Boeing demana que els seus 777 més vells deixin de volar després d'un incident amb un motor

Països com el Regne Unit i el Japó han vetat l'entrada d'aquest model

Una de les restes del Boeing 777 que van caure als afores de Denver
2 min

SabadellBoeing ha recomanat que els seus avions 777 equipats amb motors de la sèrie 4000 de Pratt & Whitney deixin de volar mentre s'investiga l'incident que un d'aquests aparells va patir dissabte durant un vol entre Denver i Honolulu. L'avió, propietat de United Airlines, va haver de tornar a l'aeroport poc després d'enlairar-se quan la carcassa del motor dret es va trencar. Les peces van caure prop d'una zona poblada als afores de Denver, sense que es produïssin danys rellevants. Segons les conclusions preliminars de la investigació que està duent a terme l'Administració Federal d'Aviació dels Estats Units (FAA), l'origen de l'incident estaria relacionat amb "les aspes buides, que són úniques d'aquest model de motor utilitzat només en avions Boeing 777".

L'avió, amb el motor afectat, abans d'aterrar d'emergència

Segons Boeing, actualment hi ha 69 avions 777 amb aquest motor que estiguin en funcionament, i 59 més d'emmagatzemats. Es tracta d'aparells antics, propietat només de cinc companyies (les japoneses Japan Airlines i ANA Holdings, i les sud-coreanes Asiana Airlines i Korean Air, a més de la nord-americana United Airlines), i en alguns casos estava previst retirar-los de la circulació durant els pròxims mesos. La gran majoria dels més de 1.600 avions d'aquest model que hi ha en ús avui en dia estan equipats amb motors de General Electric.

Abans que Boeing recomanés deixar de fer servir aquests avions, United Airlines havia anunciat que retiraria temporalment els seus 24 aparells 777 amb motors de Pratt & Whitney, i més tard ho han fet també les dues companyies sud-coreanes. Tant el Japó com el Regne Unit han prohibit la circulació d'aquests avions pel seu espai aeri.

Un altre incident als Països Baixos

El de Denver, però, no és l'únic incident que es va registrar dissabte amb un avió fabricant per Boeing i propulsat per un motor de Pratt & Whitney. Un 747 de càrrega de la companyia Longtail Aviation que havia sortit de Maastricht en direcció a Nova York va haver d'aterrar d'emergència a Lieja, després que un motor s'encengués i alguns fragments de les aspes caiguessin sobre el poble de Meerssen. Com a mínim dues persones van patir ferides lleus i diversos cotxes i cases van quedar danyats. L'avió afectat també utilitza un motor de la sèrie Pratt & Whitney 4000, tot i que d'una sèrie diferent i més petita i que no inclou les aspes de titani buides que haurien provocat l'accident de Denver.

Les autoritats neerlandeses estan investigant els fets. De moment, l'Agència Europea de la Seguretat Aèria ha assenyalat que els dos accidents no tenen cap relació entre ells i que les anàlisis que s'han dut a terme fins ara no mostren "cap semblança" entre els fets de Denver i els de Meerssen. Malgrat que els dos avions duien motors de la mateixa sèrie, "la variant del Boeing 777 és molt específica d'aquesta aeronau en particular", diu l'organisme.

stats