Vox va ser el cinquè partit amb més presència a les televisions privades durant la campanya del 28-A

Ciutadans va tenir més temps que el PSOE a Telecinco i més que Podem a Antena 3 i La Sexta

El president de Vox, Santiago Abascal
Albert Castellví
27/06/2019
3 min

BarcelonaVox va ser el cinquè partit amb més presència en els informatius de Telecinco, Antena 3 i La Sexta durant la campanya de les eleccions generals del 28-A. Ho indica l'informe de pluralisme a la ràdio i la televisió en aquest període que ha elaborat el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), que indica també que Ciutadans, que llavors era la quarta força parlamentària, va ser el segon partit amb més temps a Telecinco (per davant del PSOE) i el tercer tant a Antena 3 com a La Sexta (per sobre de Podem).

Segons aquest informe, en les tres cadenes privades d'àmbit estatal que s'han analitzat, els quatre partits que van protagonitzar més notícies durant la campanya van ser el PP, el PSOE, Ciutadans i Podem, que eren els quatre amb més presència al Congrés fins llavors. Però, en els tres casos, el cinquè lloc, a poca distància, va ser per a Vox, malgrat que el partit d'ultradreta no tenia fins llavors cap diputat. En canvi, partits amb representació com ERC, JxCat, el PNB o Bildu van tenir molta menys presència en aquests mitjans, i en alguns casos ni tan sols hi van aparèixer.

A Telecinco, el partit amb més cobertura en les informacions de campanya va ser el PP, amb gairebé 20 minuts, seguit de Ciutadans, amb 17 minuts. El PSOE apareix en tercer lloc, amb 15; Podem en quart, amb 13, i Vox just després, amb 11 minuts. El següent partit que més va aparèixer en aquests informatius va ser ERC, amb només 4 minuts i mig.

En el cas d'Antena 3, al PSOE li van correspondre 28 minuts, al PP 26, a Ciutadans 21 i a Podem 16. Vox va ser objecte d'atenció en aquesta cadena durant 11 minuts i mig, i el següent partit de la llista és JxCat, amb menys de 5 minuts.

Per acabar, a La Sexta la proporció més elevada de temps de notícia va ser per al PSOE (35 minuts i mig), per davant del PP (33 minuts), Ciutadans (23) i Podem (22,5). Vox es va acostar als 19 minuts, i després ja apareix JxCat amb 8,5.

TVE, en canvi, va optar per cenyir-se a una proporcionalitat estricta amb els resultats de les últimes eleccions, la qual cosa la va portar a destinar 40 minuts al PP, 25 al PSOE, 19,5 a Podem i 10 a Ciutadans. En aquesta cadena, Vox va disposar de només 20 segons, el doble que el Pacma.

TV3 equilibra els temps

Pel que fa als mitjans d'àmbit català, tant TV3 com Catalunya Ràdio van tendir a equilibrar els temps entre tots els partits que havien obtingut representació al Congrés en les circumscripcions catalanes en els anteriors comicis. Així, entre el partit que va tenir més temps i el que en va tenir menys, la diferència és de només 5,1 punts percentuals a la televisió, i de 2,6 a la ràdio. TV3 va situar en els primers llocs JxCat, ERC i el PSC, mentre que En Comú Podem (que havia guanyat el 2016 a Catalunya) va ocupar la quarta posició. A Catalunya Ràdio els comuns i Esquerra van compartir el primer lloc, i JxCat, que havia estat tercer el 2016, va caure fins al cinquè, només per davant de Ciutadans.

En el cas de RAC1, els partits amb més temps van ser En Comú Podem i el PSC (que havia estat la quarta força), mentre que ERC (que havia quedat segona en les últimes eleccions) va ocupar el cinquè lloc, per darrere del PP. TVE Catalunya va mantenir la línia de la cadena a nivell espanyol i va distribuir els temps de manera estrictament proporcional als resultats dels últims comicis.

Entre els mitjans catalans, Vox només va aparèixer a TV3 (amb 2 minuts i 21 segons) i a TVE (41 segons). El Front Republicà va tenir 2 minuts a RAC1, 1 i mig a TV3 i 17 segons a TVE.

Informe del CAC sobre la campanya del 28-A
stats