Heathrow ja torna a operar, després de quasi disset hores sense vols
L'incendi en una subestació elèctrica que abasteix la infraestructura ha afectat 1.419 vols i uns 220.000 passatgers

LondresPoc abans de les 18.30 h, hora local, un avió de British Airways ha aterrat a Heathrow, a l'oest de Londres, i ha reprès, així, un servei interromput poc abans de les dues de la matinada d'aquest divendres arran de l'apagada general de la infraestructura, a conseqüència d'un incendi en una subestació elèctrica que proveeix l'aeroport. A les 19.10 hores ha aterrat el segon. S'ha complert així l'expectativa de la direcció, que a primera hora de la tarda havia assegurat que ja estava en condicions de "reiniciar els vols amb seguretat". British Airways, que té la base d'operacions a Heathrow, i que tenia programats per avui 670 operacions, ha informat que prioritzarà "la repatriació i la reubicació d'avions", amb origen al continent europeu. De fet, s'espera que demà ja funcioni del tot. L'activitat aèria ha tornat a les pistes després de quasi disset hores.
Amb la confirmació del primer aterratge, s'ha avançat en cinc hores i mitja la previsió feta avui a la matinada, que era de recuperar l'activitat a partir de les 23.59 h d'aquesta nit. Està previst que els primers vols surtin cap a Johannesburg, Singapur, Riad, Ciutat del Cap, Sydney via Singapur i Buenos Aires via Rio de Janeiro, i es prioritzarà l'arribada de vols provinents del continent.
Thomas Woldbye, el director executiu de Heathrow, ha comparegut davant dels mitjans de comunicació aquesta tarda i ha confirmat que esperen "tornar a estar en ple funcionament demà dissabte com un dia normal". Per què s'ha trigat tantes hores en recuperar l'operativitat un cop l'apagada general ha fet caure tots els sistemes? Bàsicament perquè reiniciar-los i assegurar-se que funcionin correctament és un procés molt lent.
Amb tot, Woldbye ha assegurat que l'aeroport s'està recuperant "bastant ràpid" tenint en compte el nombre i la quantitat de sistemes implicats. Heathrow té tres subestacions amb un transformador de reserva, però una d'elles també ha fallat per l'incendi. Es tracta d'un "incident sense precedents" que ha provocat una pèrdua d'energia equivalent a la d'una "ciutat mitjana", ha assegurat. El que no ha contestat és per què els sistemes de seguretat i d'emergència de l'aeroport no són suficients per mantenir la infraestructura operativa.
En paral·lel, especialistes de la policia antiterrorista investiguen les causes del foc en una subestació elèctrica de l'oest de Londres que ha obligat a tancar l'aeroport de Heathrow aquest divendres i ha causat el caos aeri a Europa i parcialment al món. Si bé Scotland Yard ha assegurat que "de moment no hi ha indicis de sabotatge", es mantenen totes les hipòtesis obertes. La participació del Comandament Antiterrorista és conseqüència de "l'impacte d'aquest incident en una infraestructura crítica", afirma la policia. És la primera vegada que l'aeroport tanca des de fa quinze anys. El portaveu del govern ha assegurat que hi ha "preguntes per respondre" sobre com un sol incendi ha pogut produir un caos d'aquestes dimensions.
Els residents locals van sentir una gran explosió i tot seguit una bola de foc va projectar-se al cel. Quan poc després de la 1.30 hi van arribar els equips d'emergència, van descobrir un transformador cremant amb 25.000 litres d'oli de refrigeració.
L'aeroport de Heathrow és el segon amb més trànsit del món, amb 84 milions de passatges anuals. A l'estat espanyol, Madrid-Barajas ha sigut el que més ha patit l'impacte en cadena de la situació, amb la cancel·lació de 29 vols (15 arribades i 14 sortides) amb origen o destí Heathrow. El Prat, per la seva banda, ha cancel·lat 14 vols en total, sis aterratges i vuit enlairaments.
"Per garantir la seguretat dels passatgers i els col·laboradors, Heathrow romandrà tancat fins a les 23.59 h del 21 de març. Aconsellem als passatgers que no es desplacin fins a l’aeroport i que es posin en contacte amb la seva aerolínia per obtenir més informació", ha publicat la direcció de l'aeroport en un missatge a la xarxa social X durant la matinada.
El nombre de vols afectats ha sigut, finalment, de 1.149. L'alteració dels horaris ha comportat una reacció en cadena de suspensions en altres aeroports europeus i també mundials. Cent dinou vols han sigut desviaments cap a altres destinacions britàniques i europees. Es calcula que entre 210.000 i 220.000 passatgers han patit les conseqüències del foc.
De moment es desconeixen les causes de l'incendi, que ha començat al voltant de la mitjanit i que també ha deixat milers de llars –unes 16.000, a l'oest de Londres– sense electricitat. La recuperació de la normalitat a Heathrow podria trigar uns quants dies. La companyia aèria que més patirà l'impacte del tancament és British Airways, que té la principal base d'operacions a la terminal 5. Aquest divendres, i al llarg del cap de setmana, havia d'operar 670 vols.
Malgrat que el subministrament elèctric comença a recuperar-se, com ja s'ha apuntat, i que és segur que aquest dissabte es recuperarà parcialment l'activitat, el que també està garantit és que no funcionarà amb normalitat. Les companyies aèries estrangeres, com Emirates, Lufthansa, Air France o Air Canada, probablement podran fer la majoria de les operacions previstes. Però British Airways o Virgin Atlantic patiran durant bona part de la setmana vinent el fet que pilots, aparells o tripulacions de cabina hagin quedat escampats per Europa, l'Àsia o els Estats Units. En aquest sentit, la xarxa de llarg recorregut serà la més afectada.
El cos de bombers de Londres ha informat en un comunicat que deu camions i uns setanta efectius han estat desplegats per extingir un "foc important" en una subestació elèctrica a Hayes, prop de Heathrow, on s’ha cremat un transformador. Ara mateix continua l'incendi. Segons testimonis presencials recollits a les xarxes socials, abans que es veiessin les flames es va sentir una gran explosió. Tanmateix, aquestes dades encara no han estat confirmades oficialment.
Unes 150 persones han hagut de ser evacuades i s'ha establert un perímetre de seguretat de 200 metres al voltant de la subestació elèctrica com a mesura de precaució. L'assistent del comissionat del cos de bombers, Pat Goulbourne, ha declarat: "És un incident molt visible i significatiu i els nostres bombers treballen incansablement en condicions difícils per controlar l'incendi tan ràpidament com es pugui".