Xina

La Xina no vol sogres malvades a les seves sèries

L'administració xinesa intervé per controlar els continguts dels microdrames que es consumeixen al mòbil

Persones fent servir el mòbil i altres dispositius al metro.

PequínLes microsèries enganxen el públic xinès. Són sèries fraccionades en capítols de pocs minuts de durada amb continus girs de guió que mantenen el públic enganxat i que arriben a totes les edats. Al metro es pot veure viatgers que no aixequen la vista del mòbil consumint-ne sense treva els episodis; als parcs moltes persones grans passegen enganxades a la pantalla dels seus smartphones, i fins i tot els repartidors aprofiten els viatges d'ascensor per seguir les seves sèries favorites. Se'ls coneix com a microdrames perquè el seu contingut sempre fa equilibris entre un toc de comèdia i el drama sentimental, que acostuma a retratar una dona pobra que coneix un home ric.

Els capítols estan enregistrats en format vertical i duren d'entre dos o tres minuts fins a un màxim de quinze. L'audiència massiva es tradueix en beneficis i aquesta indústria ja mou més de 5.000 milions de dòlars anuals. És una xifra que representa més de la meitat dels ingressos de la taquilla del cinema xinès. L'èxit d'aquest format no ha passat per alt al radar de les autoritats, que fa temps que adverteixen sobre els continguts d'aquest tipus d'entreteniment i que han anunciat mesures per controlar-lo.

Potenciar personatges exemplars

L'Administració Nacional de Ràdio i Televisió (NRTA) va emetre a finals de novembre noves directrius per lluitar contra el que qualifica de continguts de baixa qualitat, “històries fantàstiques” i guions que tendeixen a “desviar-se de les realitats socials i la lògica”. L'òrgan regulador de la radiodifusió al·lega que els personatges que surten en aquestes sèries són estereotips que accentuen la discriminació contra el col·lectiu de les dones grans, ja que les sogres o les àvies cruels que fan la vida impossible a la protagonista són molt habituals. Les autoritats han demanat abandonar clixés i retratar les persones grans com a “afectuoses, sàvies, independents i resilients”.

També exigeixen un canvi en un altre dels personatges habituals: el directiu assetjador i tirànic. L'administració proposa com a protagonistes “emprenedors exemplars” i demana arguments que transmetin valors com el patriotisme, la innovació i l'harmonia social. Cal veure si aquestes recomanacions sedueixen el públic tant com els actuals microdrames, que precisament es caracteritzen pels seus arguments inversemblants basats en l'amor, el poder i la venjança.

La sèrie més vista de l'estiu passat no ha estat una crònica quotidiana de la vida en un barri: Grandma's moon és la història d'una empleada domèstica de 45 anys que passa una nit d'amor amb el seu cap, molt més jove. L'enamorat la presenta a la seva família, que no l'accepta, i la història es complica quan es descobreix que el pare ja s'havia enamorat d’ella temps enrere. Després de nombrosos girs de guió al final es revela que en realitat la protagonista no és una dona de la neteja, sinó una mestra en arts marcials amb un voluminós compte al banc.

Un mercat en expansió

El control sobre els continguts audiovisuals no és nou a la Xina. El president, Xi Jinping, ha defensat el retorn a les tradicions confucianes i ja va demanar fa anys supervisió sobre la indústria de l'entreteniment. Anteriorment ja es va instar a fer desaparèixer de les sèries de televisió els personatges homosexuals i els conflictes de parella, amb l'objectiu d'evitar incentivar els divorcis. La directiva va fer desaparèixer de la programació les populars sèries sud-coreanes.

Al principi els continguts ultracurts anaven dirigits al públic jove, que els consumia a través de les seves plataformes favorites, com Douyin (TikTok a la Xina), però actualment el públic s'ha diversificat. El consum d'aquestes sèries va créixer més d'un 270% l'any passat, i segons les enquestes la meitat dels internautes xinesos ja en són consumidors habituals.

Les empreses han acabat apostant pel públic de mitjana edat i han creat continguts específics per a ells, en què es parla de segones oportunitats per trobar l'amor o la riquesa. Les aplicacions ofereixen els primers capítols de forma gratuïta i després passen a ser de pagament, i és el públic madur el que té més poder adquisitiu.

Segons un informe de la consultora QuestMobile, el 40% dels usuaris de vídeos curts tenen més de 45 anys. Les empreses xineses ja han fet el salt al mercat occidental. La plataforma de microdrames ReelShort, finançada per Baidu i Tencent, assegura que ha superat Netflix en quantitat de descàrregues a la botiga d'aplicacions d'Apple als Estats Units. Les plataformes produeixen continguts específics per al mercat occidental, en què de moment triomfen les històries fantàstiques amb homes llop i vampirs.

stats