Esports18/10/2024

Puig de la Talaia, l’esquerpa orografia de la costa andritxola

Itinerari que des del Port d’Andratx ens du fins al punt més alt de la punta del Llamp i copsar amb la mirada el ponent de la Serra

i Joan Carles Palos

PalmaEl puig de la Talaia és el punt més alt de la punta del Llamp, des del qual podem gaudir de belles panoràmiques del Camp de Mar, Cala Llamp i el Port d’Andratx. Tot i que el topònim apunta a l’existència d’una torre de vigilància, el cert és que no n’hi ha cap. Tot i que és molt probable que existís un punt d’observació des del qual una guarda secreta alertàs de l’arribada de naus enemigues amb senyals de foc, fum o trons als habitants de la contrada. Els segles de la pirateria, entre el XVI i XVII, foren molt complicats per als habitants de Mallorca i per a les autoritats responsables del bé comú. Àngel Aparicio i Vicenç Sastre, en el seu llibre Mallorca, torres i talaies costaneres (Dolmen Books, 2019) diuen: “L’esquerpa orografia de la serra de Tramuntana va condicionar al llarg dels segles la vida als seus pobladors, i els obligà a establir un tipus de vigilància i defensa específica, supeditada a la singular geografia, abrupta i curulla de penya-segats que senyoregen”.

En aquesta ruta, que té com a punt de partida i arribada el Port d’Andratx, ens enfilarem dalt del puig de la Talaia, citat en certs documents històrics com la Talaia de la mola del Llamp, per poder copsar la complexa i extensa defensa d’aquest espai litoral, entre el cap Andritxol i l’illa de la Dragonera. Just a l’altura del torrent del Saluet, tenim la connexió amb la xarxa de transport públic. Aquí mateix, davant un aparcament públic, hi fan parada les línies 101 i 122 (consultau-ne horaris al web tib.org).

No hay anuncios

[00 min] Iniciam la caminada des de la mateixa parada de bus, vora el torrent del Saluet, i dirigim les nostres passes cap a la rotonda d’accés al Port d’Andratx, a molt pocs metres de la nostra posició. Una vegada hem assolit aquest punt, continuam la nostra ruta pel camí de Cala Llamp (Ma-1020), que és també la carretera que uneix el port amb el Camp de Mar. A la següent rotonda [10 min], la travessam en direcció a migjorn per enllaçar amb el vial que tenim just davant. A poc menys de mig quilòmetre, a l’esquerra d’un revolt ben rost, [15 min] trobam un camí de terra que ens permet sortir de l’asfalt i abandonar els vials de la urbanització de Cala Llamp.

No hay anuncios

Una vegada som en aquest camí, després d’un tram planer, topam amb una paret seca on el camí gira bruscament a la dreta i inicia una sèrie de ziga-zagues que ens fan guanyar altura aviat i també perspectiva sobre aquest sector del paisatge andritxol. El camí s’enfila esponerós, fins al punt que la darrera capamunta resulta gairebé asfixiant. Però de tot se’n surt i quan sembla que res no té remei, [30 min] assolim un nou camí (planer!) que prenem cap a la dreta (sud/sud-oest). A pocs metres, hem de veure un penyal a la dreta, una modesta talaieta que ens regala una de les primeres grans perspectives de l’excursió, tot i la forta pressió urbanística exercida en aquella zona de Mallorca.

Feim passes per un vell camí de carro, testimoni mut de l’antiga activitat agrícola i ramadera que es devia dur per aquell entorn, quan les muntanyes d’Andratx desprenien el fum provinent dels forns de calç i de les sitges, i també de les barraques de roter. Camins per on pastors i traginers feien esforçades passes per a la supervivència, pròpia i de llurs famílies. Els records del passat ens aboquen sobre un altre present ben diferent. [40 min] Al final del camí topam amb una antic portell, no hi ha barrera, tan sols unes estaques de ferro que impedeixen el pas de vehicles. A l’esquerra del coll on ens trobam ara, hi ha un aljub, i a la dreta, a pocs metres de la nostra posició, tenim la continuació de la pista que puja des de Cala Llamp. Cap a ella ens dirigim i la seguim per l’esquerra (sud).

[50 min] El camí es bifurca, prenem el de la dreta que no deixarem fins a assolir una mena de mirador [1 h 00 min], des del qual gaudim d’una bella perspectiva de la punta del Llamp i de la cala del mateix nom. Ara toca fer la pujada a dalt del puig de la Talaia, a la nostra dreta. Seguirem un tirany ben fitat que s’orienta cap a llevant, deixant a l’esquerra les timbes que dominen les aigües de Cala Llamp. No és tram llarg ni feixuc, tan sols es recomana obrir bé els ulls per veure les fites i no perdre el fil de la ruta. Passam per l’esquerra d’unes velles barraques i ja som a dalt de tot [1 h 20 min].

‘Esquerpa orografia’

Des del puig de la Talaia podem copsar amb la mirada i alhora entendre aquesta ‘esquerpa orografia’ que condicionà de manera important la defensa del litoral andritxol durant els segles de la pirateria, entre el XVI i el XVII. Som a 312 metres sobre el nivell de la mar, en el punt més alt de la punta del Llamp. A l’esquerra tenim el cap Andritxol, que separa els municipis d’Andratx i Calvià, sobre el qual es bastí una torre el 1582, que es comunicava amb les dues de l’illa de la Dragonera, la del cap de Llebeig i la de na Pòpia, esbucada el 1850 per construir-hi un far. Entremig, amb una funció exclusivament de control i vigilància del Port d’Andratx, encara ara podem contemplar la fortalesa o castell del Port d’Andratx, de finals del segle XVI.

No hay anuncios

Iniciam el descens del puig de la Talaia, ara cap a llevant, seguint un nou enfilall de fites que ens ajudarà a escurçar el camí de retorn a la pista de terra. [1 h 35 min] El senderó de baixada ens deixa damunt la cruïlla anterior al mirador de Cala Llamp. Giram a la dreta i inicam una breu baixada, deixam a la dreta el portell de l’Aritja (o de Can Catalina), que impedeix l’accés a la punta del Llamp i continuam descendint fins a l’interior d’un comellar. Voltam a l’esquerra per davant un forn de calç i iniciam una nova pujada que ens deixa sobre el coll, amb un aljub a la dreta, per on hem passat abans [1 h 55 min]. Ens dirigim cap al portell per on havíem sortit i continuam pel camí de carro fins que, passada la talaieta, que ara ens queda a l’esquerra, i arribats a una nova cruïlla [2 h 05 min], seguim tot dret, cap a llevant. Es tracta d’un camí, com gairebé tots pels quals hem transitat, molt usat per les bicicletes de muntanya. Deixam a l’esquerra una antiga barraca, avui mig enrunada, i sortim a la carretera (Ma-1020) que uneix el Port d’Andratx i el Camp de Mar, a l’altura del km 1 [2 h 20 min]. Prenem cap a l’esquerra i, amb molta precaució, avançam per l’esquerra de la via fins a la rotonda, on giram per la primera sortida en direcció al port, on posam punt final a la ruta [2 h 40 min].