Salpa des d'Ucraïna el primer vaixell carregat amb tones de cereals
És la primera embarcació amb gra que surt d'un port ucraïnès des de l'inici de la invasió russa
BarcelonaAquest dilluns, a primeríssima hora del matí, s'ha fet realitat l'esperat corredor naval per exportar gra ucraïnès que, durant tants mesos, han negociat Kíiv i Moscou. El ministeri d'Infraestructures d'Ucraïna ha informat que un vaixell carregat amb 26.000 tones de cereals ha sortit des del port comercial d'Odessa, al mar Negre. És, doncs, la primera embarcació carregada de gra que aconsegueix salpar des de l'inici de la invasió russa, ara fa cinc mesos, i arriba després de l'acord signat fa dues setmanes a Turquia per Rússia i Ucraïna. El vaixell de càrrega, anomenat Razoni i amb bandera de Sierra Leone, es dirigeix al port de Trípoli, al Líban. Abans haurà de fer una parada a Istanbul –on s'ha establert el centre de control del procés– perquè les autoritats turques revisin la càrrega del vaixell, una condició que havia posat Moscou per reiniciar les exportacions.
L'esdeveniment és clau. De l'activació d'aquest corredor –i del bon funcionament que tingui a partir d'ara– en depenen milions d'estómacs d'arreu del món, especialment de països del sud global que han vist com la seva inseguretat alimentària s'intensificava arran de la guerra a Ucraïna, a causa de la gran dependència que tenen de la producció agrícola d'aquest país. L'any passat, per exemple, els cereals ucraïnesos van alimentar 400 milions de persones, i abans de la guerra Kíiv exportava uns cinc milions de tones de gra cada mes.
Ara l'objectiu és exportar els més de 20 milions de tones de gra que havien quedat bloquejats en terres ucraïneses des que Vladímir Putin va llançar l'ofensiva contra Kíiv, el 24 de febrer. Els ports van quedar inutilitzats per a usos comercials després que Rússia desplegués vaixells de guerra al mar Negre i Ucraïna col·loqués mines al seu litoral per evitar atacs navals.
Parada a Turquia
En principi, l'embarcació havia d'arribar dimarts a la tarda a aigües turques, però tot sembla indicar que ho farà més tard. Ankara ja ha dit que és molt probable que no sigui fins dimecres. La velocitat normal per a un vaixell d'aquestes característiques sol ser de 15 nusos. El Razoni navega a una velocitat d'entre 7 i 10, segurament a causa de la dificultat que li suposa anar esquivant les mines.
Durant la parada a Turquia, el centre de coordinació instal·lat a la Universitat Nacional de la Defensa a Istanbul -i que compta amb representants militars d'Ucraïna, Rússia i Turquia i amb observadors de l'ONU- haurà d'inspeccionar el vaixell. El Kremlin va demanar revisar el carregament de cada embarcació -tant de les que marxen com de les que entren- per evitar que puguin transportar armament. Kíiv creu que només és una estratègia de Moscou per retardar encara més l'arribada del gra als països que el necessiten, ja que, segons argumenta, l'armament que reben de l'OTAN arriba a través de la seva frontera terrestre occidental.
"Ha sortit de port el primer vaixell carregat amb gra des de l'inici de l'agressió russa. Gràcies al suport de tots els nostres socis i de les Nacions Unides hem aconseguit implementar l'acord signat a Istanbul. És important per a nosaltres garantir la seguretat alimentària del món", ha deixat escrit a Twitter el ministre ucraïnès d'Infraestructures, Oleksandr Kubrakov. Divendres el president Volodímir Zelenski va viatjar a diversos ports per supervisar els treballs de càrrega de cereals. Acompanyat dels ambaixadors dels països del G-7 (Alemanya, Canadà, els Estats Units, França, Itàlia, Japó i el Regne Unit), Zelenski va assegurar que els primers vaixells ja estaven preparats per salpar.
Mentrestant, aquest dilluns les reaccions internacionals s'acumulaven. Des de Brussel·les, el portaveu d'Exteriors de la UE; Peter Stano, apuntava que "La Unió Europea rep amb satisfacció la sortida del primer vaixell comercial des d'Odessa". I recalcava que els Vint-i-set esperen "la implementació de l'acord complet i la represa de les exportacions ucraïneses a tot el món". També el secretari general de l'OTAN i actor clau des de l'inici de la guerra ucraïnesa, Jens Stoltenberg, celebrava la notícia i expressava el suport total dels aliats "a l'aplicació de l'acord per frenar la crisi alimentària mundial causada per la guerra Rússia a Ucraïna". En el seu cas, Stoltenberg ha volgut subratllar el "paper fonamental" de Turquia. L'ONU, que també ha felicitat les parts implicades, demanava que el Razoni "sigui el primer de molts".
Un acord fràgil
No ha sigut fàcil. El corredor naval necessitava un cert compromís entre els dos països perquè tirés endavant, una condició bastant delicada si es té en compte que els enfrontaments entre tropes ucraïneses i russes segueixen ben actius. Malgrat que en cap cas s'ha pactat un alto el foc, gràcies a l'acord, Istanbul, Kíiv i Moscou es van comprometre a no atacar ni els vaixells comercials ni les instal·lacions portuàries d'Odessa, Txornomorsk i Pivdenni, al sud del país. Per esquivar les aigües minades, capitans ucraïnesos guiaran les embarcacions per canals segurs amb vaixells buscamines.
El món, però, segueix amb l'ai al cor perquè sap que el compromís entre dos països en guerra sempre és fràgil. De fet, l'endemà de segellar l'acord ara fa dues setmanes, Ucraïna ja va denunciar un atac rus contra el port d'Odessa. Moscou va admetre el bombardeig, però va assegurar que l'objectiu era un vaixell de guerra.