Els houthis ataquen un vaixell comercial dels Estats Units al golf d'Aden
L'escalada de la tensió al mar Roig continua, després d'un primer cop, diumenge a la nit, contra un destructor de la Navy
LondresUn vaixell portacontenidors nord-americà ha sigut atacat aquest dilluns davant les costes del Iemen, al golf d'Aden, quan ha rebut l'impacte d'un míssil balístic disparat pels rebels houthis. No hi ha hagut ferits i el vaixell ha pogut continuar la navegació, allunyant-se de la zona de conflicte, malgrat que s'ha produït un petit incendi a bord, segons la companyia de seguretat Ambrey Intelligence, que supervisa les amenaces marítimes. L'impacte del projectil contra el Gibraltar Eagle ha tingut lloc a unes 100 milles (160 km) mar endins del golf d'Aden.
Aquest últim cop contra el transport marítim internacional té lloc malgrat els atacs aeris dels Estats Units i el Regne Unit contra posicions dels rebels houthis de divendres. Amb tot, la tensió a la zona continua i aquest mateix diumenge un avió de caça nord-americà es va veure forçat a abatre un míssil de creuer disparat contra el destructor USS Laboon, en el primer acte de represàlia houthi des dels atacs aeris.
D'acord amb informacions difoses aquest dilluns per l'asseguradora britànica Lloyd's, hi ha al voltant de 90 vaixells comercials que continuen transitant per aigües prop del Iemen, tot i que en les darreres vint-i-quatre hores 23 embarcacions s'han aturat o han canviat de rumb. Per la seva banda, els rebels houthis han tornat a assegurar que no amenacen el trànsit marítim internacional i que només ataquen aquells vaixells que tenen relació amb Israel, que s'hi dirigeixen o que comparteixen interessos amb aliats dels israelians.
La Casa Blanca ha assegurat que amenacen indiscriminadament tota mena de vaixells. "La majoria dels vaixells que han estat atacats no tenen res a veure amb Israel”, diu Arsenio Domínguez, secretari general de l'Organització Marítima Internacional.
Arran de l'agreujament de la situació, el trànsit marítim al mar Roig s'ha reduït el 28% en les últimes setmanes, i els vaixells portacontenidors s'han vist obligats a desviar-se pel cap de Bona Esperança, un viatge llarg que afegeix entre 9 i 12 dies als lliuraments de càrrega a Europa, a banda de l'encariment de la factura de combustible.
Aquest dilluns a la tarda, el primer ministre britànic, Rishi Sunak, ha comparegut als Comuns per donar explicacions sobre l'atac que va dur a terme el Regne Unit amb els Estats Units. Sunak s'ha negat a "especular" sobre noves accions militars, i ha afegit: "Esperem que ara els houthis facin un pas enrere i acabin amb els seus atacs imprudents i desestabilitzadors, però no dubtarem a protegir la nostra seguretat i els nostres interessos quan sigui necessari".
"Són actors polítics i, per tant, difícils de dissuadir"
"Els atacs aeris contra les posicions dels houthis a terra han minvat les seves capacitats i, per tant, tindran menys opcions per fer més atacs al transport marítim comercial. Però ara com ara sembla que no han sigut dissuadits d'intentar fer més atacs", diu a l'ARA el professor Basil Germond, expert en seguretat global i seguretat marítima de la Universitat de Lancaster.
En opinió de Germond, cal esperar a les setmanes vinents per comprovar si "realment fan més atacs, si aquests atacs són més febles o menys freqüents que abans". Si es té present el nou incident d'aquest dilluns, semblar que, amb independència de la seva capacitat, la voluntat de seguir atacant el trànsit marítim de la zona no ha canviat.
Germond assegura que "els houthis són actors amb motivació política", i a diferència dels pirates somalis, als quals la Unió Europea va atacar per primer cop el 2012, "no busquen un benefici econòmic sinó que els mou la ideologia i la política". "Estan preparats –segueix Germond– per participar en un combat letal i, per tant, són molt difícils de dissuadir".
Després del 19 de novembre, quan els houthis van atacar per primer cop un vaixell al mar Roig, els Estats Units van posar en marxa l'operació Prosperity Guardian, per defensar el trànsit marítiem i destruir drons, aeris i marítims, i rampes de llançament de míssils. Els rebels houthis controlen una gran part del Iemen del Nord i, en conseqüència, tenen gran part del material militar convencional del govern oficial. De manera crucial, i malgrat l'embargament de l'ONU, els houthis també han rebut subministrat externament, que inclou drons i míssils iranians. "Les forces houthis estan molt més ben equipades que els grups terroristes o pirates habituals", conclou el professor Germond.