Les Tres Osques, la joia de la corona dels camins de l’Arxiduc

Recorregut per la part més bella de l’immens patrimoni viari d’aquest ‘príncep, científic i viatger’ que clavà el seu bastó a Miramar

La ruta de la setmana
11/10/2024

PalmaLa primera vegada que l’arxiduc Lluís Salvador d’Àustria (1847-1915) posà peu a Mallorca corria l’any 1867. No hi tornaria fins quatre anys més tard, però aquesta vegada amb la ferma voluntat d’establir-se a l’illa. El 20 de gener de 1872, festivitat de Sant Sebastià, acudí de Pollença a sa Pobla, per tancar la compra de Miramar, a Valldemossa, amb el propietari, Joan Serra. ‘Dada la primera passa, llavors ve tot lo demés’...

Ràpidament, Miramar es convertí en l’epicentre d’una gran àrea geogràfica que avui denominam ‘Territori Arxiduc’, prop de 1.800 ha d’extensió, entre Deià i Valldemossa, des de la Foradada fins al Caragolí, que l’Arxiduc dotà d’una gran quantitat de miradors i d’una densa xarxa de camins. Tot plegat, perquè les persones que volguessin recórrer aquell entorn poguessin gaudir del paisatge i transitar-hi sense problemes. Fins i tot, dalt de la talaia Vella, hi feu bastir “una caseta i una cisterneta per comoditat i sopluig dels que hi pugen” (Lo que sé de Miramar. 1911). Aquest és un fet que tots els autors que el conegueren esmenten en els seus escrits. L’artista i escriptor rossellonès Gaston de Vuillier, que visità Miramar per primera vegada l’any 1888, escriu en el seu llibre Les illes oblidades, de 1893: “L’Arxiduc ha volgut conservar en aquesta naturalesa tota la poesia i tot el seu horror; s’han obert camins capritxosos dins la roca viva, o sobre els costers ombrívols, per aturar les mirades ara damunt l’abisme que va a perdre’s dins la mar, suara damunt costes llunyanes: ha volgut encantar i aterrir al mateix temps”.

El camí de ses Tres Osques voreja el penya segat sobre les terres de Son Gallard.

Les Tres Osques és un topònim de la geografia arxiducal del ‘Gran Miramar’ que se situa entre el coll de l’Estret de Son Gallard i el puig Caragolí (945 m), per damunt les timbes que dominen les terres de la possessió de Son Gallard. Sobre aquest penyalar vertiginós hi passa el que es coneix popularment com el ‘camí de l’Arxiduc’, però que no és altra cosa que un tram del que aquest membre de la Casa Imperial austríaca anomenà ‘camí de la Muntanya’. Parteix de Ca madò Pilla, passa pels miradors dels Tudons i de Son Gallard, i en arribar al coll de l’Estret de Son Gallard tomba a l’esquerra i puja al Caragolí per les Tres Osques. Finalment, continua fins a Valldemossa per la coma dels Cairats. Aquest és l’objectiu de la nostra ruta, que iniciarem des del vessant valldemossí, on podem accedir amb transport públic, L-203 (consultau-ne els horaris al web tib.org).

[00 min] Ens posam a caminar des de la mateixa parada del bus, a la plaça de Campdevànol, en direcció al poliesportiu municipal. Deixam a l’esquerra el camp de futbol i el cementiri, mentre emproam les nostres passes cap a Tramuntana pel carrer de Joan Fuster. Des d’aquest vial, a l’esquerra, s’inicia el carrer de les Oliveres, que no deixarem fins al final, davant el portell de Son Gual Petit [10 min]. A l’esquerra comença el caminoi que ens ha de conduir fins a la caseta de control d’accés de la muntanya del Voltor [15 min], nom amb el qual es coneix actualment tot l’entorn muntanyós integrat dins el domini privat de Son Moragues. Per entrar-hi es recomana avisar prèviament, a través del telèfon 619 591 985 o del correu info@muntanyadelvoltor.com.

Deixam a la dreta el camí de les Basses, que connecta Son Gual amb el domini públic de Son Moragues, i travessam la barrera d’accés a la muntanya del Voltor. Iniciam l’ascens al pla del Pouet per un camí de carro, ample i còmode. Tot just al principi passam per davant la font de l’Abeurada. En aquest primer tram de ruta guanyam prop de tres-cents metres de desnivell. Al final del camí, que descriu llaçades per dins un comellar atapeït d’alzines, sortim al pla del pouet per un portell sense barrera [40 min]. En aquest planiol, una antiga rota avui sepultada per un espès alzinar, trobam just a l’entrada el pou que dona nom a la contrada. Un poc més endavant, hi tenim un aljub amb un coll de cisterna, just damunt un important creuer [45 min].

El mirador de ses Basses és una miranda meravellosa sobre la badia de Palma i el Migjorn de Mallorca.

Aquí tombam a la dreta i prenem el camí de pujada al coll de l’Estret de Son Gallard [1 h 00 min], on trobam un vell pedrís de l’època de l’Arxiduc. Voltam a la dreta i continuant pujant. Uns minuts més tard, deixam a la dreta el camí que condueix a la cova de l’ermità Guillem. Si no la coneixem, es troba a tan sols cinc minuts de la nostra posició. Nosaltres seguim el camí que ràpidament gira a l’esquerra i travessa una paret seca per un portell amb botador. En aquest punt entram dins el domini públic de Son Moragues [1 h 05 min] i enllaçam amb el camí que puja des de l’esmentada cova. Iniciam uns revolts de pujada que a poc a poc s’acosten al penyalar de les Tres Osques. [1 h 15 min] Assolim la carena i comença l’espectacle! El camí transcorre pel caire dels penya-segats que dominen la Foradada i esdevé en tot moment una bellíssima i corprenedora miranda natural de la costa nord. A la nostra esquena, la talaia Vella, seguida de la mola de Planícia i el Galatzó; a davant nostre, el Caragolí, que el tenim a tocar amb un dit, mentre que per darrere sobresurt el Teix i, més enrere encara, el Puig Major i el puig de Maçanella.

Mirador de les Basses

Al puig Caragolí (945 m) hi condueix una curta derivació a l’esquerra del camí principal [1 h 35 min]. El 1990 va instal·lar-se sobre el seu cim una placa en homenatge dels muntanyencs a l’Arxiduc. Continuam la marxa després de guaitar sobre Deià des de les altures. El camí de les Tres Osques desemboca sobre una important cruïlla, el pla dels Aritges [1 h 50 min]. A l’esquerra tenim la continuació del camí de la Muntanya en direcció a Valldemossa per la coma dels Cairats. Nosaltres voltam a la dreta i continuam la marxa pel camí de les Fontanelles, una altra joia de la densa i extensa xarxa de camins de l’Arxiduc. Aviat tornam a entrar dins el bosc i trobam a la dreta la surgència de què pren nom tota aquesta contrada. [2 h 15 min] Feim una aturada en el mirador de les Basses, una plataforma de planta triangular que guaita damunt el comellar de les Basses. Ara hem d’anar vius, perquè uns metres més avall, poc abans del següent mirador, el de Son Gual, hem de girar a l’esquerra pel camí del Ranxo d’en Sutro. Ben senyalitzat, aquest sender ens condueix cap al camí de les Basses [2 h 30 min]. Giram a la dreta i sortim del domini públic de Son Moragues per terres de Son Gual. Tancarem circuit a la barrera de control de la Muntanya del Voltor, on giram a l’esquerra per acabar la ruta on l’hem començada, a la parada del bus de Valldemossa [3 h 05 min].