Sri Lanka tem ara que el combustible del vaixell enfonsat agreugi la catàstrofe ambiental
L'embarcació, que es va incendiar i va inundar diverses platges de residus tòxics, podria vessar tones de combustible al mar
BarcelonaUn vaixell de càrrega que transportava tones de productes químics es va incendiar a la costa oest de Sri Lanka el 20 de maig i des d'aleshores ha cremat durant gairebé dues setmanes. Ara, amb el foc ja apagat, l'embarcació s'ha enfonsat i podria vessar tones de combustible al mar, cosa que agreujaria la catàstrofe ambiental fins a l'extrem. Tenint en compte que l'incendi va provocar que immenses quantitats de microplàstics i residus químics caiguessin al mar i contaminessin dràsticament les aigües i platges del país, que van quedar cobertes de productes tòxics, el vessament de tot el combustible empitjoraria encara més la dramàtica situació.
Entre les platges més perjudicades hi ha les de Negombo, que és on hi ha alguns dels paisatges verges més emblemàtics i lloats del país. Les deixalles químiques han destruït ara tota la vida marina de la zona. Milers de militars i policies han sigut desplegats per netejar les platges. El ministeri de Pesca també ha impulsat mesures d'emergència i ha suspès la pesca al llarg d'un tram de 80 km de la costa de l'illa, una mesura que ha afectat uns 5.600 vaixells pesquers. Per a Joshua Anthony, cap d'un sindicat de pescadors de la regió, l'enfonsament del vaixell suposaria "una sentència de mort per a la nostra indústria. Si no podem entrar al mar, no podem guanyar-nos la vida".
El MV X-Press Pearl, registrat a Singapur, que transportava 1.486 contenidors, amb 25 tones d'àcid nítric i altres productes químics i cosmètics, estava ancorat a la costa oest de Sri Lanka quan es va iniciar un foc a bord després d'una explosió. Contenidors en flames carregats de substàncies tòxiques van caure al mar des de la coberta mentre els equips d'emergència intentaven contenir el foc. Tot i els esforços de la marina índia i de Sri Lanka per intentar extingir les flames i evitar que el vaixell es trenqués i s'enfonsés, la mala mar i els vents monsònics han dificultat l'operació.
L'embarcació s'ha començat a enfonsar a primera hora d'aquest dimecres i les autoritats l'han intentat remolcar a aigües més profundes lluny de la costa, segons ha informat el ministre de Pesca, Kanchana Wijesekera, en un tuit. Però l'operació s'ha donat per fallida després de diverses hores i el que quedava del vaixell s'ha enfonsat.
Cap estat volia assumir la responsabilitat
Les investigacions apunten que l'incendi podria haver sigut causat per una fuita d'àcid nítric i que la tripulació en tenia coneixement des de l'11 de maig. El vaixell transportava 25 tones d'àcid altament corrosiu, que es pot utilitzar en la fabricació de fertilitzants i explosius. L'empresa X-Press Shipping, amb seu a Singapur i propietària del vaixell, ha confirmat que la tripulació era conscient de la filtració, però que a Qatar i l'Índia els van negar permís per ancorar el vaixell abans que s'iniciés el foc.
El fet que Sri Lanka permetés l'entrada del vaixell a les seves aigües després de la negativa de les dues altres nacions ha provocat tensions i ha generat debat. S'ha presentat una denúncia policial contra el capità del vaixell, que va ser rescatat juntament amb la resta dels 25 membres de la tripulació. Dimarts la policia de Sri Lanka va dir que havia interrogar el capità i l'enginyer del vaixell durant més de 14 hores i un tribunal ha dictat una ordre que impedeix al capità, a l'enginyer en cap i a l'enginyer addicional sortir del país. Els testimonis asseguren que van informar d'un incendi a bord a causa d'una fuita de substàncies químiques en un dels contenidors. El MV-X-Press Pearl havia sortit del port d'Hazira, a l'Índia, el 15 de maig i anava de camí a Singapur a través de Colombo.