El Regne Unit no és un país per a camioners estrangers

Productes com les hamburgueses, el pollastre, pa o congelats, afectats per la falta de personal per distribuir-los

Un parell de camions, aquest migdia al port de Dover, després que el Regne Unit hagi abandonat el mercat únic i la unió duanera de la Unió Europea
30/08/2021
3 min

LondresLocals de McDonald's, de Nando's o de Kentucky Fried Chicken (KFC), supermercats com Iceland o forns industrials com Greegs… Hamburgueses, batuts, pollastre, tota mena de congelats, pa. Són productes estrella de grans cadenes de menjar ràpid i de distribució que operen al Regne Unit, i que han començat a faltar en determinats establiments del país, fins al punt que alguns han hagut de tancar provisionalment durant 48 o 72 hores; però no pas perquè no hi hagi matèries primeres sinó per la impossibilitat de distribuir-les. La causa és la falta de conductors de grans tràilers que pateixen les illes per la disrupció provocada per la pandèmia, però, especialment, des que el divorci entre Londres i Brussel·les va entrar oficialment en vigor l'1 de gener.

La setmana passada els negocis esmentats van tancar centres i botigues del nord i el sud-oest del país bàsicament. El problema no és conjuntural sinó estructural. L'associació Logistics UK, que aixopluga el sector de la distribució per carretera, va informar el 22 d'agost que al Regne Unit manquen 90.000 conductors de camions pesats. L'endemà aquesta mateixa entitat i el British Retail Consortium van demanar al govern que concedís visats temporals a professionals de la Unió Europea (UE) perquè poguessin circular entre destins britànics. Una petició que no ha sigut atesa.

Necessitat de visat

Des de l’1 de gener, la immensa majoria de ciutadans de la UE que volen treballar al Regne Unit necessiten visats que, en termes generals, s'associen a llocs de treball molt més ben remunerats que no pas els del sector de la logística. Un conductor de camió molt experimentat pot guanyar 46.000 euros anuals; un que comença, entre 22.000 i 27.000. El fet que més del 90% siguin autònoms complica encara més la situació legal, perquè un treballador per compte propi al Regne Unit ha de tenir un gestor registrat que és qui s'ocupa de tenir al corrent la seva situació fiscal i fer-ne les declaracions.

El ministeri de Comerç va assegurar dissabte que no s'esperava cap canvi en les normes. I el portaveu de Downing Street ho ha confirmat aquest dilluns: "Volem que els empresaris facin inversions a llarg termini en mà d'obra domèstica en lloc de confiar en l'estrangera", ha dit. El problema, però, és que un conductor de camió de gran tonatge no s'improvisa: requereix un període de formació que pot arribar fins a nou mesos. Els problemes de distribució ja registrats la setmana passada han continuat aquest dilluns i amb seguretat continuaran els pròxims mesos.

El sector es queixa, però. Alex Veitch, director general de polítiques públiques de Logistics UK, ha afirmat a Reuters que se sent "decebut" per l'immobilisme del govern. "La indústria necessita els camions ara", ha dit Veitch. "Logistics UK no pot sinó mostrar-se frustrada amb la decisió del govern de rebutjar la sol·licitud de la indústria d'emetre visats temporals per als conductors de vehicles pesants de la UE com a solució a curt termini mentre es reclutin, es formin i s'examinin els nous conductors".

Mentre el flux de camions i camioners a través del canal de la Mànega era lliure, no hi havia problemes. Però l'exigència de visats, el progressiu abandonament els anys anteriors al Brexit dels treballadors de l'est i la recuperació econòmica, que implica més activitat, han fet surar el problema.

Una força de treball envellida

És un problema que s'origina, també, per l'envelliment progressiu de la força de treball del sector. La mitjana d'edat dels conductors de camions del Regne Unit és de 55 anys, el 13% tenen més de 60 anys i només el 2% dels conductors en tenen menys de 25. A curt termini, si no s'incrementen els salaris i les condicions laborals milloren, la possibilitat de cobrir les baixes amb mà d'obra nacional sembla improbable.

L'escassetat de conductors de vehicles pesants no és només un fenomen britànic. Bob Costello, economista en cap de l'American Trucking Associations, ha assegurat aquest dilluns al Financial Times que el nombre de conductors de transport general de mercaderies als EUA ha baixat de 465.000 a 430.000 des de principis del 2020. I Keith Newton, secretari general del Chartered Institute of Logistics and Transport International, també ha assegurat que Austràlia i l'Àsia central han informat d'un dèficit del 20% d'aquests conductors. Al Regne Unit, el Brexit és la cirereta d'un pastís global difícil de pair.

stats