Es reprenen els contactes per un possible alliberament dels ostatges a Gaza

Una delegació israeliana es troba al Caire per discutir una nova proposta de Qatar i Egipte

Soldats israelians a la franja de Gaza.
ARA
10/01/2024
3 min

BarcelonaPoques hores després que els Estats Units i el Regne Unit haguessin abatut 21 drons i avions llançats pels rebels xiïtes houthis del Iemen al mar Roig la nit de dimarts, una delegació israeliana s'ha desplaçat al Caire aquest dimecres per reprendre converses de cara a un possible alliberament dels ostatges retinguts per Hamàs des del 7 d'octubre. Per primer cop des de l'1 de desembre passat, quan va finalitzar la treva a què havien arribat els dos bàndols, amb la mediació clau de Qatar i Egipte, hi ha símptomes que fan pensar, ni que sigui tímidament i amb molta cautela, en un possible alto el foc en els dies vinents.

No debades, la premsa israeliana i la cadena Al-Jazeera estan informant aquest dimecres al vespre que des de Doha s'hauria llançat una nova proposta de pau que inclouria l'alliberament de tots els ostatges israelians detinguts a Gaza en diferents etapes, l'exili dels líders de Hamàs fora de la Franja i la retirada de l'exèrcit israelià de l'enclavament palestí.

Els nous contactes tenen lloc quan la guerra està a punt de complir cent dies (diumenge vinent), i després que les autoritats de la Franja hagin informat de més de 23.000 morts. Les mateixes informacions indiquen també que el gabinet de seguretat israelià està avaluant ja la nova proposta.

Aquest mateix dimecres, el ministre Benny Gantz, membre del gabinet de guerra d'Israel, ha assegurat que Hamàs ja no controla bona part de la Franja. La possibilitat que Israel s'obri a un cessament de les hostilitats té lloc, també, un dia després que el secretari d'Estat dels Estats Units, Antony Blinken, hagi visitat per cinquena vegada des de l'inici de la guerra el primer ministre, Benjamin Netanyahu. Blinken es va desplaçar a Tel-Aviv com a part de la quarta gira completa a la regió.

Dins d'aquest seguit de frenètics contactes, aquest dimecres Blinken s'ha trobat amb el líder de l'Autoritat Palestina, Mahmud Abbas, a Cisjordània, per desplaçar-se, posteriorment, a Bahrain. A l'arribar-hi, Blinken ha comentat el caràcter dels contactes mantingut amb Abbas. "Hem parlat de la importància de reformar l'Autoritat Palestina, de la governança palestina perquè pugui assumir eficaçment la responsabilitat de Gaza, perquè Gaza i Cisjordània es puguin reunir sota un lideratge palestí". Blinken ha assegurat que té "molt clar que el president Abbas està preparat per avançar i que s'ha compromès en tots aquests esforços". Mentre Blinken debatia amb el líder de l'Autoritat Palestina, els carrers de Ramal·lah s'omplien de manifestants contra la visita de l'enviat de la Casa Blanca.

L'amenaça houthi

D'altra banda, l'atac que van dur dimarts a la nit els houthis ha sigut el més important des que els insurgents duen a terme l'ofensiva contra vaixells vinculats a Israel en represàlia per la guerra contra els palestins. Amb aquest ja són 26 els atacs dels rebels contra rutes marítimes comercials al mar Roig, per on passa al voltant del 15% del comerç mundial, des del 19 de novembre.

Les unitats que tenen desplegades els Estats Units i el Regne Unit, tots dos com a part de la coalició naval creada el mes passat i liderada per Washington, han abatut un total de divuit drons, dos míssils de creuer i un míssil balístic. Segons el comunicat no hi ha hagut ferits ni danys als vaixells.

Durant les últimes setmanes, els houthis han atacat amb drons i míssils balístics una desena de vaixells que es dirigien cap al canal de Suez o el port israelià d'Eilat. En un cas, la milícia islamista, que controla la major part del Iemen, va assaltar un vaixell amb un helicòpter i el va obligar a atracar al port iemenita de Hodeida, on encara està retingut. Els houthis han justificat els atacs com un acte de solidaritat amb Palestina, perquè els vaixells atacats presumptament tindrien alguna relació amb Israel.

A conseqüència d'això, les principals navilieres mundials han decidit evitar creuar el canal de Suez, que concentra al voltant del 12% del comerç mundial, per utilitzar una ruta alternativa vorejant el continent africà. Aquest canvi propiciarà un retard d'uns deu dies en l'arribada de les mercaderies, així com un encariment de les importacions.

stats