El luxe dels oligarques russos atraca a Barcelona
Tres empresaris pròxims a Putin guarden els seus iots al port de la capital catalana
BarcelonaUna lona blanca tapa un dels accessos a l'embarcador de Marina Barcelona 92. Fa uns dies no hi era, i es podia veure amb claredat la popa d'un iot de dimensions immenses. Ara, aquest tros de plàstic esguerra les fotografies d'uns quants turistes que s'acosten a veure el luxe de la capital catalana. Tenen sort si poden treure el mòbil sense que un vigilant els assenyali amb el dit un cartell que queda just al seu costat: prohibit fer fotos. El iot protegit a tot preu es diu My Solaris, en homenatge a la novel·la de l'escriptor de Lviv Stanislaw Lem. Hi oneja una bandera de les Illes Caiman, però és del multimilionari rus Roman Abramóvitx, propietari del Chelsea amb una fortuna de 13.000 milions de dòlars, segons Forbes. 140 metres d'eslora i unes dimensions semblants a les del Palau de Buckingham. A pocs metres hi descansa el Valerie, un altre iot que, tot i els imponents 85 metres d'eslora, queda amagat per l'ombra del My Solaris. Hi ha una bandera de Saint Vincent i les Grenadines, un país del Carib, però el propietari és un altre magnat rus: Serguei Txemezov, exagent del KGB i conseller delegat de Rostec -col·locat a dit per Vladímir Putin, amb qui va compartir destinació als vuitanta-, corporació estatal de productes industrials. Abramóvitx i Txemezov tenen diverses coses en comú, entre les quals els diners, el luxe i ser oligarques propers a Putin.
Per a ells, Barcelona no és ni plaer ni oci. Només un garatge, un pit stop. A Marina 92 s'hi reparen els iots més grans del món, i és on descansen els d'uns quants magnats russos. Treballadors expliquen que els porten al setembre, perquè hi arreglin els desperfectes. Per Nadal tornen a salpar a la recerca de sol, que normalment troben al Carib. Després, tornen a Barcelona per fer-hi una neteja de cara. És la situació en què es troba ara mateix l'Aurora, un iot que ni tan sols està tocant aigua. També amb bandera de les Caiman, és propietat d'Andrei Moltxanov, oligarca rus amb una fortuna de 1.200 milions de dòlars que presideix LSR Group, macroempresa que es dedica a la construcció.
Tres de les més grans fortunes russes es troben en línia a Barcelona. Als empresaris, però, no se'ls veu el pèl. Empleats del port expliquen que no n'han vist mai cap, com a molt un helicòpter aterrant al iot. "M'han dit que Abramóvitx només ha trepitjat dos cops aquest iot", comenta un treballador. De fet, el propietari del Chelsea en té un altre, l'Eclipsis, una mica més vell però bastant més gros, el tercer més gros del món, de fet. Fa uns mesos, diversos testimonis el situaven també a Barcelona.
Igual que el Dilbar, el iot amb més capacitat interior del món, que fa un temps que no passa per la capital catalana. El seu propietari és Alixer Usmanov, segons la Unió Europea "el testaferro de Putin" que "ha resolt els seus problemes empresarials" i que, segons Forbes, té una fortuna de 15.000 milions de dòlars. Es troba entre la vintena d'oligarques russos que la UE ha sancionat congelant-los els actius, fet que podria afectar la gestió del iot. No està previst que li embarguin, però pot tenir problemes per pagar als tripulants i el manteniment. De moment, encara el té a Europa, a Hamburg.
Qui es va espavilar aquest cap de setmana a treure el seu iot de la Unió Europea és Vagit Alekperov, president de la petroliera russa Lukoil, amb una fortuna de 21.600 milions de dòlars. El tenia a Barcelona, ben a prop del My Solaris, l'Aurora i el Valerie, però ja és camí de Montenegro. En aquesta zona del port hi ha un infiltrat: l'Al-Raya. No pertany a cap rus, sinó a la família reial de Bahrain. Tot i això, s’ha guanyat un lloc a la zona d’influència russa, perquè va ser Usmanov qui els hi va vendre el 2018 per 250 milions d'euros. El que valen els vaixells i de qui són és un tema recurrent en les converses dels treballadors. Moltes vegades, però, el propietari és una incògnita per a ells, i només es guien, segons expliquen, quan la tripulació els diu que “el rus vol la coberta impecable”. “El rus”, “el boig alemany”, o "el viejo”, són alguns dels noms que utilitza la tripulació, que acostuma a no dir mai el nom del propietari. De fet, els accessos estan blindats, i les botigues de materials properes, tot i ser de sobres conegudes pels vigilants, necessiten un correu electrònic especial per accedir als embarcadors. De moment, la guerra a Ucraïna no ha canviat res, els iots continuen atracats, posant-se el dia perquè els amics de Putin puguin navegar allà on declaren els béns.