El bloqueig de Suez podria afectar el port de Barcelona si s'allarga més de deu dies
Una ruta alternativa encariria el preu del transport
BarcelonaEl port de Barcelona encara no ha notat en la seva operativa el bloqueig del canal de Suez, segons indiquem fonts de l'Autoritat Portuària. El bloqueig el causa el vaixell Ever Given, que ja fa tres dies que està encallat enmig de la infraestructura marítima després de perdre la potència en plena tempesta, dimarts al matí. No obstant això, des de Barcelona s'està seguint la situació al detall per saber quins efectes pot tenir si el bloqueig s'allarga.
Els vaixells tarden entre vuit i deu dies per fer el trajecte entre Barcelona i el canal de Suez, amb la qual cosa encara no s'ha produït cap afectació. Però si la situació s'allarga, hi podria haver retards en les importacions i exportacions en la ruta que uneix el Mediterrani amb la zona de l'Àsia-Oceania.
De fet, poc menys de 160 vaixells estan parats a l'espera que es pugui moure l'enorme portacontenidors encallat al canal, segons la companyia Leth Agencies, informa Efe. D'aquests vaixells, uns 48 són a Port Saïd, a la riba del Mediterrani, on fondegen a l'espera de creuar el canal en direcció al mar Roig, mentre que a la riba sud del canal hi ha uns 70 vaixells més, i encara quasi 40 són al mig del canal, al Gran Llac.
Fonts portuàries han explicat que si la situació s'allarga molt, les companyies navilieres hauran de buscar solucions amb rutes alternatives, com la del cap de Bona Esperança, que rodeja Àfrica. Aquesta ruta, però, acabaria encarint el transport de mercaderies, ja que els vaixells tarden entre una setmana i 10 dies més a fer la ruta i, per tant, augmenta el consum de combustible.
Un 74% de les importacions
La ruta del canal de Suez és especialment important per al trànsit de contenidors d'exportació i importació amb origen i destinació a Barcelona. Segons les dades del port, l'any 2020 un 48,5% dels contenidors d'exportació del port de Barcelona van anar a la zona de l'Àsia-Oceania, amb mercats molt dinàmics com la Xina, l'Índia, l'Aràbia Saudita, Indonèsia o Corea del Sud. En el sentit contrari, un 74% dels contenidors d'importació van arribar a Barcelona des d'aquesta zona del món.
Un dels orígens i destinacions més important dels vaixells que passen pel canal de Suez és Singapur, principal hub del transport marítim de l'Àsia. El ministre de Transports de Singapur, Ong Ye Kung, ha reconegut que el bloqueig al canal de Suez podria interrompre temporalment els subministraments a la regió. Les navilieres, ha reconegut Ong Ye Kung en un post a Facebook recollit per l'agència Reuters, potser hauran de redirigir els seus viatges i s'haurà de planificar amb antelació per garantir les operacions.
Actualment, al voltant del 10% del comerç marítim mundial passa pel canal de Suez, amb un gran trànsit de contenidors però també del petroli que arriba a Europa des del golf Pèrsic, i també del petroli rus que va a l'Índia, la Xina i altres països asiàtics. Malgrat la pandèmia, l'any passat el canal va obtenir uns ingressos de 5.610 milions de dòlars (4.615 milions d'euros).