Efemèride

20 anys de 'The Office', la comèdia que ha marcat la història de la televisió

'The office' es va estrenar fa dues dècades i encara avui segueix viva amb projectes de 'spin-offs' i 'remakes'

Steve Carell en el paper de Michael Scott
25/03/2025
4 min
Regala aquest article

BarcelonaTenia tots els números per ser un fracàs –era l'adaptació d'una comèdia britànica de culte de Ricky Gervais– però, finalment, la sort i el talent van estar de la seva banda. Aquesta setmana The office ha celebrat vint anys de la seva estrena amb l'orgull de continuar sent una de les sèries més influents de la història de la televisió i seguir present a la vida dels espectadors gràcies a les plataformes d'estríming, que la consideren un dels seus continguts estrella (a l'estat espanyol es pot veure a Netflix, SkyShowtime i Amazon Prime Video). La celebració dels vint anys de la versió americana de The office no beu només de nostàlgia, sinó que també mira al futur: bona part de l'equip de la sèrie està treballant en una sèrie esqueix que es dirà The paper i que als Estats Units s'estrenarà a la plataforma Peacock, de la cadena NBC que va emetre la ficció original.

The office sorgia com a versió de la comèdia de Gervais sobre el dia a dia d'un grup de treballadors d'una empresa paperera, una realitat que seguia un equip que treballava en un documental. Eren personatges grisos, alguns fins i tot patètics, que havien de fer una feina que no els motivava en absolut. La sèrie original va tenir dues temporades de sis episodis, a més d'un capítol doble de Nadal, i va ser un autèntic èxit de crítica. Això va fer que se'n fessin nombroses adaptacions, sent la nord-americana la més famosa i longeva de totes (en total va tenir nou temporades). "Jo era un gran fan de la The office britànica. Adaptar-la em semblava una idea terrible, com li semblava a tothom", ha explicat al Hollywood Reporter Michael Schur, guionista i productor de la sèrie.

La por de Schur era compartida per molta gent, també per la mateixa cadena que havia d'emetre la sèrie, NBC, que ja tenia experiència en adaptacions fallides de productes britànics d'èxit. Potser per això van ser especialment cauts a l'hora d'encarregar una primera temporada: després del pilot, van donar llum verda a cinc episodis més, una temporada extremadament curta pels estàndards de la televisió nord-americana en obert. Tot i que les audiències van ser discretes, la cadena va concedir una segona temporada a la ficció, i va ser llavors quan els vents van començar a girar a favor seu. La clau de l'èxit? Segons Greg Daniels, showrunner de la sèrie, allunyar-se del motlle britànic i modificar la personalitat del protagonista, el cap Michael Scott (Steve Carell), perquè no fos tan absolutament insuportable per a l'espectador. "A la primera temporada no era una bona persona", reconeix Daniels.

Amb la segona temporada, The office va guanyar l'Emmy a la millor comèdia i els números no van parar de créixer. Tot i que Steve Carell mai va ser premiat per la seva interpretació de Michael Scott (va estar nominat sis vegades), el cap carallot de l'empresa Dunder Mifflin és un dels més icònics de la comèdia nord-americana. Alguns dels gags inicials dels capítols de la sèrie s'han fet virals a les xarxes, com ara el del simulacre d'incendi dins de l'oficina o el de la sessió de parkour de l'Scott, Dwight Schrute (Rainn Wilson) i Andy Bernard (Ed Helms). De fet, quan la cantant Amaia Romero va publicar el seu últim disc, Si abro los ojos no es real, va reproduir el gag de The office en un dels vídeos de promoció. La navarresa establerta a Barcelona no és l'única persona de la generació Z fascinada per la comèdia: Billie Eilish és una autèntica apassionada de la sèrie i, a més de fer servir la seva sintonia en els seus concerts, en va samplejar un diàleg per a l'inici de la cançó My strange addiction, del seu àlbum de debut, When we all fall asleep, where do we go? En el seu moment va assegurar que havia decidit fer servir l'àudio de la sèrie perquè The office era la seva addició més estranya, com diu títol de la cançó, perquè l'ha vist més d'una dotzena de vegades.

El llegat de 'The office'

Gràcies a les plataformes, The office mai ha deixat d'estar de moda del tot, i amb la pandèmia va viure una resurrecció. Segons la consultora Nielsen, el 2020 va ser la sèrie més vista a través de les plataformes, amb 57.000 milions de minuts consumits. The office ha estat el germen de moltes comèdies posteriors, com Parks and recreation, Brooklyn nine-nine o The good place, i va servir per llançar la carrera de part dels actors i guionistes que hi van participar, com John Krasinski o Mindy Kaling, una de les productores i creadores televisives més prolífiques actualment.

Bona mostra de la popularitat que encara té The office és la decisió de l'NBC de fer-ne una sèrie derivada que està en fase de preparació. La nova ficció es diria The paper, seguirà la vida d'un grup de treballadors d'un diari de l'Oest Mitjà dels Estats Units i també tindrà format de fals documental. L'enllaç entre The office i The paper serà el personatge d'Oscar Martinez (Óscar Núñez), el comptable de la sèrie original que sovint havia d'aguantar els comentaris racistes de l'Scott. Els dos protagonistes principals seran l'irlandès Domhnall Gleeson i la italiana Sabrina Impacciatore, popular gràcies a la segona temporada de The White Lotus.

stats