UE

La UE manté la guerra comercial amb la Xina tot i la pressió d'Alemanya i Espanya

Brussel·les continuarà aplicant fins al 35% d'aranzels als cotxes elèctrics xinesos

Un empleat treballa a la línia de producció de vehicles d'energia elèctrica a Huaian BYD Industrial Co., Ltd. el 26 d'agost de 2024 a Huaian, província de Jiangsu de la Xina.
04/10/2024
3 min

Brussel·lesLa Unió Europea manté el pols en la guerra comercial contra la Xina malgrat la pressió d'Alemanya i Espanya per retirar la pujada d'aranzels contra els cotxes elèctrics xinesos. Els estats membres han votat aquest divendres permetre que la Comissió Europea continuï aplicant fins a un 35% d'impostos de duanes als vehicles de la Xina que s'importen al bloc comunitari. De fet, això és el que ja havia proposat Brussel·les després d'assegurar-se que les automobilístiques del gegant asiàtic reben grans injeccions "il·legals" de diners públics per abaratir els seus costos de producció i que, per tant, juguen amb avantatge a l'hora de competir amb la indústria europea.

Alemanya, que hi ha votat en contra, i Espanya, que s'ha abstingut, són dos dels principals socis europeus que s'han posicionat obertament més favorables a evitar apujar les taxes d'importació de productes xinesos. Tanmateix, no han aconseguit sumar prou forces i arribar a la majoria qualificada. Del total de 27 estats membres, només han votat en contra dels aranzels cinc països, a favor deu –entre els quals Itàlia, França i els Països Baixos– i dotze s'han abstingut. És a dir, els contraris a la proposta de Brussel·les no han assolit el mínim del 55% de suports dels estats membres que representin almenys el 65% de la població de la UE que necessitaven per fer caure les noves taxes de duanes.

Pedro Sánchez i Olaf Scholz junts en la cimera de l'SPD a Berlín.

El país germànic és un dels exportadors més grans de vehicles a la Xina i tem que la imposició d'aquestes noves taxes pugui derivar en una guerra comercial en què la seva indústria n'acabi sortint mal parada. Passa el mateix amb Espanya. Segons l'agència de notícies Reuters, el govern espanyol va enviar una carta a l'executiu comunitari en què li demanava que s'ho pensés dues vegades abans de mantenir els aranzels als cotxes elèctrics xinesos. "Per a la nostra indústria nacional hi ha molt en joc", adverteix en la missiva el ministre d'Economia, Carlos Cuerpo, al vicepresident de la Comissió Europea, Valdis Dombrovskis.

Malgrat les discrepàncies entre els socis europeus, Brussel·les ho té clar i ja ha avisat en un comunicat poques hores després de la votació d'aquest divendres que tirarà pel dret. "S'ha obtingut el suport necessari dels estats membres per adoptar les tarifes", diu l'escrit. Ara bé, l'executiu comunitari no tanca la porta a una entesa amistosa amb Pequín i també assegura que "continuarà treballant fort" amb la Xina per "explorar una solució alternativa als aranzels".

En aquest sentit, Cuerpo ha assegurat en declaracions als mitjans des d'A Toxa que Espanya ha optat per l'abstenció perquè és "coherent" amb la seva voluntat de trobar una "solució negociada i acordada", i evitar una "escalada" en la guerra comercial entre el gegant asiàtic i la UE. També ha afirmat que el sentit del vot de l'Estat va en la línia de les paraules que ja va expressar a la Xina el president espanyol, Pedro Sánchez, que va apostar per refredar el conflicte comercial i no imposar aranzels extres.

Fins i tot, el titular d'Economia espanyol, que ha negat que això afecti les inversions xineses a l'Estat, ha dit que el canceller alemany, Olaf Scholz, "s'ha fet eco" de les reivindicacions de Sánchez i que la Comissió Europea va "respondre" de manera "molt positiva" a la postura de la Moncloa, tot i que Brussel·les ho va rebre com una galleda d'aigua freda. El titular de Comerç de la Comissió Europa, Valdis Dombrovskis, pretén tant sí com no apujar les taxes de duanes dels vehicles elèctrics xinesos; una posició que pot variar quan la ministra espanyola de Transició Ecològica, Teresa Ribera, el succeeixi en el càrrec i agafi les regnes de la cartera.

stats