Les retallades al Barça també afecten els aficionats més fidels
El club suspèn temporalment el programa FCB Desplaçaments i aquest any no ha organitzat cap vol xàrter per als partits de Champions
BarcelonaL'últim viatge de vuitens de final de Champions que es va fer a través del programa FCB Desplaçaments va ser a Nàpols, el febrer del 2020. Després va venir la pandèmia. Aquest any, en què el Barça ha superat per fi la fase de grups i torna a aquesta ronda de la competició, el rival també és el conjunt italià. Però a diferència del que era habitual, està pràcticament descartat que el club organitzi un viatge per als aficionats. Són unes altres víctimes de la política de retallades que està duent a terme l'entitat. A Anvers, Porto i Hamburg tampoc s'hi va viatjar amb seguidors.
Al club asseguren que la decisió no és ferma, però també admeten que rarament es canviarà de parer, per por a organitzar un xàrter deficitari. Fins ara FCB Desplaçaments tenia un doble objectiu. A més de facilitar els viatges a l'afició, també subvencionava una part del trasllat. "Entenem que en un context de retallades hi hagi restriccions i que no es facin absolutament tots els viatges, però n'hi ha alguns que s'han de fer tant sí com no. I els de Champions ho eren", opina un dels membres de Seguiment FCB.
Resignació a Seguiment FCB amb la decisió del Barça
L'ARA s'ha posat en contacte amb aquest grup, format sobretot per aficionats que acostumaven a viatjar amb l'equip, per saber el seu punt de vista sobre la suspensió provisional del programa. No amaguen la decepció, però també són comprensius amb la situació econòmica blaugrana. "Nàpols és un viatge que ja s'ha fet i per això pot tenir menys demanda del que és habitual. Entenem la decisió. Si ens han d'ajudar, millor que guardin els diners per als quarts de final".
El problema és només econòmic. Els viatges de Champions es fan en avió, mentre que els de Lliga acostumen a ser amb autocar. A Europa el preu oscil·la entre els 250 i els 300 euros. "Els 300 euros és la xifra que molts posen com a límit. Que un desplaçament costi 400 euros o més és un preu inassumible per a la majoria de seguidors", diuen des de Seguiment. De fet, aquest grup es va crear el 2015 per protestar pels preus abusius que el club, aleshores presidit per Bartomeu, va establir per viatjar a la final de Berlín: 575 euros. Les queixes van tenir efecte i el club ho va compensar organitzant autocars per 125.
I no només es viatjava amb el futbol masculí, també amb el femení i amb les seccions. Però a l'inici d'aquesta temporada el Barça va posar el fre. D'entrada, va decidir no organitzar cap vol durant la fase de grups i ha cancel·lat la majoria de desplaçaments de Lliga. En el cas de Nàpols van esperar a veure la demanda dels aficionats, però ho han acabat descartant. Segons ha pogut saber aquest mitjà, un viatge d'aquest tipus ronda els 65.000 o 70.000 euros, tenint en compte l'avió i totes les despeses de logística. Per evitar pèrdues cada aficionat hauria de pagar 400 euros i se n'hi haurien d'apuntar entre 160 i 180. Veient que el club no ho veia clar, molts ja es van espavilar pel seu compte, encara que fos amb opcions poc pràctiques, com per exemple aterrar a Roma i agafar un tren fins a la capital de la Campània.
El programa de punts també queda suspès
"El xàrter és clau, perquè la gent en té prou agafant-se un dia de festa a la feina", expliquen des de Seguiment, que han estat parlant amb la directiva per buscar una solució. "El més important és que el programa no es cancel·li", comenten. De moment el club assegura que la suspensió de FCB Desplaçaments és "provisional" i que té previst reactivar el servei quan l'economia del club remunti. En paral·lel també s'ha suspès el programa de punts, que premiava la fidelitat dels aficionats acumulant descomptes per als viatges següents.
"Si feies dos desplaçaments de Champions te'n sortia un de gratis a la Lliga", comenten els usuaris, que patien per por de perdre els punts acumulats. El club, però, els ha garantit que tothom els manté. Això sí, ni els poden fer servir ni en poden acumular més. I ningú pot determinar amb precisió quan els podran bescanviar.