El govern espanyol autoritza l''Open Arms' a portar a Barcelona els 60 migrants rescatats

L'alcaldessa Ada Colau ja havia ofert el port davant de la negativa d'Itàlia

Un grup de migrants rescatats avui a les costes de Líbia
Marta Rodríguez
01/07/2018
3 min

BarcelonaRumb cap a Barcelona. El vaixell Open Arms va rebre ahir el permís del govern espanyol per iniciar la seva ruta cap al port de Barcelona per poder desembarcar les 60 persones rescatades a primera hora del matí d’una barcassa davant de les costes de Líbia. La mateixa ONG de Badalona havia demanat poder dirigir-se cap a casa, conscient que Itàlia i Malta -els països més pròxims per al desembarcament i els que s’haurien de fer càrrec segons les lleis del mar- mantenen el veto per decisió de les respectives autoritats. Així que per evitar que l’espera a alta mar suposés un involuntari nou càstig per als nàufrags exhaustos, l’entitat va demanar desembarcar a la capital catalana. Abans que arribés l’autorització de Madrid, l’alcaldessa Ada Colau s’havia avançat via Twitter en l’oferiment d’obrir el port de la capital catalana, com fa tan sols dues setmanes ja havia fet en el cas de l’ Aquarius, que va arribar finalment a València amb més de 600 migrants rescatats. Si les condicions marítimes i meteorològiques no compliquen la travessia, es preveu que l’embarcació toqui terra dimecres vinent. “Barcelona us espera amb els braços oberts”, va escriure a les xarxes Colau. De la mateixa manera, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va afirmar que s’ofereix per facilitar l’atracament.

El cas ha deixat clar que ni Itàlia ni Malta pensen canviar la seva política migratòria ni suavitzar el veto vigent a les ONG. Des de Roma, el vicepresident i ministre de l’Interior, Matteo Salvini, no perdia l’oportunitat de criticar, sense proves, Proactiva Open Arms de fomentar el tràfic de persones i el negoci de les màfies que operen al Mediterrani. És el mateix mantra que va fer servir a la crisi de l’ Aquarius i que no li ha suposat cap retret dels seus socis europeus, reunits recentment per intentar evitar més fissures a la Unió a causa de la migració. Des del vaixell, però, el fundador de l’entitat de Badalona, Oscar Camps, denunciava que les autoritats italianes i malteses van desatendre la seva trucada i, de fet, es van passar la pilota de quin dels dos països se n’havia de fer càrrec. Segons Camps, els guardacostes de Líbia ni tan sols van acudir a l’auxili dels nàufrags per donar suport a les tasques de rescat i es van limitar a dir-li al capità que era ell qui havia de decidir què s’havia de fer i que en qualsevol cas s’adrecés directament al govern espanyol. Així que el vaixell va anar al rescat i posteriorment va sol·licitar l’autorització a Madrid a través de la direcció general de la Marina Mercant.

L’operació de rescat va començar a primera hora del matí quan l’ Open Arms va detectar al mig del mar una barca neumàtica a través “d’uns prismàtics de 50 euros”, va explicar Camps en un vídeo penjat a Twitter per evidenciar la passivitat i inoperància de les autoritats italianes. Durant hores, el capità del vaixell va estar esperant l’autorització per entrar en un port segur on els migrants poguessin rebre una primera atenció mèdica. El grup de 60 persones està format majoritàriament per països africans en guerres o immersos en revoltes violentes, com ara Síria i Bangladesh. Malgrat el cansament, els rescatats van treure forces per mostrar la seva satisfacció durant el rescat mentre insistien que no volien ser retornats a Líbia. Aquest és un país fallit que rep finançament europeu per fer de gendarme de les costes i evitar la sortida d’embarcacions cap a les costes italianes i sobre el qual hi ha prou evidències del maltractament i abusos de tot tipus que infligeixen als migrants que esperen creuar el mar en la seva ruta.

Segons les dades de l’ACNUR des de l’inici de l’any, al Mediterrani han mort unes 800 persones intentant arribar a Europa. Malgrat els obstacles, el flux continua, sobretot amb l’arribada del bon temps, i ahir es van rescatar 58 persones més a l’estret de Gibraltar de camí cap a Espanya i han sigut traslladades a Cadis.

stats