Puig de la Talaia, l’esquerpa orografia de la costa andritxola

Itinerari que des del Port d’Andratx ens du fins al punt més alt de la punta del Llamp i copsar amb la mirada el ponent de la Serra

La ruta.
18/10/2024

PalmaEl puig de la Talaia és el punt més alt de la punta del Llamp, des del qual podem gaudir de belles panoràmiques del Camp de Mar, Cala Llamp i el Port d’Andratx. Tot i que el topònim apunta a l’existència d’una torre de vigilància, el cert és que no n’hi ha cap. Tot i que és molt probable que existís un punt d’observació des del qual una guarda secreta alertàs de l’arribada de naus enemigues amb senyals de foc, fum o trons als habitants de la contrada. Els segles de la pirateria, entre el XVI i XVII, foren molt complicats per als habitants de Mallorca i per a les autoritats responsables del bé comú. Àngel Aparicio i Vicenç Sastre, en el seu llibre Mallorca, torres i talaies costaneres (Dolmen Books, 2019) diuen: “L’esquerpa orografia de la serra de Tramuntana va condicionar al llarg dels segles la vida als seus pobladors, i els obligà a establir un tipus de vigilància i defensa específica, supeditada a la singular geografia, abrupta i curulla de penya-segats que senyoregen”.

Des del cim del puig de sa Talaia s'obté una ampla perspectiva dels voltants del port d'Andratx fins a l'illa de sa Dragonera.

En aquesta ruta, que té com a punt de partida i arribada el Port d’Andratx, ens enfilarem dalt del puig de la Talaia, citat en certs documents històrics com la Talaia de la mola del Llamp, per poder copsar la complexa i extensa defensa d’aquest espai litoral, entre el cap Andritxol i l’illa de la Dragonera. Just a l’altura del torrent del Saluet, tenim la connexió amb la xarxa de transport públic. Aquí mateix, davant un aparcament públic, hi fan parada les línies 101 i 122 (consultau-ne horaris al web tib.org).

[00 min] Iniciam la caminada des de la mateixa parada de bus, vora el torrent del Saluet, i dirigim les nostres passes cap a la rotonda d’accés al Port d’Andratx, a molt pocs metres de la nostra posició. Una vegada hem assolit aquest punt, continuam la nostra ruta pel camí de Cala Llamp (Ma-1020), que és també la carretera que uneix el port amb el Camp de Mar. A la següent rotonda [10 min], la travessam en direcció a migjorn per enllaçar amb el vial que tenim just davant. A poc menys de mig quilòmetre, a l’esquerra d’un revolt ben rost, [15 min] trobam un camí de terra que ens permet sortir de l’asfalt i abandonar els vials de la urbanització de Cala Llamp.

Una vegada som en aquest camí, després d’un tram planer, topam amb una paret seca on el camí gira bruscament a la dreta i inicia una sèrie de ziga-zagues que ens fan guanyar altura aviat i també perspectiva sobre aquest sector del paisatge andritxol. El camí s’enfila esponerós, fins al punt que la darrera capamunta resulta gairebé asfixiant. Però de tot se’n surt i quan sembla que res no té remei, [30 min] assolim un nou camí (planer!) que prenem cap a la dreta (sud/sud-oest). A pocs metres, hem de veure un penyal a la dreta, una modesta talaieta que ens regala una de les primeres grans perspectives de l’excursió, tot i la forta pressió urbanística exercida en aquella zona de Mallorca.

Feim passes per un vell camí de carro, testimoni mut de l’antiga activitat agrícola i ramadera que es devia dur per aquell entorn, quan les muntanyes d’Andratx desprenien el fum provinent dels forns de calç i de les sitges, i també de les barraques de roter. Camins per on pastors i traginers feien esforçades passes per a la supervivència, pròpia i de llurs famílies. Els records del passat ens aboquen sobre un altre present ben diferent. [40 min] Al final del camí topam amb una antic portell, no hi ha barrera, tan sols unes estaques de ferro que impedeixen el pas de vehicles. A l’esquerra del coll on ens trobam ara, hi ha un aljub, i a la dreta, a pocs metres de la nostra posició, tenim la continuació de la pista que puja des de Cala Llamp. Cap a ella ens dirigim i la seguim per l’esquerra (sud).

Tot i la forta pressió urbanística que pateix la zona des de fa dècades, durant l'itinerari podem gaudir d'un interessant paisatge cultural.

[50 min] El camí es bifurca, prenem el de la dreta que no deixarem fins a assolir una mena de mirador [1 h 00 min], des del qual gaudim d’una bella perspectiva de la punta del Llamp i de la cala del mateix nom. Ara toca fer la pujada a dalt del puig de la Talaia, a la nostra dreta. Seguirem un tirany ben fitat que s’orienta cap a llevant, deixant a l’esquerra les timbes que dominen les aigües de Cala Llamp. No és tram llarg ni feixuc, tan sols es recomana obrir bé els ulls per veure les fites i no perdre el fil de la ruta. Passam per l’esquerra d’unes velles barraques i ja som a dalt de tot [1 h 20 min].

‘Esquerpa orografia’

Des del puig de la Talaia podem copsar amb la mirada i alhora entendre aquesta ‘esquerpa orografia’ que condicionà de manera important la defensa del litoral andritxol durant els segles de la pirateria, entre el XVI i el XVII. Som a 312 metres sobre el nivell de la mar, en el punt més alt de la punta del Llamp. A l’esquerra tenim el cap Andritxol, que separa els municipis d’Andratx i Calvià, sobre el qual es bastí una torre el 1582, que es comunicava amb les dues de l’illa de la Dragonera, la del cap de Llebeig i la de na Pòpia, esbucada el 1850 per construir-hi un far. Entremig, amb una funció exclusivament de control i vigilància del Port d’Andratx, encara ara podem contemplar la fortalesa o castell del Port d’Andratx, de finals del segle XVI.

Iniciam el descens del puig de la Talaia, ara cap a llevant, seguint un nou enfilall de fites que ens ajudarà a escurçar el camí de retorn a la pista de terra. [1 h 35 min] El senderó de baixada ens deixa damunt la cruïlla anterior al mirador de Cala Llamp. Giram a la dreta i inicam una breu baixada, deixam a la dreta el portell de l’Aritja (o de Can Catalina), que impedeix l’accés a la punta del Llamp i continuam descendint fins a l’interior d’un comellar. Voltam a l’esquerra per davant un forn de calç i iniciam una nova pujada que ens deixa sobre el coll, amb un aljub a la dreta, per on hem passat abans [1 h 55 min]. Ens dirigim cap al portell per on havíem sortit i continuam pel camí de carro fins que, passada la talaieta, que ara ens queda a l’esquerra, i arribats a una nova cruïlla [2 h 05 min], seguim tot dret, cap a llevant. Es tracta d’un camí, com gairebé tots pels quals hem transitat, molt usat per les bicicletes de muntanya. Deixam a l’esquerra una antiga barraca, avui mig enrunada, i sortim a la carretera (Ma-1020) que uneix el Port d’Andratx i el Camp de Mar, a l’altura del km 1 [2 h 20 min]. Prenem cap a l’esquerra i, amb molta precaució, avançam per l’esquerra de la via fins a la rotonda, on giram per la primera sortida en direcció al port, on posam punt final a la ruta [2 h 40 min].