Isidre Esteve: "Lluitarem per estar entre els 15 primers, crec que és un lloc factible per a nosaltres"
L'evolució del prototip amb el qual competeix el d'Oliana permet que el pilot sigui optimista
MadridIsidre Esteve ha presentat aquest dimecres a Madrid el seu equip per afrontar el Dakar 2020, la seva quarta participació de manera consecutiva en el ral·li en la categoria de cotxes, la cinquena si sumem la del 2009, just després de patir l'accident, i serà el tercer any que competirà amb el Repsol Rally Team al costat de Txema Villalobos, el seu copilot, i Lidia Guerrero, la seva companya i fisioterapeuta. "M'aixeco cada dia al matí i penso que som afortunats: de fer el que més ens agrada i per estar envoltats dels millors. Per a nosaltres sempre ha sigut important la qualitat humana del nostre equip", ha explicat el d'Oliana. "Cada any intentem tenir un cotxe millorat per ser més competitius", ha indicat Isidre Esteve, que ha avançat que aquest any buscarà entrar en el top 15.
"El cotxe d'ara no té res a veure amb el que vam anar al Dakar el 2018. L'hem anat evolucionant, hem vist que el més important era seguir amb el mateix cotxe i anar-lo evolucionant. Hem treballat molt aquest any en el tema de les suspensions, els reglatges del cotxe. Anar al ral·li del Marroc [van acabar al lloc 12] ens va permetre assegurar-nos que tots els canvis que vam fer al cotxe funcionaven bé i, si no, per tenir temps per solucionar-ho, i també per saber si som competitius o no, saber on estarem", ha dit Isidre Esteve, que en les tres últimes edicions ha anat amb Txema Villalobos com a copilot. "Ens veiem al lloc 12, com al Marroc, al final del Dakar. Lluitarem per estar entre els 15 primers, crec que és un lloc factible per a nosaltres", ha indicat el d'Oliana. "Txema fa anys que fa un treball extraordinari. La confiança que ens dona estar de manera contínua en un mateix projecte ens fa pensar que podem complir l'objectiu d'estar entre els 15 primers", ha conclòs. "El ral·li del Marroc sempre és molt important. Aquest any hi havia una cosa molt important, i és que els neumàtics que utilitzem han evolucionat molt i els vam poder provar al Marroc. I va anar genial. El resultat va ser molt bo, a les dunes el cotxe semblava un altre", ha comentat el pilot.
Nova ubicació
Aquest any, el Dakar canvia d'ubicació: deixa l'Amèrica del Sud i se'n va a l'Aràbia Saudita. "Quan vam sentir la notícia que hi havia un nou territori ens va costar fer-nos a la idea de deixar l'Amèrica del Sud. Deixem enrere molts amics, però sí que és veritat que el Dakar necessitava certa estabilitat. Que el Dakar hagi signat per cinc anys amb l'Aràbia Saudita és important per als equips. El pla esportiu és també molt important. El fet que David Castera estigui al capdavant de l'àrea esportiva és molt important, tots els que el coneixem sabem com s'estima aquest ral·li. Els que vam poder viure el Dakar a l'Àfrica el recordarem, ja que, pel que hem vist, s'hi assembla bastant. Crec que en gaudirem, ja tenim ganes de començar", ha analitzat.
Aquest any, l'organització ha fet canvis per fer que el Dakar sigui més igualat. Un d'ells és que entregarà el road-book en com a mínim 4 de les 12 etapes previstes just a l'inici de l'etapa, i no el dia abans, com es feia fins ara. "Ens l'entregaran amb uns colors, pintats iguals per a tothom. Tindrem menys feina a la nit", ha dit Txema Villalobos, el copilot d'Isidre Esteve. "El recorregut serà sorpresa total, no podrem preparar-nos gaire les coses, tindrem només 15 minuts per preparar-ho tot", ha afegit. "Els equips més punters tenen gent que té equips informàtics que analitzen el road-book i donen indicacions als seus pilots. Ara la figura del mapman desapareix, i això farà que tots estiguem una mica més igualats", ha afegit.
"Crec que la navegació serà la part més important d'aquest Dakar 2020. Recordo l'experiència de sortir primer a l'Àfrica, quan anava en moto, sense cap traç a terra. Hi haurà moltes situacions en què no estarem cent per cent segurs que estem en la vertical correcta. I això ens pot fer que estiguem en una vall o en una altra, perquè són valls paral·leles. Crec que això passarà molt a l'Aràbia Saudita, caldrà estar molt pendents de les vinyetes del road-book", ha avançat el d'Oliana, que, sobre el canvi cultural respecte a l'Aràbia Saudita, ha dit: "ASO, l'organitzador del Dakar, és qui pren la decisió d'anar-hi, perquè creu que ara és el lloc en què a nivell esportiu es pot celebrar la cursa. A nivell esportiu tenim una cursa fantàstica, de 12 etapes increïbles. Nosaltres, des de dins de la cursa, podrem viure-la amb total normalitat".
Canvis en el cotxe
"L'any passat a les zones d'arena vam veure que teníem un cotxe que estava massa a prop de l'arena. L'hem aixecat cinc centímetres de terra, però això implicava canviar les suspensions. I la veritat és que ha funcionat", ha dit Isidre Esteve, satisfet amb els canvis que s'han fet al seu prototip. Tot i això, Isidre Esteve sap que al màxim a què pot aspirar amb aquest cotxe és al top 15 i a estar al davant en alguna etapa, però no a guanyar el ral·li. I per això vol més: "El que té d'extraordinari el Dakar és que és l'únic lloc on s'ajunten pilots professionals amb pilots amateurs. Hi ha un primer esglaó en què hi ha els pilots amb cotxes oficials i un segon en què hi ha altres equips privats, on som nosaltres. Sabem que el cotxe que tenim a nivell tècnic no ens permet ser en el primer esglaó. Podem ser un dia al davant, però amb la mecànica que tenim no podem ser-hi cada dia. Aquesta és la gestió de la cursa", ha comentat, abans d'afegir: "Som un privilegiats per ser on som, però jo no m'aturaré fins que pugui portar un cotxe que em permeti estar al davant. En moto vaig viure una història molt bonica amb Repsol, així que seguiré lluitant per estar al primer grup", ha indicat, abans de concloure: "Només guanya un, però el segon o el tercer no són pitjors que el primer. L'important per a mi és poder arribar a formar part d'aquest grup de pilots que tenen opcions reals de guanyar etapes i de guanyar el Dakar".