FENT CAMÍ
Esports 07/06/2019

Ruta del pas de la Penya Roja, al municipi d’Alcúdia

Una excursió ideal per a dies de calor, amb una caminada pel centre de les dues grans badies del nord de Mallorca

Ara Balears
Ruta del pas de la Penya Roja, al municipi d’Alcúdia

PalmaAquesta és una ruta ideal per a dies de calor, una curta caminada per la que es pot denominar la zona més fortificada de Mallorca, la península d’Alcúdia. La seva situació, al centre de les dues grans badies del nord de Mallorca, la feren defensora d’aquest litoral entre els segles XVI i XVIII.

Es poden deixar els vehicles a l’aparcament del santuari de Nostra Senyora de la Victòria. Es passa per davant l’entrada del Petit Hotel Hostatgeria la Victòria i es continua cap a les escales del restaurant el Mirador de la Victòria, el qual es deixa a l’esquerra i per unes noves escales s’assoleix la pista forestal. Un desviament a l’esquerra duu al paratge de les Tres Creus. L’indret s’anomena el Calvari. Es continua per la pista que puja cap a la muntanya comuna d’Alcúdia. S’ha d’agafar el desviament per l’esquerra a la Penya Roja. En els primers metres, el tirany està protegit per un arrambador de fusta.

Per una clariana del pinar es pot copsar ja l’escarpat Penyal del Migdia o Penya Roja, l’objectiu d’aquesta ruta. Si es mira enrere es veuen el puig de la Falguera, el coll del Jueus i part del puig del Romaní. S’ha de caminar pel vessant de la Falguera, passar per l’endret del coll del Jueus i per la falda del puig del Romaní (387 m). Més endavant, el coll de la Solana separa el puig del Romaní de la Penya Roja.

Pas de la Penya Roja

Es passa vora unes balmes obertes als peus de la Penya Roja, uns metres més endavant el terreny es precipita i dona la impressió que no es pot continuar. Una estreta escala d’uns sis o set graons se situen a l’entrada del pas. Abans hi havia un arrambador fet de llenyam, però el pas del temps l’ha fet desaparèixer. Des d’aquí s’obté una vertiginosa panoràmica del cap del Pinar. S’ha de sortir del passadís per un portalet amb llinda de marès amb dues peces superposades al que és pròpiament la llinda del portal. Aquest pas constitueix l’entrada al món tancat de la talaia de la Penya Roja.

A l’altra banda del pas hi ha una gruixuda cadena que serveix per donar seguretat, ja que s’ha de caminar per l’estreta cornisa. Un marge sosté el caminet, escalonat en algun tram. S’ha d’emprendre la pujada a la talaia per un tirany fitat amb un fort pendent. Mentre es puja es veuen vells reductes d’observació o habitatges.

Forn de bala roja

Gairebé al cim hi ha un dels forns de bala roja, on posaven les bales roents abans de llançar-les, tot i que no s’arribà a utilitzar. La seva finalitat era pegar foc als vaixells enemics, era una tàctica militar. Els darrers metres de pujada es fan per la zona més vertiginosa, i s’ha de grimpar tenint a l’esquena una caiguda important cap a la cala Solana. S’arriba al cim de la isolada Penya Roja (355 m). Cal baixar pel mateix camí i tornar a passar per les velles construccions dels talaiers. Es torna a recórrer el pas i pel mateix camí s’arriba a l’ermita, on es dona per finalitzada aquesta curta però interessant ruta.