Identifiquen l'home que va robar un avió a Seattle
Tenia una credencial per entrar a les aeronaus i no va violar el protocol de seguretat de l'aeroport
BarcelonaFonts policials han identificat com a Richard Russell el treballador de la companyia aèria nord-americana Horizon Air que divendres al vespre va robar un avió de passatgers a l’aeroport de Seattle, a l'estat de Washington, al nord-oest dels Estats Units, i el va estavellar al cap d’una hora i mitja a uns 50 quilòmetres de distància. La seva família i amistats el coneixien amb el sobrenom de Beebo i el defineixen com una persona adorable, tranquil·la i que tenia bona relació amb tothom.
L'home feia tres anys i mig que treballava per a l'aerolínia i tenia una credencial de seguretat per entrar als avions. En conseqüència, en teoria no va violar els protocols de seguretat de l'aeroport. Amb tot, el director executiu d’Horizon Air, Gary Beck, va informar que no té constància que Russell tingués una llicència de pilot i es va mostrar sorprès que l'individu pogués fer volar "una màquina tan complexa" com un avió de passatgers. "No sé com va aprendre a fer-ho. A diferència d'un cotxe, [a l'avió] no hi ha una clau que giri i el posi en marxa", va detallar.
Richard Russell va estar en contacte amb la torre de control de l’aeroport durant tot el vol. Des d’allà van intentar persuadir-lo repetidament perquè aterrés, però l’home va contestar sempre de manera hilarant i fins i tot va arribar a dir: “Ni en sé ni vull aterrar!”. Per sort, finalment l’avió va caure en una zona boscosa de la petita illa de Ketron i en un principi no s’han registrat més víctimes que el mateix pilot, segons van confirmar les forces de seguretat.
Encara continua sent una incògnita saber com l’home va aconseguir entrar a l’aeronau, engegar els motors i enlairar-la sense que ningú l’hi impedís. L’avió era un Bombardier Q400 amb capacitat per a 76 passatgers -la companyia ha informat que estava buit en el moment de l’incident- i Seattle és un dels aeroports dels Estats Units amb més trànsit aeri: hi operen fins a 30 companyies sense interrupció. Sembla que l’individu va girar l’avió amb un vehicle remolcador i després va escalar fins a la cabina i va conduir l’aeronau fins a una pista d’enlairament, segons va informar ahir el diari local 'The Bellingham herald'.
L’incident va disparar totes les alarmes i va fer que tornés als Estats Units el fantasma dels atemptats de l’11-S del 2001, quan terroristes de la xarxa Al-Qaida van estavellar dos avions contra les Torres Bessones de Nova York i van causar la mort de més de 3.000 persones. Aquells atemptats van marcar un abans i un després, i des de llavors es van incrementar dràsticament les mesures de seguretat a tots els aeroports del món. De fet, divendres, just després que l’aeronau s’enlairés de Seattle sense autorització, dos caces militars F-15 també es van enlairar des de Portland, a Oregon -l’estat veí de Washington-, per abatre l’avió si era necessari.
Una persona lleial i carinyosa
Mike Matthews, un amic de l'autor de l'incident, va comparèixer ahir davant els mitjans de comunicació per llegir un comunicat en nom de la família: "Estem sorpresos i desconsolats", va dir, i va definir Russell com "un marit lleial, un fill carinyós i un bon amic".
Russell tenia un blog personal on explica que és originari de l'illa de Key West, a Florida, però que es va traslladar amb la serva família a Alaska quan tenia 7 anys. També detalla que es va casar l'any 2011 i que va regentar un forn de pa amb la seva dona durant tres anys. L'home també va difondre un vídeo a YouTube el desembre passat on explica quina era la seva actual feina: "Soc personal de terra [a l'aeroport]. Això vol dir que carrego moltes maletes, però moltes...". També diu que la seva feina li permet "volar al seu gust", en al·lusió al fet que podia viatjar a moltes destinacions. De fet, al vídeo apareixen imatges de França, el Canadà i múltiples llocs dels Estats Units.
També han transcendit les converses que Richard Russell va mantenir amb la torre de control de l’aeroport de Seattle durant el seu sorprenent vol. El controlador aeri s’adreça a ell anomenant-lo Rich o Richard i intenta convèncer-lo perquè aterri. Però l’home respon: “¿Has estat mai a les muntanyes Olímpiques? Les estic veient des d’aquí i són magnífiques!”. “Vull continuar parlant amb tu i si continues volant en direcció a les muntanyes no et podré sentir prou bé”, respon pacientment el controlador aeri.
“Hi ha una pista d’aterratge a la teva dreta, a una milla. És McChord [base militar Lewis-McChord]”, li indica. El treballador reacciona excèntricament: “Aquests nois [en referència als militars] em clavaran una pallissa si intento aterrar, i també tenen míssils antiaeris. Quina pena em toca [per haver robat l’avió]: cadena perpètua?”, pregunta. “No ens preocupem d'això, ara. Només estem intentant trobar un lloc on puguis aterrar de manera segura”, l’intenta tranquil·litzar el controlador.
Però el treballador d’Horizon Air continua amb el seu discurs: “Tinc moltes persones que es preocupen per mi. Se sentiran decebudes quan sàpiguen el que he fet. Vull demanar perdó a cadascuna d’elles. Només soc un home trencat, al qual li falta algun cargol”, diu com si estigués realment penedit.
A la gravació de les converses amb la torre de control se sent aleshores la intervenció d’un oficial amb to greu: “Molt bé, Rich. Sóc el capità Bill. Felicitats pel que has fet. Ara faràs aterrar aquest avió de manera segura i sense fer mal a ningú”. Però l’home contesta: “Tio, no en sé. Ni en sé, ni vull!”, i comença a riure.
A les xarxes socials s’han difós imatges de vídeo de l’aeronau. Sembla un avió de paper: vola amunt i avall, sense rumb, fins que finalment desapareix a l’horitzó. L’última imatge és d’una columna de fum. L’avió es va acabar estavellant.