El Kremlin ha reconegut aquest dimarts que la magnitud del desastre causat pel vessament de fuel de dos petroliers accidentats fa deu dies al mar Negre és "molt gran". "Caldrà temps, forces i recursos addicionals per eliminar les conseqüències", ha dit el portaveu del govern rus, Dmitri Peskov. Dilluns, les autoritats russes van advertir que fins a 200.000 tones de sòl del litoral rus del mar Negre podrien quedar contaminades pel vessament. El 15 de desembre, un vaixell petrolier es va enfonsar i un altre va quedar a la deriva a l'estret de Kertx, que separa la península ucraïnesa de Crimea –annexionada per Rússia el 2014– i la regió russa de Krasnodar, en dos accidents separats que van provocar el vessament de milers de tones de fuel. Peskov reconeix que prop del 40% del fuel que transportaven, unes 9.200 tones, es va abocar al mar. Fins ara, els especialistes i voluntaris han retirat de la costa unes 21.000 tones de sòl contaminat.
Una explosió enfonsa a la costa sud espanyola un vaixell clau per a la logística militar russa
L''Ursa Major' era una de les naus de càrrega més importants per a les operacions del ministeri de Defensa
BarcelonaUn vaixell de càrrega rus, l'Ursa Major, s'ha enfonsat aquest dimarts al mar Mediterrani, entre Espanya i Algèria, després d'una explosió a la sala de màquines. Segons el ministeri d'Exteriors rus, s'han rescatat 14 dels 16 tripulants, que s'han traslladat al port espanyol de Cartagena, però encara hi ha dos desapareguts. L'ambaixada russa a Espanya ha dit que s'estan investigant les circumstàncies de l'enfonsament i que està en contacte amb les autoritats espanyoles. De moment, l'única informació oficial és que hi ha hagut una explosió a la sala de màquines, però no què l'ha causada.
El vaixell, de 142 metres d'eslora i construït el 2009, era propietat d'Oboronlogistika i estava operat per la seva filial SK-Yug, companyies sancionades pels Estats Units des de la invasió d'Ucraïna pels seus vincles amb l'exèrcit rus. Les empreses formen part de les operacions de construcció militar del ministeri de Defensa rus, segons Reuters. De fet, SK-Yug és l'únic prestador de serveis del ministeri de Defensa per transportar càrregues a Crimea, l'Àrtic i l'extrem oriental del país, i l'Ursa Major era el mercant més gran de la companyia.
El Servei de Salvament Marítim d'Espanya ha explicat que dilluns va rebre un senyal de socors de l'Ursa Major quan estava a unes 57 milles de la costa d'Almeria. Va contactar amb una embarcació que era a prop, que va informar de condicions meteorològiques adverses i que havia vist un bot salvavides a l'aigua i que el vaixell rus accidentat s'estava inclinant cap a estribord. En un comunicat, ha detallat que el vaixell portava contenidors buits i dues grans grues portuàries a coberta, segons el relat dels rescatats.
Les autoritats espanyoles van enviar un helicòpter, una barca ràpida i un vaixell de salvament i va rescatar les 14 persones a bord del bot salvavides. Més tard, va arribar a la zona un vaixell de guerra rus, que es va fer càrrec de les operacions de rescat. Segons Salvament Marítim, el mercant rus s'ha enfonsat durant la nit.
El vaixell accidentat havia sortit de Sant Petersburg l'11 de desembre, en direcció a Vladivostok, a l'extrem oriental de Rússia, i havia fet escala abans al port sirià de Tartús. L'empresa propietària va indicar en un comunicat el 20 de desembre que l'Ursa Major, abans batejat com Sparta III, transportava grues que s'havien d'instal·lar en aquest port rus, i també peces per a nous vaixells trencagels.
Que aquest vaixell hagués tingut com a port habitual d'escala el port sirià de Tartús ha aixecat sospites i, de fet, el diari britànic The Sun assegura que l'embarcació formava part d'una missió secreta del president rus, Vladímir Putin. El diari cita fonts d'intel·ligència ucraïneses i espanyoles que suggereixen que es dirigia a Síria per retirar equip d'aquest país després de la caiguda del dictador Bashar al-Assad, que va fugir a Moscou.