Rússia i Ucraïna negocien en secret un acord per desbloquejar els cereals sota supervisió de l'ONU

Turquia assegura que la setmana que ve es pot tancar el pacte mentre centenars de vaixells continuen atrapats als ports del mar Negre

Un treballador condueix un tractor per moure llavors per alimentar animals en una granja a la regió d'Odessa, al sud d'Ucraïna, en una imatge d'arxiu.
13/07/2022
3 min

IstanbulLes delegacions d'Ucraïna i Rússia, amb la mediació de Turquia i observadors de les Nacions Unides, es van reunir a Istanbul per negociar la sortida de blat ucraïnès –atrapat pel bloqueig rus als ports de la costa ucraïnesa, com el d'Odessa– als mercats globals. Però l'acord entre Ucraïna i Rússia, en qualsevol matèria, es ven car. De fet, enmig d'un gran secretisme sobre la reunió, cap dels actors va voler comunicar-ne el resultat. Però fonts diplomàtiques asseguraven que un possible acord inclou que vaixells ucraïnesos escortin la sortida dels mercants en aigües que estan minades, amb el compromís de Rússia de no atacar-los i Turquia, com a mediador, inspeccionant les embarcacions –amb suport de l'ONU– per garantir a Moscou que Ucraïna no les utilitza per abastir-se d'armes.

Tot i que les converses no han portat fins ara a un acord ferm, el ministre d'Exteriors ucraïnès, Dmitró Kuleba, es mostrava optimista al diari El País abans de la reunió: "Estem a dos passos d'un acord. Estem a la fase final i ara tot depèn de Rússia". El ministre de Defensa turc, per la seva part, va avisar que l'acord veurà la llum la setmana vinent amb la signatura de les delegacions, en un comunicat publicat a les xarxes socials. Per part russa, fonts diplomàtiques afirmaven a l'agència russa RIA Novosti que la possibilitat d'un acord també ha d'incloure certes concessions a Moscou: "Hi ha obstacles per a la part russa en les àrees d'assegurança de vaixells, logística, serveis de transport i operacions bancàries a causa de les sancions imposades". Moscou també demanaria un alleujament de les sancions internacionals a canvi de deixar sortir el blat ucraïnès.

20 milions de tones encallats

Ucraïna té més de 20 milions de tones de blat i altres productes agrícoles carregats en vaixells que estan encallats al port d'Odessa i altres regions costaneres. S'han de transportar abans que quedin malmesos i la nova collita arribi als mercats. Ucraïna, de fet, és un exportador vital de blat i cereals com l'ordi i el blat de moro. També subministra gairebé la meitat de tot l'oli de gira-sol comercialitzat als mercats mundials. Però la invasió russa ha bloquejat les exportacions, especialment a les nacions africanes que depenen –i molt– del blat ucraïnès. En aquest sentit, l'ONU ja fa temps que avisa sobre una crisi alimentària. L'Organització per a l'Agricultura i l'Alimentació (FAO) diu que la guerra està posant en perill el subministrament d'aliments per a molts països en desenvolupament i podria empitjorar la inseguretat alimentària de fins a 181 milions de persones. I Ucraïna, que ha vist destruïda la seva economia, necessita recuperar aquestes exportacions.

Robatori de gra

Des que la guerra va començar, Kíiv va pronosticar que la collita dels pagesos ucraïnesos situada a les zones conquerides per Moscou passaria a mans russes i amb això arribaria el robatori de tones de blat. Tot i que Moscou és contundent a l'hora de negar-ho, Kíiv va alertar a principis de juliol que un vaixell es va endur 7.000 tones de blat del port –ara ocupat pel Kremlin– de Berdiansk. Kíiv en va informar Ankara, i les autoritats turques es van afanyar a aturar-lo i revisar-lo. Però dies després el ministeri d'Exteriors turc el va deixar marxar i l'ambaixador turc a Kíiv va ser cridat a consultes. Un toc d'atenció per a un país que es debat entre l'amic ucraïnès i el soci rus.

Mentre les delegacions debatien a Istanbul, un embús de més de 130 vaixells carregats de blat ucraïnès esperava al mar Negre per creuar el Danubi. Els vaixells esperen per accedir als canals de Sulina i Bystre per arribar a una sèrie de ports i terminals de Romania, des d'on es pot transportar el blat arreu del món. La ruta restaria pressió al bloqueig rus, però no satisfaria –ni de bon tros– la demanda mundial per les seves petites dimensions. El món continua esperant que Rússia deixi d'utilitzar el menjar com a ostatge i garanteixi una sortida segura als mercants al mar Negre. 

stats