Quin problema hi ha que el Barça vagi de blaugrana?
L'equip català va vestir amb la seva primera equipació a Dortmund per primera vegada en més de tres anys com a visitant a la Champions League
BarcelonaL'última vegada que el Barça va vestir de blaugrana com a visitant en una competició europea encara no havia caigut cap míssil sobre Kíiv. Quedaven gairebé quatre mesos perquè comencés la invasió russa a Ucraïna i el conjunt blaugrana, entrenat per Sergi Barjuán com a interí entre els regnats de Ronald Koeman i Xavi Hernández a la banqueta, va poder jugar sota condicions de seguretat a l'Estadi Olímpic de Kíiv. El partit el va resoldre un Ansu Fati que aleshores era una de les il·lusions dels culers.
Com ha canviat el món i com ha canviat el Barça des d'aquell 2 de novembre del 2021. L'equip català ha tingut temps des d'aleshores de jugar 15 partits consecutius de competició europea com a visitant –entre la Champions League i l'Europa League– amb samarretes que no són la primera equipació blaugrana. Aquests compromisos els va disputar, entre altres indumentàries, amb la de la senyera, la de color blanc i la de color negre, que és la segona equipació del curs actual, que el Barça va lluir en les dues primeres visites de la present edició de la Champions a Mònaco i Belgrad. En canvi, a la tercera, aquest dimecres al Signal Iduna Park de Dortmund, on va aconseguir un triomf de renom (2-3), per fi va tornar a vestir de blaugrana.
"Hi ha una correlació clara entre el temps de pantalla que té una samarreta i les vendes que obté. Si la samarreta no surt per la pantalla, la samarreta no es ven", diu a l'ARA una persona que ha participat en el procés de presa de decisió de quines equipacions porta el Barça en els partits que disputa. "La publicitat més important que pot tenir una samarreta és durant un partit, sobretot en els grans de Champions. Això es planifica a principis de temporada, quan reps els calendaris de les competicions", afegeix. A la Lliga, dels onze partits que el Barça ha disputat com a visitant fins ara aquesta campanya, només en tres ha jugat amb l'equipació blaugrana: Rayo Vallecano, Reial Madrid i Betis.
Un procés complex
"El procediment de selecció d'equipacions ve marcat pel criteri de no coincidència entre colors clars i foscos a la samarreta i els pantalons. L'ordre de selecció de colors és, en primer lloc, per a l'equip local, seguit pel porter local, els jugadors visitants i el porter visitant. Qualsevol altre tipus de criteri (comercial, commemoratiu, entre d'altres) s'ajusta a la norma anteriorment escrita", expliquen fonts oficials del Barça a la pregunta de l'ARA sobre com es decideix l'equipació que el Barça llueix en cada partit i quins beneficis comercials té jugar recurrentment amb una samarreta que no és la blaugrana com a visitant.
Però la presa de decisió de com va vestit el Barça en un partit té més participants, malgrat que el màxim responsable sempre és l'entitat blaugrana. En aquest sentit, a la Champions League el Barça proposa a la UEFA com vol anar vestit en un partit mitjançant el programa Kit Selectors. Tot i que el màxim organisme europeu aprovi el model, l'àrbitre tindrà a posteriori la potestat de fer-hi modificacions. Per aquest motiu el Barça viatja amb més d'un uniforme a la maleta. "L'àrbitre segueix el partit mirant de cintura cap avall els jugadors. Això, a vegades, comporta que en un duel concret es modifiquin mitgetes i pantalons respecte a l'equipació original", diu la font que ha viscut en primera persona aquest procés.
De totes maneres, el negoci comercial també té una importància cabdal en l'assumpte de l'equipació que es tria. "A vegades tens molt estoc d'una samarreta i decideixes donar-li més visibilitat durant els partits. La marca esportiva acostuma a estar a sobre del club per treure's estoc del damunt. Si hi ha una bona relació i pots ajudar-la, ho fas", reconeix. "La segona i la tercera samarretes, normalment, poden respondre a estratègies d'imatge i comunicació, que a vegades estan relacionades amb aspectes d'identitat de la geolocalització del club, de sostenibilitat o simplement per disseny i reforçament d'una determinada proposta de posicionament del club i de la marca esportiva", explica a aquest diari Carlos Cantó, CEO de SPSG Consulting, consultora especialitzada en esports, associacions i patrocinis. "En general, i en funció dels objectius i dels resultats (vendes, imatge i posicionament, objectius puntuals), s'utilitzen unes o unes altres", afegeix.
El Barça femení és més blaugrana
Molt més pròxims que el de Kíiv del Barça masculí són els precedents del Barça femení vestint de blaugrana com a visitant a la Champions League. De fet, ho va fer ahir dijous en la visita triomfal (0-3) al Hammarby suec. Aquesta temporada ja havia anat de blaugrana el 9 d'octubre en la derrota (2-0) de la primera jornada de la fase de grups davant el Manchester City, malgrat que va portar uns pantalons blancs per evitar la confusió cromàtica amb l'equip anglès. A la Lliga, el conjunt català ha jugat de blaugrana dos dels sis partits com a visitant, davant del Sevilla i del Reial Madrid.