INCIDENT AMB DRONS

Dos detinguts pel sabotatge a Gatwick

El Regne Unit castiga amb cadena perpètua posar en perill la seguretat en un aeroport

Passatgers esperant per facturar l’equipatge a Gatwick.
Mònica Bernabé
22/12/2018
2 min

BarcelonaUn home de 47 anys i una dona de 54 van ser detinguts divendres a la nit als voltants de l’aeroport de Gatwick com a possibles responsables del sabotatge amb drons que va obligar l’aeròdrom a suspendre tots els seus vols durant 36 hores entre dimecres i dijous, i a deixar a terra uns 140.000 passatgers.

Els detinguts són “sospitosos d’haver interromput els serveis d’un aeroport d’aviació civil posant en perill la seguretat de les operacions o de les persones”, va informar la policia de Sussex -la localitat britànica on hi ha l’aeroport de Gatwick- a través d’un comunicat. Aquest delicte està castigat amb fins a penes de cadena perpètua al Regne Unit, segons la policia.

L’home i la dona, la identitat dels quals de moment no s’ha fet pública, són veïns de la ciutat de Crawley, situada just al sud de Gatwick. La policia els manté sota custòdia, però encara no els havia imputat formalment en el moment de tancar aquesta edició.

El sabotatge d’aquesta setmana ha posat de manifest la gran vulnerabilitat del que és el segon aeroport amb més trànsit aeri del Regne Unit, malgrat que al juliol el Parlament britànic va aprovar una llei que prohibeix fer volar un dron a menys d’un quilòmetre de distància d’un aeròdrom i a més de 120 metres d’altura del terra. Aquesta última mesura, però, no resulta gaire efectiva perquè un avió que està aterrant pot volar a menys d’aquesta altura, segons els experts.

S’han provat sistemes en algunes presons -on els drons s’usen amb freqüència per al contraban- que permeten bloquejar els senyals de ràdio i dificulten aterrar a aquests vehicles aeris no tripulats. L’empresa Quantum Aviation ofereix un altre sistema encara més sofisticat, però també més car: fa servir radars, detectors de ràdiofreqüència i càmeres que permeten detectar un dron quan és a prop i el seu lloc de procedència. Així mateix, aquest sistema pot interceptar aquests vehicles no tripulats, i obligar-los a aterrar o tornar al lloc d’on venen.

Segons diverses proves que s’han fet, un objecte de més d’un quilo de pes que impacti contra un avió comercial que viatja a 383 quilòmetres l’hora pot provocar danys importants en l’aeronau. En aquest sentit, la col·lisió amb un dron és molt més perillosa que amb un ocell. A més, un dron podria provocar el trencament del parabrises de l’avió, i la seva bateria, generar un incendi.

Ahir hi havia programats 757 vols a Gatwick amb un total de 124.484 passatgers. L’aeroport va operar amb normalitat, tot i que es van registrar alguns retards. Una de les companyies que van resultar més afectades va ser Norwegian Airlines. Per exemple, el vol d’aquesta aerolínia que havia d’enlairar-se de Gatwick amb destí a Barcelona a les 17.50, hora local, va ser reprogramat per a les 23.25 hores, segons informa Quim Aranda des de l’aeroport de Gatwick.

stats