"Els nostres morts, els seus beneficis": vagues i indignació per l'accident de tren mortal a Grècia
Els sindicats denuncien les males condicions i manca de seguretat de les infraestructures que van ser privatitzades fa 5 anys
BarcelonaDavant la tragèdia causada pel xoc frontal de dos combois a la localitat grega de Tempe, amb un balanç per ara de 57 morts, el malestar s'ha estès pels carrers i ja hi ha hagut manifestacions a Làrissa, Tessalònica i Atenes sota el lema "Els nostres morts, els seus beneficis". Des d'ahir, diferents col·lectius estudiantils es van concentrar davant la seu d'Hellenic Trains, on els antiavalots van fer servir gasos lacrimògens. El sindicat de ferroviaris i del metro protagonitzen aquest dijous una vaga per reclamar més mesures de seguretat i millores a les infraestructures de transport i han convocat una nova manifestació aquesta tarda davant la seu d'Hellenic Trans, l'operadora de trens resultant de la privatització de fa cinc anys. A Grècia ja es comença a parlar de la convocatòria d'una vaga general de cara al 8 de març.
La Fiscalia i el govern de Kyriakos Mitsotakis han atribuït l'accident a un "error humà". De fet, ahir va ser detingut el cap de control de l'estació on es va produir la col·lisió, acusat d'homicidi per negligència. La dimissió del ministre de Transport, Kostas Karamanlis, que va admetre que "la xarxa ferroviària grega no correspon al segle XXI", no ha servit per calmar els ànims. Syriza, el principal partit de l'oposició, ha dit que la renúncia del ministre "no taparà el debat sobre les causes de la tragèdia".
Infraestructures deficients
L'estat deficient de moltes de les infraestructures del país hel·lè no és cap novetat: els treballadors del sector fa anys que denuncien les males condicions en què es troba la xarxa ferroviària. Els sindicats fan referència a sistemes de seguretat i instal·lacions obsoletes, una senyalització pobra i insuficient, sistemes electrònics que no funcionen, o a falta de personal, entre d'altres. Christos Katsioulis, responsable dels sistemes de senyalització i seguretat viària, va dimitir fa menys d'un any precisament per la falta de seguretat de la xarxa. En declaracions al mitjà grec Documento News, Dimitris Koutsiavtis, vicepresident del Sindicat de Conductors de Trens de la companyia ferroviària OSE, també havia denunciat les "tràgiques deficiències dels sistemes de seguretat i senyalització" dels trens grecs.
El PAME, sindicat lligat al partit comunista grec, ha denunciat la privatització dels ferrocarrils, que es va fer fa cinc anys en el marc de les mesures d'austeritat dictades per la troica (el triumvirat format pel Fons Monetari Internacional, el Banc Central Europeu i la Comissió Europea) a canvi del rescat financer del país per la crisi de l'euro. Fa només tres setmanes, els seus sindicalistes dels Ferrocarrils Grecs van advertir dels continus accidents que es produïen i van alertar dels perills que això podia suposar.
Un nou revés per a l'executiu de Mitsotakis
Aquesta tragèdia suposa un nou revés per al govern del conservador Kyriakos Mitsotakis, que s'ha compromès a crear un comitè d'experts per analitzar les causes de l'accident. El seu executiu està ara mateix envoltat de polèmiques, com el cas de les escoltes a periodistes, polítics de l'oposició i fins i tot a ministres del seu propi gabinet amb el programari Predator; la mort al desembre de Kostas Frangoulis, un adolescent gitano abatut a trets per la policia; la criminalització de les entitats i les persones que ofereixen ajuda humanitària als refugiats que arriben; les vulneracions de la llibertat d'expressió i premsa —Grècia sempre surt malparada en l'índex que elabora anualment Reporters Sense Fronteres— o el malestar general a causa de la inflació. Tot plegat fa que el govern de Mitsotakis afronti una convocatòria d'eleccions, si més no, complicada.
La recuperació del turisme i la recepció dels Fons de Recuperació Europeus Next Generation procedents de la Unió Europea no han estat suficients per a aturar la creixent frustració de la població grega. Els comicis estan previstos per a aquesta primavera i tot sembla indicar que Nova Democràcia no ho tindrà fàcil per aconseguir una majoria absoluta.
Ara per ara, sembla que cap partit aconseguiria formar govern, cosa que comportaria una nova convocatòria electoral. Segons els analistes, és la intenció de Mitsotakis: repetir eleccions perquè entri en vigor la nova llei electoral per la qual el partit més votat obté desenes de diputats extres, cosa que, hipotèticament, podria beneficiar Nova Democràcia.