La sort de poder veure de prop els vaixells de la Copa Amèrica

Un grup de subscriptors de l'ARA descobreix des de l'aigua com canvia el Port Vell de la ciutat dins dels canvis pensats per la Copa de vela

4 min
Suscriptors de l'Ara al port de Barcelona

BarcelonaJust en sortir del Port Vell de Barcelona, a pocs metres del nostre vaixell apareix l'Alinghi, llest per sortir a entrenar. Ja fa setmanes que els sis vaixells que aspiren a guanyar la Copa Amèrica de vela naveguen per la costa catalana, i aquest dimarts un grup de subscriptors de l'ARA han pogut veure algunes d'aquestes embarcacions de ben a prop. A més d'un el sobta que siguin vaixells sense motor i que, de fet, necessitin que una llanxa els arrossegui quan toquen aigua. Després, quan agafen velocitat, el vent ja els empeny mar enllà. "Un cop s'inflen les veles, volen per sobre l'aigua. És la gràcia de la Copa Amèrica, hi ha la millor tecnologia del món al servei de vaixells sense motor", explica Àlex Guirao, de l’Oficina de Coordinació de Copa Amèrica del Port de Barcelona.

Alguns dels subscriptors ja havien fet els deures i s'havien informat sobre la competició i els seus espectaculars vaixells. D'altres no en sabien gaire cosa i en van anar aprenent sobre la marxa. Quan va néixer aquest torneig, qui hi participa, saber si hi ha un equip local i descobrir que enguany, per primer cop, hi haurà una Copa Amèrica femenina. La visita organitzada per l'ARA permet a lectors arribats de diferents punts del territori, del Penedès al Vallès, del Maresme a Osona, descobrir aquesta competició i, de passada, els canvis als ports. Potser els barcelonins que hi havia a dalt del vaixell ho tenen més present, però altres feia molt que no hi venien. Per a ells, moltes coses han canviat.

Visita amb suscriptors al port

Alguns canvis són definitius i d'altres temporals, com les sis bases dels equips que lluitaran a partir de l'agost vinent per guanyar la prestigiosa competició de vela, la més antiga del món de l'esport. Prova que per primer cop té com a seu Barcelona. A molts els fa il·lusió veure que les golondrines de tota la vida segueixen actives, mentre crida l'atenció el nou servei de bus marítim que uneix Colom amb l'espai on hi ha l'Hotel Vela, transport acabat d'inaugurar fa poc i que per dos euros permet creuar el port per mar en sis minuts. Els busos marítims, petits i ben quadrats, passen a ser nous protagonistes d'un port en constant evolució.

La Copa Amèrica, batejada així en honor al primer vaixell que va guanyar-la el 1851 (els organitzadors han canviat oficialment el nom a Copa Amèrica, en lloc de Copa de l'Amèrica, per fer-ho més comercial) ha portat gairebé 1.000 persones de molts països a viure durant dos anys a Barcelona. Cada un dels sis equips mouen treballadors i famílies que en molts casos tenen fills que podran explicar que van estudiar dos anys a la capital catalana. La bandera de l'ajuntament, de fet, oneja a la seu dels organitzadors, el Team New Zealand, que fa poc la va rebre de mans de l'alcalde Collboni. L'equip de Nova Zelanda va sorprendre tothom en decidir que, en lloc de defensar el títol a casa, ho faria ben lluny, apostant per Barcelona i desoint les ofertes de ports saudites, irlandesos o de Màlaga. "És una oportunitat per als qui ens agrada la vela", comenten alguns lectors, que recorden orgullosos com potser Catalunya no té tradició en aquests vaixells grans, però aquí sempre s'ha navegat amb embarcacions més petites, com ara el patí de vela català.

Una gran bandera a la base de l'equip britànic

Durant l'excursió, és fàcil detectar on són les seus dels sis equips, ja que la tradició és que deixen penjada una bandera gegant del seu país quan el vaixell és a alta mar entrenant. La nord-americana i la britànica són gegants, més que la suïssa, la italiana o la francesa. Un dels atractius és aprendre com funcionen aquests vaixells que tenen a bord ciclistes professionals per moure el mecanisme que activa els alerons laterals, els foils. I també l'Alinghi, amb el seu modern buc. Molts no poden estar-se de preguntar per la vida general del port, i en concret per la contaminació: ara l'aposta és rebre cada cop creuers més petits i que contaminin menys, creant un sistema, per exemple, que permeti en un futur pròxim que es connectin a un sistema elèctric i així puguin apagar els motors. Àlex Guirao ha explicat com el port s'adapta als nous reptes, als nous canvis, a una nova entendre de forma el mar.

Des de la mar es gaudeix de la vista de la nova rambla del Rompeolas, que surt de darrere l'Hotel Vela, al final del passeig Joan de Borbó; veure també com canvia la zona de molls del World Trade Center, on fins fa poc arribaven els ferris de Balearia; o veure la rehabilitació dels tinglados, amb una inversió de 5,7 milions. Aquests vells edificis seran destinats a la Copa Amèrica, a l'espera de saber-ne l'ús futur. O la remodelació de l'àrea pesquera al moll de Pescadors, amb la construcció de la nova llotja i la creació d'un espai públic obert a la ciutadania. El port de tota la vida sembla més nou, ara. I més obert a la gent, com els lectors de l'ARA, que mentre van cap al pica-pica a terra ja fan preguntes sobre les pròximes activitats del club del subscriptor.

Si ets subscriptor i t’agradaria formar part d’aquestes trobades exclusives i compartir coneixement i reflexions, t’animem a sumar-te al Club Prèmium amb un descompte del 50%.

stats