitat a canvi de 100 milions d'euros des del punt de vista comptable, segons ha pogut saber aquest diari, no va participar de cap manera en la subhasta malgrat que quan es va tancar la inversió fa un any i mig el Barça va anunciar que seria l'encarregat, entre altres aspectes, d'accelerar el creixement de les estratègies d'NFT del club.
L'empresa que es va fer càrrec de tirar endavant l'NFT d'Alexia, juntament amb la plataforma de subhastes OpenSea, va ser Polygon, que va emetre aquest actiu digital. El CEO de Polygon és el català Antoni Martin Bertran, que va acabar sent el guanyador de la subhasta en un exemple de les anomalies que hi va haver. Dos dels motius que expliquen per què Socios.com no va tenir cap paper en aquest projecte són els següents: el seu negoci té més a veure amb els productes de fidelització del seguidor esportiu cap al seu club que amb el col·leccionisme i Socios.com l'estiu del 2023 no tenia la tecnologia necessària per encarregar-se d'un projecte de la dimensió del d'Alexia.
Socios.com va arribar al Barça el 2020 quan Chiliz, la plataforma de blockchain (registre digital descentralitzat de transaccions compartides entre una xarxa que és immodificable) de la qual penja, es va convertir en patrocinador global del club blaugrana, una condició que encara ostenta avui dia. Altres clubs de futbol que també tenen relacions comercials amb Socios.com són el Manchester City, el Paris Saint-Germain, el Juventus de Torí, el Milan, l'Arsenal, el Benfica i l'Inter de Milà. Però el pas més enllà que l'empresa va fer amb el Barça i que de moment no ha fet amb cap altre club és el de convertir-se en inversor l'estiu del 2022. Des d'aleshores, alguns dels clubs mencionats han mostrat el seu interès per ampliar la seva relació amb Socios.com en un sentit semblant al de l'entitat blaugrana.
Lluny de les expectatives
La motivació de la inversió de Socios.com va ser la situació econòmica precària que vivia el Barça, que va portar la junta de Laporta a optar per les palanques amb l'objectiu de seguir podent fitxar i inscriure jugadors per ser competitius en el terreny de joc i tancar els últims exercicis amb números verds. Aleshores, Socios.com va veure en el club català una oportunitat per mostrar al món el que era capaç de fer en un sector desconegut per a la majoria de la població i també per a molts actors del món del futbol.
Però, un any i mig després de l'inici de l'aventura, diverses fonts expliquen a aquest diari que les expectatives s'han quedat lluny de complir-se i apunten com un dels problemes la manca de profunditat amb què el Barça afronta els projectes pertanyents a aquesta àrea del club. La principal tasca de Socios.com ha estat estructurar Barça Vision, que engloba el contingut digital que produeix l'entitat presidida per Joan Laporta, i el projecte amb Plastiks, que té l'objectiu de contribuir a la sostenibilitat mediambiental mitjançant la web3 (un servei d'internet que no té intermediaris entre els desenvolupadors i els usuaris).
La revenda de Barça Studios
L'operació de compra del 24,5% de Barça Studios per part de Socios.com, sumada a l'adquisició d'un altre 24,5% de la patrimonial de Jaume Roures, Orpheus Media, van suposar 200 milions per al Barça des del punt de vista comptable. En el moment de l'adquisició l'estiu del 2022, cadascuna de les societats va pagar 10 milions al club. I, segons el pla de tresoreria presentat pel Barça a la Lliga, cadascuna hauria d'haver pagat 30 milions més abans del 15 de juny del 2023.
Els pagaments posteriors, però, no van fer-se mai i l'acord va modificar-se amb la revenda d'un 29,7% d'aquesta meitat de Barça Studios a Libero Football Finance (9,8%) i NIPA Capital (19,7%) a canvi de 120 milions d'euros. La segona operació va eximir Socios.com i Orpheus Media de pagar els 30 milions que tocaven per barba el 2023 perquè 20 d'aquests van passar a ser responsabilitat de NIPA i 40 de Libero.
La diferència entre els milions comptables i els ingressats
Els 40 de Libero no han arribat i amb el 2023 ja finalitzat el Barça va anunciar que emprendria accions legals. Actualment, el pastís de Barça Studios entre els inversors es reparteix de la següent manera: NIPA 19,7%, Socios.com 17,1% i Orpheus Media 2,4%. Queda pendent el 9,8% que posseïa Libero. Mentrestant, en l'últim balanç del club, Barça Studios, des del punt de vista comptable, suposa 408 milions, que s'hauran d'actualitzar a la baixa si no es troba una solució abans del 30 de juny. A més, Socios.com, segons va informar SER Catalunya, no té previst fer cap pagament més. Si aquest escenari es compleix, dels 100 milions d'euros comptables que va suposar la compra del 24,5% de Barça Studios el 2022 per part de Socios.com, l'entitat catalana només n'haurà ingressat 10 una vegada finalitzada la relació.