Esports 29/09/2023

La serra dels Teixos, gaudint del ‘crestall rost’ de la Tramuntana

Itinerari llarg, complex i vertiginós que ens durà a carenejar entre les valls d’Almallutx i del Prat, al municipi d’Escorca

La ruta de la setmana

Palma“En aquest instant no goso demanar-te / ni regal ni favor lleu, / o promesa d’amant, ni tan sols declinar / res que et pugui oferir i que gosis acceptar; / tingues pietat de nosaltres dos: tria bé / en aquest crestall rost que separa la mort de l’infern” (El crestall rost. Poemes de muntanya. Robert Graves. Traducció d’Eduard Moyà. Nova Editorial Moll, 2023). No hi ha res millor que la paraula escrita que beu del paisatge per inspirar la nostra caminada i fitar el nostre esperit. Graves “exposa amb cruel nuesa la necessitat de triar acuradament cada passa en el perillós curs de l’amor, que es configura com un crestall aspre i esgalabrós que exposa a la mort a qui gosa seguir-lo”, tal com anota Eduard Moyà en el pròleg del llibre d’aquest poemari de l’escriptor anglès que habità a Deià, als peus de la Tramuntana.

Perquè la ruta que us proposam demana amor, respecte i seny (de bèstia vella). A la muntanya, com a la vida. Una caminada que requereix coneixement del terreny i domini de l’orientació. Bona part de l’itinerari és fora camí i tan sols podem fer valer les referències visuals i les fites per no desviar-nos del nostre objectiu. Recomanam informar-nos bé abans d’emprendre la caminada o fer-nos acompanyar per alguna persona que l’hagi feta abans i que ens pugui garantir una experiència segura. Millor no exposar-nos per damunt de les nostres possibilitats, per evitar complicacions innecessàries, tant a nosaltres mateixos com a aquelles persones que dediquen temps i esforç als rescats de muntanya. L’inici de la ruta és a la font del Noguer (Ma-10 km 33,7), connectada amb transport públic per la L-231 (consultau-ne els horaris a tib.org).

[00 min] Des de la font del Noguer seguim els indicadors del GR-221 en direcció (est) al refugi de Tossals Verds per la font del Prat. Aquesta primera part de la ruta transcorre paral·lela a la canal de transvasament entre els pantans del Gorg Blau i de Cúber, per baix dels penyals esponerosos del puig de sa Font (1.071 m) i del Morro de Cúber (1.064 m). [30 min] Quan la senda de la Ruta de Pedra en Sec pren cap al coll dels Coloms, en direcció a Tossals Verds i Son Amer, nosaltres continuam paral·lels al camí que acompanya la canal fins a trobar a la dreta una nova passarel·la que permet superar-la [50 min].

La serra dels Teixos des del camí que acompanya la canal de transvassament dels embassaments del Gorg Blau i de Cúber.

Un cop som a l’altre costat de l’aqüeducte, hem d’obrir bé els ulls i identificar la primera fita que ens ha de permetre encarrilar les nostres passes per una mena de tirany que, inicialment, avança cap a llevant. Anam ascendint en diagonal, dreta-esquerra, fins a topar amb un rotlo de sitja [55 min], prova fefaent d’un paisatge antròpic fins a dalt del ‘crestall rost’. Poc després passam una paret mitgera, que botam per l’extrem de la dreta. Tot seguit, trobam noves fites i una traça de camí que ens mena cap a un comellar costerut, però accessible [1 h 00 min].

Si hem filat bé l’itinerari, fita rere fita, haurem anat enllaçant costers de carritxeres, sempre amb una certa tendència cap a l’esquerra, amb diagonal ascendent. [1 h 15 min] Ens situam als peus d’un comellar que acaba en un gran coll, a la dreta del qual indentificam clarament sa Trona (1.061 m). Trobam dos enfilalls de fites, un que apunta directament al puig i un altre que es decanta cap a l’esquerra. Optam per aquest darrer, que ens guiarà fins a l’inici d’una canal rosta i estreta [1 h 30 min], un corredor imprescindible per assolir la carena de la serra dels Teixos. Tot i que hi ha un tirany que descriu estretes ziga-zagues pel fort pendent, a trams ens serà més fàcil avançar pel costat dret, més rocós i segur.

Una vegada hem superat aquest tram de ruta, podem dir que ja no toparem més desnivells tan notables i sostinguts com fins ara. Les dificultats seran unes altres. De moment la carena és ampla i les fites ens indiquen clarament la direcció a seguir (nord-est/est). Assolim el primer cim de la serra dels Teixos, [1 h 50 min] el puig del Prat (1.169 m). Paga la pena fer una ullada a l’entorn. Distingim amb facilitat el puig Major i el Massanella, les valls d’Almallutx (embassament del Gorg Blau) i de Cúber (segon embassament) i el comellar del Prat, des del coll fins a la font del mateix nom. A partir d’aquí la carena s’eixampla bastant i ens hem de situar a la part dreta, sobre el comellar del Prat.

La vall d’Almallutx des del puig del Prat, des del ‘crestall rost’ de la serra dels Teixos.

Notam que a poc a poc la carena es torna a estrènyer i ens obliga a decantar-nos cap a l’esquerra, per no perdre altura i abocar-nos cap al penyalar que baixa vertical cap al comellar del Prat. [2 h 40 min] Assolim el tram més vertiginós de la ruta, la carena s’estreny i ens obliga a ser molt cautelosos i assegurar la passa, sense presses. Passarem dues cotes importants, la primera a 1.236 m i la segona [3 h 00 min] a 1.269 m, senyades amb sengles fites, que ens indiquen els dos puigs importants de la serra dels Teixos. El coll del Prat és a la vista (nord-est/est). Girar la ullada cap enrere ens permet assolir una perspectiva de tot el camí recorregut i valorar encara més el nostre esforç per superar les dificultats, una rere l’altra.

Coll del Prat

[3 h 10 min] Som al coll del Prat, sobre la Ruta de Pedra en Sec (GR-221). Hem recuperat el bon camí i ara ens toca descendir cap a la font del Prat. És una tirada llarga que discorre entre el puig de Massanella, a l’esquerra, i la serra dels Teixos, a la dreta. Just quan el camí acaba d’entrar dins l’espès alzinar, i ens situam a l’altura del puig del Prat, a la nostra dreta, topam a l’esquerra amb la font de les Tosses d’en Gallina. Som poc més o manco a la meitat del recorregut, a partir d’ara emparats per un humit i refrescant boscatge. En el moment que el camí toca fons i travessa un torrentó, tenim a la dreta la font del Prat [4 h 05 min].

A partir d’aquí les fites són ben clares i tan sols hem de seguir els indicadors del GR en direcció a la font del Noguer. Sortim de la font del Prat i deixam les cases, amagades rere les alzines, en el coster de la dreta. El nostre camí rep la senda que puja del refugi de Tossals Verds i giram a la dreta cap al coll dels Coloms [4 h 20 min]. Cinc minuts després, tancam circuit sobre la canal de transvasament, giram a l’esquerra per anar completant la ruta fins a la parada del bus TIB, als peus de l’aparcament públic de la font del Noguer [5 h 00 min].