Automoció

Tesla vol saber com et mous i com fas servir l'electricitat

La companyia ven menys cotxes el 2024 i redueix els beneficis

Un cibercamió Tesla amb rètols pro-Trump circulant a l'exterior del Trump National Golf Club de Los Angeles, a Rancho Palos Verdes, Califòrnia, EUA, 13 de setembre de 2024.
4 min

BarcelonaMarques de cotxes històriques com Toyota, Volkswagen, Mercedes, BMW i Chrysler, entre moltes altres, han tardat ben bé un segle a arribar als llocs líders del mercat. Tesla, fundada fa només 21 anys, s’ha convertit en el gran referent del sector que ara transita cap a l’electromobilitat, amb fàbriques als Estats Units, la Xina i també Europa.

Elon Musk va entrar a l’accionariat de Tesla el 2008 i es va convertir en el seu màxim propietari i primer executiu. Però el gran fabricant de cotxes elèctrics va molt més enllà dels seus competidors. La pregunta és "¿Tesla és una empresa manufacturera de l’automoció o és en realitat una companyia tecnològica?". Sota el paraigua de la descarbonització, Tesla ha desenvolupat una tecnologia per impulsar el cotxe autònom i connectat. Aquest últim aspecte genera dubtes sobre l’ús que la companyia pot fer de les dades que generen els seus cotxes. I, amb l’ús de la intel·ligència artificial combinada amb la conducció autònoma, els temors creixen i sorgeix la pregunta de si alguns vehicles es podrien teledirigir i quin ús es podria fer, per exemple, de la pickup Cybertruck, de la qual ja s'ha testat la resistència a les bales.

Però la mobilitat és només una part. El domini de la xarxa de carregadors i de la fabricació de bateries donen a l’empresa d’Elon Musk un control que va més enllà de la mobilitat. L’empresa va anunciar l’any passat que obriria la xarxa de carregadors als competidors (ara només la poden utilitzar els cotxes Tesla). Però això encara no ha passat i el New York Times apunta que Musk podria dubtar, ja que obrir la seva xarxa a tercers podria impulsar les vendes d'altres fabricants de cotxes elèctrics. I mentre els altres fabricants tenen en les estacions de càrrega un coll d’ampolla que frena el seu creixement, Tesla ha superat de llarg aquest problema amb la xarxa pròpia. I a més d’alimentar els cotxes, les bateries de Tesla també tenen un important mercat en les instal·lacions d’autoconsum. Així, Elon Musk també guanya presència a les llars d’aquests clients.

Un mal any

Fins al 2024 el creixement de Tesla semblava imparable, però han arribat els problemes. La valoració a la borsa de la companyia va caure gairebé un 40% el primer trimestre. Les vendes de cotxes, per primer cop des del 2020, van anar en descens i van baixar un 4%. Els resultats no van ser els esperats i van registrar una baixada del 55% respecte del mateix trimestre de l’any anterior. Els analistes de Deutsche Bank posaven en dubte el lideratge de Musk a la companyia, ja que el consideraven distret amb els seus altres negocis. La resposta del primer executiu va ser l’anunci de l’acomiadament del 10% de la plantilla.

I en el segon trimestre la cosa no va millorar. El benefici de Tesla es va desplomar un 45%: va guanyar 1.478 milions de dòlars (1.357 milions d’euros) entre l’abril i el juny, davant dels 2.703 milions de dòlars del mateix trimestre del 2023. Els ingressos de la companyia van millorar un 2%, fins als 25.500 milions de dòlars, però gràcies a l’impuls de la divisió de generació i emmagatzematge d’energia, perquè la facturació per venda de cotxes va caure un 7%. Les vendes de vehicles també van anar a la baixa, amb 443.956 unitats, un 4,8% menys.

Musk atribueix aquests descensos en els comptes a l'augment dels costos operatius i a la inversió en intel·ligència artificial. Però per encarar el nou curs la companyia va rebaixar el preu dels seus cotxes, i a partir del mes de setembre les vendes van remuntar, i també l'acció, que va fregar els 262 dòlars, pràcticament en màxims dels últims 12 mesos. Però, de sobte, a l'octubre es va desplomar per sota dels 220 dòlars el títol. La causa cal buscar-la en la decepció del seu robotaxi (taxi de conducció autònoma), el Cybercab, que no ha agradat als mercats.

Musk, que durant mesos va alimentar les expectatives qualificant el Cybercab de vehicle revolucionari destinat a transformar per sempre el món del transport i a catapultar la valoració borsària de Tesla, no va convèncer amb un esdeveniment que el mateix Elon Musk mateix va titllar de “festa”. Alguns analistes, com Colin Langan, de Wells Fargo, van criticar que la demostració que va organitzar Tesla als estudis Warner Bros, a Los Angeles, amb 50 vehicles autònoms, entre ells diverses unitats del Cybercab, va ser poc més que un muntatge. Altres, com l'analista Toni Sacconaghi, de Bernstein, van considerar que la presentació havia estat "decebedora" i buida de detalls.

Per remuntar la situació, Musk ja ha mogut fitxa. Ha nomenat Omead Afshar supervisor de l'estratègia de fabricació i vendes per a Europa i Amèrica del Nord de l'automobilística. Afshar ha estat fins ara un dels homes de confiança del magnat sud-africà a dins del fabricant de vehicles elèctrics, segons la informació de Bloomberg i The Wall Street Journal.

El posicionament polític de Musk tampoc hi ajuda. Les vendes de Tesla a Califòrnia van caure aquest estiu per primer cop en la seva història. Segons apunta el portal Automotive News, les vendes van baixar un 12% entre els mesos de gener i juny d’aquest 2024, però el descens ha estat especialment sensible al comtat de Santa Clara (Silicon Valley), on les vendes de la marca van caure un 21% al llarg del mes de juliol. Mitjans dels Estats Units ho atribueixen al fet que els clients potencials d’aquesta regió més progressista estan girant l’esquena a Musk pel seu suport a Donald Trump.

stats